Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 21:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wanordelijkheden
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
guurt

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2011 11:08    Onderwerp: Wanordelijkheden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,
Graag uw mening over de volgende situatie:

Een paar maanden geleden zag ik tijdens het joggen hoe een motoragent een voetganger wilde bekeuren voor het door rood oversteken bij een busbaan. Ik kon het niet nalaten om er langs te lopen en een - niet beledigende - opmerkingen te roepen in de trant van 'leuk, werken als politieagent'. Vervolgens zei de politieagent letterlijk; 'Wilt u doorlopen?'. Direct daarop vroeg hij of ik zijn bevel niet op wilde volgen. Op mijn vraag of zijn verzoek 'wilt u doorlopen' een bevel was contacteerde hij collega's en werd ik afgevoerd. Hierbij moet ik benadrukken dat ik gedurende de hele gang van zaken niet intimiderend/bedreigend/beledigend heb opgetreden.

Al met al niet een gebeurtenis om trots op te zijn, laat ik dat vooropstellen. Nu krijg ik een paar maanden later post waarbij ik wordt verdacht van twee strafbare feiten;

1.Op de weg/publieke plaats aanleiding geven tot wanordelijkheden
2.Niet opvolgen bevel politie bij samenscholing, volksoploop of (dreigende) wanordelijkheden

Het OM ziet van vervolging van feit 2 af. Voor feit 1 krijg ik een transactievoorstel van 160 euro.

Mijn vraag aan u: voldoet de situatie aan de criteria van het 1e strafbare feit? Ik heb met mijn beperkte juridische basis (1 jaar rechten) geen definitie van een 'wanordelijkheid' kunnen vinden. Mij lijkt alleen gevoelsmatig dat het toeroepen van een niet beledigende opmerking een smalle basis is voor 'het aanleiding geven tot een wanordelijkheid'.

Alvast hartelijk dank voor uw visies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2011 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, zie artikelen hieronder (APV's kunnen plaatselijk variëren, maar dit is volgens mij een standaardbepaling). Of jij je daar schuldig aan hebt gemaakt is lastig te beoordelen maar in beginsel lijkt mij "wilt u doorlopen" uit te leggen als een bevel en niet mis te verstaan.
Je moet natuurlijk wel gelegenheid krijgen dit bevel op te volgen en er moet een dreiging zijn dat wanordelijkheden zullen ontstaan.

art. 2.1.1.1. plaatselijke APV: . Het is verboden op de weg deel te nemen aan een samenscholing, onnodig op te dringen of door uitdagend gedrag aanleiding te geven tot wanordelijkheden.
2. Eenieder, die op de weg aanwezig is bij enig voorval, waardoor er wanordelijkheden ontstaan of dreigen te ontstaan of bij een tot toeloop van publiek aanleiding gevende gebeurtenis, dan wel zich bevindt in of aanwezig is bij een samenscholing, is verplicht op een daartoe strekkend bevel van een ambtenaar van politie zijn weg te vervolgen of zich in de door hem aangewezen richting te verwijderen.

Artikel 6.1 Strafbepaling
Onverminderd het bepaalde in hogere regelingen, wordt overtreding van de artikelen in deze verordening en de krachtens deze artikelen gegeven voorschriften en beperkingen gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie. Bovendien kan worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Jet

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2011 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Vervolgens zei de politieagent letterlijk; 'Wilt u doorlopen?'. Direct daarop vroeg hij of ik zijn bevel niet op wilde volgen.

Dus eerst beveelt de agent u om door te lopen om vervolgens dit bevel te herzien, waarna "1.Op de weg/publieke plaats aanleiding geven tot wanordelijkheden " van kracht wordt.

