Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 21:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wanneer is er sprake van valse aangifte?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
quilja

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2012 22:30    Onderwerp: Wanneer is er sprake van valse aangifte? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op bovenstaande vraag heb ik geen antwoord kunnen vinden. Ik zou hier graag duidelijkheid over willen, ook voor andere bezoekers/lezers.

Dan mijn eigen situatie:

Onlangs heb ik mijn partner de toegang tot mijn huis ontzegd. (Ongehuwd, zonder samenlevingscontract) Toen ze besefte dat ik toegang bleef weigeren, heeft ze de politie gebeld met de mededeling dat ik een vuurwapen had.
Het wapen waarover zij het had, was een luchtdrukpistool. Dit had ik haar ook verteld.
Kogels zijn nooit in mijn bezit geweest, het ding was van mijn overleden vader geweest en al bijna 30 jaar ongebruikt in de originele verpakking.
De politie kwam met een overmacht in kogelvrije vesten, terwijl ik niets heb misdaan. De hele straat heeft de hele middag kunnen zien dat ik niks deed, ik zat rustig voor mijn huis op een stoepje.
Ik heb vrijwillig afstand gedaan van het luchtdrukpistool, omdat ik niet wist of het binnen de regelementen viel. Dit staat ook in mijn verklaring. Het ontvangstbewijs zou me worden opgestuurd, maar dit heb ik nog niet ontvangen.

Volgens de agent die mij verhoord heeft, zou er waarschijnlijk verder niets met de aangifte gebeuren, dus geen strafzaak.

Is er in dit geval sprake van valse aangifte? En zo ja, heeft dit gevolgen voor de toewijzing van ons kind? Heeft aangifte doen van valse aangifte zin in zo'n geval?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2012 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijns inziens geen valse aangifte. Je hebt vermoedelijk zonder vergunning op grond van de Wet wapens en munitie een wapen in je bezit (gehad) en dat is een strafbaar feit. Uiteraard is je wel, om het maar niet-juridisch uit te drukken, een klotestreek geleverd.
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2012 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is geen valse aangifte, je hebt immers de WWM overtreden. Wat je wel kunt doen, zodra je bericht van het OM ontvangt omtrent de afwikkeling van deze zaak (schikking, dagvaarding, etc.), is gebruik maken van het rechtsmiddel dat open staat. Op die manier kun je gronden aanvoeren die de zaak in een ander licht werpen (pistool van je vader, 30 jaar oud, zat in verpakking, boze ex-vriendin die je een oor wil aannaaien, etc.).
quilja

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2012 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.

Ik wil er wel even op wijzen dat er nog helemaal geen sprake is van een overtreding, hooguit een mogelijke overtreding.
Of het bezit van dit specifieke "wapen" legaal is, was bij de agenten niet bekend. Dat was voor mij aanleiding om er afstand van te doen. Ik wil niet eens het risico nemen iets strafbaars in huis te hebben.

Ik ben overigens niet direct van plan stappen te ondernemen tegen mijn ex. Mocht zij wèl op oorlogspad gaan, wil ik alleen wel weten wat mijn rechten zijn. Ik heb geen zin in nog meer ruzie, maar laat me ook niet zonder (juridische) slag of stoot kapotmaken.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2012 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen aangifte gedaan, maar een melding.
Er kan dus ook geen valse aangifte zijn gedaan.
quilja

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2012 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een agent het tegen mij heeft over een aangifte, ga ik ervan uit dat het gaat om een aangifte.
In elk geval is me wel duidelijk dat in mijn situatie geen sprake is van een valse aangifte.

Los van mijn situatie zou een standaardantwoord op mijn vraag toch ook veel duidelijk kunnen maken voor anderen.
Daarom nogmaals:

Wanneer is er sprake van een valse aangifte?
marja.verstralen

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer is sprake van valse aangifte?

Zie
Art. 188 Wetboek van Strafrecht:

Hij die aangifte of klacht doet dat een strafbaar feit gepleegd is, wetende dat het niet gepleegd is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Dus ten eerste de aangifte moet betrekking hebben op een niet gepleegd strafbaar feit.

Ten tweede moet de aangever zelf weten dat het feit niet gepleegd is. Wanneer aangever dus in de onjuiste veronderstelling verkeert, dat het feit wel gepleegd is, is geen sprake van valse aangifte.
hilde12

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:

Ten tweede moet de aangever zelf weten dat het feit niet gepleegd is. Wanneer aangever dus in de onjuiste veronderstelling verkeert, dat het feit wel gepleegd is, is geen sprake van valse aangifte.

Dus als de meldster dacht dat een luchtdrukwapen een vuurwapen was (wat heel veel mensen denken: het is een pistool/geweer dus vuurwapen) is er geen sprake van een valse aangifte.
quilja

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duidelijk.

Bedankt voor de toelichting dames.
mattjeu

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2012 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ ariekanarie;

het bezit van een luchtdrukpistool is niet per definitie strafbaar.
er zijn (luchtdruk)pistolen die op echte pistolen lijken en die mag je niet zomaar hebben.
ook mag je er niet mee rondlopen (in het zicht)
maar er zijn zat luchtdrukpistolen/geweren die je gewoon mag hebben en mag gebruiken..
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds