|
Auteur |
Bericht |
Lian1509
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 03 jul 2011 15:15 Onderwerp: Wanneer een feitelijke handeling en wanneer rechtshandeling |
|
|
Hey mensen,
Wanneer is een bepaalde bestuurshandeling nou een feitelije handeling en wanneer een rechtshandeling?
Ik weet dat er aan een feitelijke handeling geen rechtsgevolg ontstaat en bij een rechtshandeling wel. Maar toepassen lukt mij absoluut niet. Heeft iemand tips??
Voorbeelden zijn:
1. De gemeente Roden wijst een stuk terrein aan als woonwagencentrum.
2.De gemeenteraad van Doksawier besluit ondernemer Molenaar bij de aankoop van een perceel bouwgrond een korting van 25 % te geven.
Dit is wel een rechtshandeling??? Er komen namelijk plichten en rechts tot stand zodat het ook rechtsgevolgen heeft.
3. De drankverordening van de gemeente Kampen werd door de gemeenteraad gewijzigd in juli 1984. Op dat moment bezat Kampen slechts één ondernemer die een slijterij dreef en op wie de drankverordening van toepassing was.
Kan iemand mij asjeblieft helpen, ik ben al twee dagen aan het blokken maar kom er echt niet uit. |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 17:01 Onderwerp: |
|
|
Geen idee waarom je dit wilt weten en in welk verband. Ik ga er dus even vanuit dat deze vragen binnen het bestuursrecht aan de orde worden gesteld en de meest logische plek is dan binnen de contect van de Awb.
Als geen officiele jurist zijnde, ga ik uit van een besluit in de zin van Awb, " Onder besluit wordt verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling"
1) vraag is: hoe aanwijzen en op basis waarvan.
als het gebeurd op basis van een wet of verordening, of door aanpassing van een bestemmingsplan is het een besluit in de zin van Awb.
2) is geen publiekrecht, maar privaatrecht (verkoop van grond), is dus geen besluit in de zin van Awb.
3) wijzigen of aanpassen verordening is altijd een besluit in de zin van Awb.
Helpt dit? |
|
|
|
 |
|