|
|
| Auteur |
Bericht |
Haarlem
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: wo 23 dec 2009 11:27 Onderwerp: |
|
|
Als iemand een auto op naam heeft dan bestaat er het wettelijk rechtsvermoeden van eigendom.
De bewijslast ligt dan ex art. 150 Rv op degene die de auto op naam heeft staan om aan te tonen dat de auto aan een ander toebehoort. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: wo 23 dec 2009 16:33 Onderwerp: |
|
|
| Haarlem schreef: | | Als iemand een auto op naam heeft dan bestaat er het wettelijk rechtsvermoeden van eigendom. |
Dat er dan in bepaalde mate een vermoeden van eigendom bestaat ben ik wel met je eens, maar ik zou het geen "wettelijk" vermoeden noemen. Het wettelijke vermoeden van art. 1 lid 3 WVW is op deze situatie niet van toepassing, en een auto op je naam hebben staan betekent niet dat je bezitter of houder bent.
De deurwaarder kan zich ook niet formeel op art. 150 Rv beroepen (want die bepaling richt zich tot de rechter in een dagvaardingsprocedure, en geldt bijv. ook niet in een kort geding).
Ik weet niet precies wat voor onderzoeksplicht een deurwaarder heeft, maar hij zal in ieder geval wel zorgvuldig te werk moeten gaan en kan zich m.i. niet verschuilen achter formele regels. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|