Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 21:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wanbestuur voorzitter woonvereniging?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MarijnP

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 4:55    Onderwerp: Wanbestuur voorzitter woonvereniging? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds juli woon ik samen met 3 andere mensen in een studentenhuis. In verband met regelgeving van de gemeente Rotterdam is de huurconstructie vrij apart; wij hebben alle 4 een huurovereenkomst voor onze kamers met een woonvereniging en de woonvereniging heeft een huurcontract voor het gehele huis met de huisbaas.

Een woonvereniging heeft natuurlijk een bestuur nodig. De huisgenoot die al het langs in het desbetreffende huis woont, laten we haar X noemen, is voorzitster. Formeel gezien ben ik secretaris/penningmeester, maar in de praktijk trekt zij al het werk naar zich toe en word ik nergens bij betrokken. Vond ik eigenlijk ook wel prima.

Nou loopt het sinds het begin eigenlijk al niet goed tussen X en de rest van de bewoners. Zij maakt zich ontzettend druk over dingen die wij kwalificeren als trivialiteiten, beschuldigt ons ervan aan haar spullen te hebben gezeten....dat soort dingen allemaal. Kortom; de sfeer is niet fantastisch tussen haar en ons (de overige 3 kunnen overigens wel prima met elkaar opschieten).

Omdat zij voorzitter is van de vereniging, maakt zij ook alle post, gericht aan de vereniging, open (voorzover die niet al aan haar persoonlijk gericht is). Op een gegeven moment kreeg zij een brief van de hypotheekverstrekker van de huisbaas. De hypotheekverstekker vertelde daarin dat de huisbaas de hypotheek niet meer op kon brengen. Ze wilden het huis verkopen, maar niet zonder eerst te proberen ons huurcontract te laten ontbinden. Als reactie hierop is zij naar het juridisch loket gestapt en op hun aanraden naar een advocaat, die enkele brieven naar de hypotheekverstrekker heeft gestuurd. Pas op dat moment besloot ze ons te informeren. Let wel; dit was 2 weken na het ontvangen van de voorgenoemde brief. Ze heeft dus zonder overleg allerlei essentiele stappen ondernomen zonder ook maar een enkele keer te overleggen. Ze vertelde ons dat de advocaat de woonvereniging een eigen bijdrage van 94 euro zou kosten. Dit gedrag verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs, maar of ze buiten haar bevoegdheden als voorzitter was getreden wist ik niet; het zou best kunnen dat ze zelfstandig, zonder te overleggen met de rest van het bestuur (ik dus) dit soort verbintenissen aan kan gaan namens de vereniging (kan iemand deze vraag voor me beantwoorden? Het is niet heel relevant voor de rest van het verhaal, maar ik ben nu wel nieuwsgierig). Ik besloot dan ook hier verder geen probleem van te maken (al nam ik me wel voor haar op de volgende ALV duidelijk te maken dat een dergelijk manier van handelen gigantisch onfatsoenlijk is). Ik ging er toen ook vanuit dat ze pas zo laat iets verteld had omdat ze het ons allemaal tegelijk wilde vertellen (we zijn zelden met zn 4en thuis).

Goed, weer een aantal weken verder. De advocaat had inmiddels laten weten dat de hypotheekverstrekker niet tot executie over zou gaan in verband met de kredietcrisis en dat we dus voorlopig nog kunnen blijven zitten waar we zitten. Op een gegeven moment kreeg ik een brief van haar advocatenbureau met het verzoek de eigen bijdrage van 94 euro te voldoen....ook mijn huisgenootjes ontvingen zo'n brief. Deze facturen waren allemaal op naam gesteld. Kortom; X was helemaal geen overeenkomst namens de woonvereniging aangegaan, maar namens ons allen individueel! Dit kan natuurlijk alleen als je een volmacht hebt, en die had ze niet. Sterker nog; op dat moment had ze ons nog niet eens ingelicht over de hele situatie. In principe was het dus mogelijk om haar voor mij eigen bijdrage op te laten draaien; ze zal immers in moeten staan voor het volmacht dat ze pretendeerde te hebben. Ook nu besloot ik niet moeilijk te doen om het bedrag zelf, die advocaat heeft immers gewoon haar werk gedaan voor ons allemaal en het leek me beter voor de sfeer in huis (die dus al niet zo best was). Ik heb de rekening dus maar voldaan. Ook hier ging ik er nog vanuit dat ze de hele situatie niet bewust voor ons voor verborgen heeft.

