|
Auteur |
Bericht |
Justitia91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 22:36 Onderwerp: Wanneer arbeidsovereenkomst? |
|
|
Er is sprake van een arbeidsovereenkomst als de elementen: loon, arbeid en gezag aanwezig zijn. Is er ook sprake van een arbeidsovereenkomst als de bedoeling van de partij of de feitelijke situatie ontbreekt? Ik begrijp niet wat er met bedoeling van de partij en feitelijke situatie wordt bedoeld. Daarnaast wilde ik vragen wat Groen-Schoevers hier te maken mee heeft (element loon ontbreekt). |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 23:21 Onderwerp: |
|
|
In beginsel is er inderdaad een aovk bij de aanwezigheid van de drie elementen.
In Groen/Schoevers is bepaald dat bij de beoordeling of er sprake is van een aovk ook gekeken moet worden naar de partijbedoelingen. Er moet dus ge-Haviltex-t worden. Dit Haviltexen heeft doorgaans betrekking op het gezagselement.
Dit komt omdat het in de praktijk vaak moeilijk te bepalen is wanneer er precies sprake is van een gezagsverhouding. Dat in de ene situatie geoordeeld wordt dat er sprake is van een gezagsverhouding omdat er instructies gegeven worden op welke tijden en op welke plaats er gewerkt moet worden, betekent niet dat zulke instructies in alle gevallen bewijs is voor de aanwezigheid van een gezagsverhouding. Om die reden moet er ook gekeken worden naar de partijbedoelingen en wat de partijen onderling van elkaar mochten verwachten.
Wat er bedoeld wordt met "een ontbrekende feitelijke situatie" zou ik niet weten. Waar haal je dit vandaan? |
|
|
|
 |
Justitia91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 23:39 Onderwerp: |
|
|
Bij Groen-Schoevers was er wel een gezagsverhouding aanwezig, maar geen loon als het goed is.
Ik weet ook niet wat er met feitelijke situatie wordt bedoeld. Op de sheets van school staat dit:
Partij bedoeling
Loon - (niet aanwezig)
Arbeid + (aanwezig)
Gezag +
Feitelijke handeling:
Loon - (niet aanwezig)
Arbeid + (aanwezig)
Gezag + |
|
|
|
 |