|
Auteur |
Bericht |
Rostov
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 13:47 Onderwerp: Waarde in economische verkeer of WOZ beschikking? |
|
|
Mijn vrouw en ik bezitten een verbouwde voormalige boerderij met een aanbouw.
De boerderij wordt voor 70% verhuurd aan studenten en het overige gedeelte plus de aanbouw wordt uitsluitend privé gebruikt. Ofschoon de kadastrale eenheid ook als één adres wordt aangemerkt in het onherroepelijke bestemmingsplan, vindt de gemeente dat hier sprake is van twee WOZ objecten. (de gemeente heeft het bijgebouw een apart huisnummer toebedeeld).
Mijn vraag is of het verhuurde gedeelte na rato (70%) van de waarde moet worden toebedeeld aan box 3 en zo ja, geldt hiervoor de economische huurwaarde? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 15:08 Onderwerp: |
|
|
Voor box 3 gaat het om de waarde in het economische verkeer van het huis in verhuurde staat, dus niet de WOZ-waarde (die uitgaat van het huis in onverhuurde staat).
Economische huurwaarde is de huur die je in het economische verkeer kunt krijgen, en speelt hier dus geen rol. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 29 jun 2011 11:43 Onderwerp: |
|
|
Die waarde in het economisch verkeer is voor een verhuurde woning wel gerelateerd aan de WOZ-waarde, die is namelijk de WOZ-waarde maal de volgens art. 17a Uitvoeringsbesluit IB 2001 bepaalde leegwaarderatio.
Hoe wordt het deel van de onroerende zaak in eigen gebruik gebruikt? Als eigen woning volgens de eigenwoningregeling of valt die ook in box 3? In het eerste geval, wordt aan de voorwaarden voldaan om welllicht het geheel onder de eigenwoningregeling te brengen? Ik verwacht van niet, maar je weet het nooit. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 29 jun 2011 15:05 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Die waarde in het economisch verkeer is voor een verhuurde woning wel gerelateerd aan de WOZ-waarde, die is namelijk de WOZ-waarde maal de volgens art. 17a Uitvoeringsbesluit IB 2001 bepaalde leegwaarderatio. |
Je hebt gelijk, bedankt voor de correctie.
Ik baseerde me op de informatie die hier wordt geciteerd, maar die is uit 2008 en als ik het goed begrijp inmiddels achterhaald door de invoering van art. 17a. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|