Think
guurt

BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2011 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, hij vroeg; 'Volgt u mijn bevel niet op?'. Op deze vraag antwoordde ik 'Is dit dan een bevel?'. Dit antwoord interpreteerde de agent als een ontkenning.
Jet

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: ma 21 mrt 2011 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

guurt schreef:
Nee, hij vroeg; 'Volgt u mijn bevel niet op?'. Op deze vraag antwoordde ik 'Is dit dan een bevel?'. Dit antwoord interpreteerde de agent als een ontkenning.

Aha... ik las het anders, door het ontbreken van een leesteken. Nu is het duidelijk. Dank je.
guurt

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft iemand misschien nog een definitie van 'wanordelijkheid'?

Mij dunkt dat het louter toestappen op een agent en het maken van een niet-beledigende opmerking niet aan de criteria voor een wanordelijkheid kan voldoen. Maar dat is puur mijn gevoel natuurlijk.

Alvast dank.
Ronald78

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zowel de definitie van niet-beledigend als de definitie van wanordelijk zijn gebaseerd op ieders interpretatie. Uiteindelijk is het de rechter die op basis van de feiten zijn interpretatie zal geven en uitspraak zal doen.

Ik kan me voorstellen dat een politie-agent en ook een rechter zal oordelen dat een dergelijke opmerking van derde, die totaal niets te maken heeft met een van beide betrokken partijen, als beledigend moet worden beschouwd - waarom heb je anders die opmerking gemaakt?

Of daar ook gevolgen aan verbonden moeten worden is een ander verhaal. Wanorde lijkt me wellicht wat ver gaan, maar ik ben er natuurlijk niet bij geweest.

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb maar 1 jaar rechten gestudeerd, maar zover ik weet is de definitie van een wettelijke term niet gebaseerd op ieders interpretatie, maar op wat gebruikelijk is binnen de rechtspraak/wetgeving, wat naar redelijkheid en billijkheid verwacht kan worden en natuurlijk jurisprudentie.
hilde12

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

guurt schreef:
Heeft iemand misschien nog een definitie van 'wanordelijkheid'?

Mij dunkt dat het louter toestappen op een agent en het maken van een niet-beledigende opmerking niet aan de criteria voor een wanordelijkheid kan voldoen. Maar dat is puur mijn gevoel natuurlijk.

Alvast dank.

Het kan wel een aanleiding zijn voor wanordelijkheden, in het strafbare feit wordt niet gesproken van het plegen van wanordelijkheden.

Quote:
Nu krijg ik een paar maanden later post waarbij ik wordt verdacht van twee strafbare feiten;
1.Op de weg/publieke plaats aanleiding geven tot wanordelijkheden
2. (...)

Laatst aangepast door hilde12 op vr 25 mrt 2011 17:07, in totaal 1 keer bewerkt
Ronald78

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

guurt schreef:
wat naar redelijkheid en billijkheid verwacht kan worden

Ah, je bedoelt het gemiddelde van ieders interpretatie...
guurt schreef:
en natuurlijk jurisprudentie.

... die daarin is vastgelegd. Smile

Met een jaar rechtenstudie kun je dan zelf wel uitvinden wat de in de jurisprudentie tot uitdrukking gekomen interpretatie van wanordelijkheid is (is ook niet mijn expertise).

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een sluitende definitie van wanordelijkheden is natuurlijk niet te geven, laat staan van een voorval dat een aanleiding zou kunnen zijn tot wanordelijkheden. Er zijn vast wel situaties te vinden die door de rechter als wanordelijk zijn gekwalificeerd, maar dat is wat anders.
De inschatting van de agent was dat er wanordelijkheden zouden kunnen ontstaan, zal hij/zij de rechter moeten kunnen uitleggen op grond van welke feiten en omstandigheden hij/zij tot deze conclusie kwam.

Ik vermoed echter dat een rechter het al snel met de agent eens zal zijn als deze duidelijk kan maken dat er in zijn / haar opvatting een gespannen sfeer heerste, een arrestatie gaande was en omstanders zich met het voorval dreigden te bemoeien (of woorden van soortgelijke strekking), tijdstip en omgeving kunnen ook een rol spelen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds