Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Elles
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 feb 2012 16:39 Onderwerp: Wanneer is iets een rechtsgeldige afspraak? |
|
|
Ik heb een dochter van 7 jaar, ben als sinds de geboorte niet meer samen met haar vader. Hij heeft sinds 2 jaar het gezag. We hebben duidelijk afspraken op papier over de omgang e.d. vastgelegd bij een rechter.
In het convenant staat dat de overige schoolvakanties in overleg moeten, de zomervakantie staat wel vast. Nu gaat mijn dochter al 3 jaar in de voorjaarsvakantie naar haar vader. Dit jaar ging hij er vanuit dat ze weer zou komen maar had ik zoiets van, dat moet wel in overleg.
Volgens hem is het een rechtsgeldige afspraak omdat ze al 3 jaar naar hem toe gaat in de voorjaarsvakantie. Is dit ook zo? |
|
|
|
 |
solasch
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 feb 2012 16:05 Onderwerp: |
|
|
In het burgelijk wetboek is het allemaal netjes omschreven. In het kort komt het er op neer dateen afspraak pas een afspraak is alle beide partijen het eens zijn over wat zij afspreken. Dat kan mondeling, dat kan schriftelijk zijn vast gelegd.
Stil zwijgens instemmen is echter iets anders. Blijkbaar hebben jullie in eerste instantie afgesproken dat de vader in de voorjaarsvakantie jullie dochter bij zich heeft. Het jaar daarop is geen nieuwe (zelfde of afwijkende) afspraak gemaakt, maar is gewoon herhaald wat het jaar daarvoor gebeurde. Het derde jaar idem.
Het is nu dus een gewoonte dat jullie dochter in de voorjaarsvakantie bij haar vader is. Dat is echter geen afspraak, formeel is er nog steeds overleg nodig, en de uitkomst van dat overleg kan anders zijn dan de vorige drie jaar.
Jij opent nu het overleg hierover. De vraag is: welke afspraak wil je maken? Dit jaar jullie dochter bij jou?
Of wil je op je strepen staan op grond waarvan de vader ieder jaar opnieuw moet overleggen of jullie dochter in de voorjaarsvakantie bij hem kan zijn. In dat geval zou je jezelf moeten afvragen waarom dat voor jou belangrijk is.
Is het niet belangrijk, dan zou ik er geen issue van maken, het kan makkelijk ontaarden in ordinaire ruzie. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|