|
Auteur |
Bericht |
Tim87
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 15:42 Onderwerp: Waarom bestaat verjaring? |
|
|
Ik ben nu bezig met het materieel strafrecht en daarin komt de term verjaring naar voren. Er kan namelijk niet meer vervolgd worden indien de verjaring in ingetreden, artt 70 ev. Sr.
Maar waarom is deze verjaring eigenlijk? Ik vind het een rare bepaling, omdat een strafbaar iets altijd strafbaar behoort te blijven m.i.
Dat gebeurt nu niet
Wat vinden jullie hiervan? |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 16:04 Onderwerp: |
|
|
Rechtszekerheid... het is wel een beetje vreemd, maar aan de andere kant is het wel fijn om als je ooit van iets verdacht bent geweest, dat je na een bepaalde tijd zeker weet dat je niet meer vervolgd kan worden.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 16:23 Onderwerp: |
|
|
Daarnaast geldt dat (historisch bezien) de betrouwbaarheid van de bewijsmiddelen, bijvoorbeeld getuigenverklaringen, kleiner werd naar mate er meer tijdsverloop bestond tussen de daad en de vervolging.
Voor de achtergronden van de huidige verjaringstermijn voor levensdelicten is zie het Antwoord Kamervragen over verjaringstermijn bij moord van de toenmalige Minister van Justitie Benk Korthals. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 01 nov 2006 10:44 Onderwerp: |
|
|
Er zal ook een 'stok achter de deur' element in zitten.
Hoewel de verjaring zo lang duurt dat de OvJ er geen nachtje minder om zal slapen, stelt het wel de norm dat strafvervolging niet eeuwig kan duren. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Karsten
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 10
|
Geplaatst: vr 03 nov 2006 18:40 Onderwerp: Verjaring |
|
|
Rechtszekerheid is mijns inziens inderdaad het belangrijkste argument voor verjaring.
Daarnaast is wellicht ook een argument dat het voor veel delicten geen waarde meer heeft om na verloop van tijd nog eventueel een straf op te leggen. Je zou je kunnen afvragen welke waarde deze straf dan nog heeft. Het is algemeen bekend dat hoe langer de tijd tussen het moment van het plegen van het delict en de bestraffing, des te minder effect de straf heeft. Zowel in de zin van speciale preventie als generale preventie. |
|
|
|
 |
Ingeborg
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 1877
|
Geplaatst: ma 06 nov 2006 23:38 Onderwerp: Re: Waarom bestaat verjaring? |
|
|
Interessant onderwerp. Mijn bachelorscriptie ging hier over (verjaring & strafdoelen). Sinds het begin van dit jaar is art. 70 Sr. namelijk gewijzigd (nieuw lid 2: ‘In afwijking van het eerste lid verjaart het recht tot strafvordering niet voor misdrijven waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld'). Ik heb daarin een aantal argumenten genoemd die voor verjaring pleiten en een aantal argumenten tegen. Ik zelf ben tegen het afschaffen van de verjaringstermijn bij zeer ernstige delicten (geen goed idee die wetswijziging m.i.). Belangrijkste argument: na verloop van tijd vervallen de belangrijkste strafdoelen: de vergeldingsbehoefte neemt af, effecten van de speciale en generale preventie verminderen, enz. Het is een veel uitgebreider stuk maar dit is het even kort samengevat.
Tim87 schreef: | Ik vind het een rare bepaling, omdat een strafbaar iets altijd strafbaar behoort te blijven m.i. |
Dit is dus uitgedrukt in het nieuwe lid 2 van art. 70 Sr.
Zo dat was even mijn SOG momentje (meer tijd heb ik niet om er nu dieper op in te gaan). Nu weer verder aan een fijn essay... pfff  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 06 nov 2006 23:43 Onderwerp: |
|
|
Mag die scriptie in de downloadsectie? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bernhardt
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 15 mei 2010 16:38 Onderwerp: |
|
|
Ik zie niet in waarom verjaring de rechtzekerheid meer zou dienen dan niet-verjaring.
Ook het 'afnemen van de behoefte van vergelding' geldt niet in bijv. zaken als kindermisbruik. Mensen zijn voor hun leven getekend en hun omgeving krijgt ook nog heel wat mee; ook na enkele decennia is het straffen van degene die jouw leven tekende en deels kapotmaakte, wel degelijk van belang..
Daarnaast blijft er een maatschappelijk belang bestaan dat daders gestraft worden, ook na langere tijd. Denk bijv. aan oorlogsmisdadigers.
Tenslotte is het niet bevorderend voor de rechtszekerheid dat het ene delict wel verjaring kent en het andere niet... |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 17 mei 2010 23:50 Onderwerp: |
|
|
bernhardt schreef: | Ook het 'afnemen van de behoefte van vergelding' geldt niet in bijv. zaken als kindermisbruik. |
Dat 'afnemen' geldt ook daar wèl mijns inziens. Ik ben bewijs voor het tegendeel nog nooit ergens tegengekomen in ieder geval. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|