Die aanname bleek incorrect; ik stuitte vannacht op een post van haar op een bekend forum waarin ze aangeeft dat ze ons bewust niet heeft ingelicht. Jullie snappen vast wel dat ik ontzettend kwaad ben over dit achterbakse gedrag. Wat haar motieven zijn weet ik niet (al heb ik wel een vermoeden), maar dat maakt verder ook vrij weinig uit. Dit ga ik niet accepteren. Ik heb dan ook de volgende vragen:

- Uiteraard heb ik nu totaal geen vertrouwen meer in X. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ze heel snel voorzitter-af is? Ik gok op het indienen van een voorstel op de ALV, maar hoe gaat dit precies in zn werk?
- Mijn andere huisgenootjes hebben hun eigen bijdrage niet betaald en hadden me gister al verteld dat ze het eigenlijk niet eens zijn over de hele gang van zaken. Ze waren dan ook niet voornemens om dit alsnog te gaan doen; mijn ontdekking van vannacht zal ze niet van gedachten doen veranderen. In hoeverre kunnen zij X laten opdraaien voor die 94 euro? Ik doe nu alles uit mn hoofd en mis daardoor ook dingen, maar ze kunnen toch gewoon een briefje sturen naar het advocatenbureau waarin ze aangeven nooit een volmacht te hebben gegeven aan X?
- Dezelfde vraag, alleen dan op mijn situatie toegespits; ik heb al betaald, in hoeverre kan ik deze 94 euro nog op X verhalen? Je zou kunnen betogen dat ik door te betalen alsnog een volmacht heb gegeven, maar dit is dan dus gebeurd onder een onjuiste voorstelling van zaken.
- Kunnen we haar nog op de een of andere manier het huis uitwerken, naar aanleiding van haar achterlijke gedrag? Ik gok van niet, maar goed, je weet maar nooit.

Alvast bedankt!

(En inderdaad, ik zou als 3e jaars rechtenstudent in staat moeten zijn om zelf de antwoorden op deze vragen te vinden....dat lijkt me echter niet verstandig, omdat ik zelf bij de situatie betrokken ben).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Doremi

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 11:21    Onderwerp: Re: Wanbestuur voorzitter woonvereniging? Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP schreef:

(En inderdaad, ik zou als 3e jaars rechtenstudent in staat moeten zijn om zelf de antwoorden op deze vragen te vinden....dat lijkt me echter niet verstandig, omdat ik zelf bij de situatie betrokken ben).

Je haalt me de woorden uit de mond. Lees de artt. 2:26 BW e.v. in combinatie met de statuten en eventueel huishoudelijk reglement en je weet hoe een en ander geregeld is. Benoeming, ontslag en schorsing van bestuurders is geregeld in art. 37. De vertegenwoordiging in art. 45.

Ik zou echter beginnen met het onderscheid maken tussen kleine problemen, grote problemen en ergernissen. Betaling van 94 euro is een klein probleem. Daar was je al overheen gestapt, dus maak er geen punt meer van. Een gedwongen ontruiming is een groot probleem. Wees tevreden dat deskundige hulp is ingeroepen en het gaat zo te zien goed.

De werkwijze van de voorzitter levert ergernissen op bij de bewoners en de handelwijze van de bewoners levert kennelijk evenzeer ergernissen op bij de voorzitter. Praat er gewoon over. Tijd voor een huisvergadering. Misschien komt het weer helemaal goed en is iedereen tevreden. Als er geen draagvlak is voor de voorzitter dan gaat de voorzitter weg en komt er een nieuwe voorzitter.
Bekijk de homepage
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

No offence, maar of je wel of niet vindt dat ik me aanstel interesseert me vrij weinig. Dit is echt niet het enige dat voorgevallen is; er zijn veel meer dingen gebeurd, maar aangezien die niet juridisch relevant zijn heb ik die niet vermeld.

We zijn het alledrie goed zat en het stadium van praten is nu allang voorbij.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds