|
Auteur |
Bericht |
klaas123
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 16:16 Onderwerp: WW vermogenstoets |
|
|
Hoi allemaal,
Ik ben sinds kort afgestudeerd en dus ook werkloos. Nu heb ik wel werk maar niet per direct. Nu heb ik een uitkering aangevraagd maar volgens de instantie heb ik teveel vermogen.
Nu gaat het hier vooral om de definitie van vermogen. Ik heb veel geld, dat wel, alleen ik heb veel opeisbare schulden bij mijn ouders.
Nu is dat het probleem, volgens het UWV is een schuld alleen een schuld als deze bij een instantie is (en niet het DUO) en dus ben ik zeer vermogend. Ik heb deze redenatie nergens anders gehoord en ik als leek heb deze redenatie ook niet kunnen googelen dus ik vroeg me af in hoeverre zij gelijk heeft. Ik heb specifiek al mijn betalingen van mn ouders goed vastgelegd zodat duidelijk is wat schuld is en wat niet.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 18:23 Onderwerp: |
|
|
De opeisbaarheid moet in ieder geval vastliggen.
Dat er betaald is wil niet zeggen dat het ook terug moet. |
|
|
|
 |
klaas123
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 19:11 Onderwerp: |
|
|
Volgens het UWV is dat dus niet relevant. Schuld aan personen tellen niet mee volgens hun. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 20:30 Onderwerp: |
|
|
De vermogenstoets geldt bij de bijstand, dit is een regeling van de gemeente, niet van het uwv.
De gemeente houdt alleen rekening met een schuld aan een familielid als u aantoont dat u de schuld ook echt moet terugbetalen. Als alleen is bepaald dat u de schuld moet terugbetalen “zodra u daartoe in staat bent” dan is het onzeker of u de schuld echt moet terugbetalen. In dat geval hoeft de gemeente geen rekening te houden met die schuld. |
|
|
|
 |
klaas123
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 20:33 Onderwerp: |
|
|
Dan zal het wel op een rechtszaak uitlopen. Dit heb ik meerdere malen aangekaart namelijk. Maar dat mocht niet baten. Het is ook wel opvallend dat ik wel vrijstellingen krijg maar dus geen uitkering. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 20:38 Onderwerp: |
|
|
Wanneer moeten de schulden terugbetaald worden?
Is er een overeenkomst van?
Dat zijn belangrijke dingen. |
|
|
|
 |
klaas123
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 20:44 Onderwerp: |
|
|
Een groot deel is 2 maal per half jaar in zijn geheel opvraagbaar, ik beheer namelijk geld van mijn ouders in een soort van fonds.
Daarnaast is een deel maandelijkse lening, die specifiek anders genoemd zijn en naast mijn normale betalingen plaatsvonden. Deze betaal ik per juli 2014 af. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 21:13 Onderwerp: |
|
|
Je hoeft het niet aan mij te overleggen, maar aan de gemeente.
Er moeten in ieder gevl (minimaal) bewijsstukken zijn van de leningsovereenkomst, anders kunt u niet aantonen dat de verplichting er is. |
|
|
|
 |
|