|
Auteur |
Bericht |
oester
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 19:12 Onderwerp: WAO-status kwijt door salariswijziging? |
|
|
Mijn echtgenote heeft een arbeidscontract voor onbepaalde tijd voor 36 uur. Zij is sinds 2000 gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Bij de laatste keuring is een WAO percentage van 15-25% vastgesteld. Op basis daarvan is een dagloonberekening gemaakt. De wao uitkering wordt rechtstreeks aan de werkgever betaald. Met het Gak is overeengekomen dat zij maar 30 uur per week mag werken.
Op het moment van arbeidsongeschiktheid zat mijn partner in functiegroep 3. Door een fusie is zij naar een andere afdeling gegaan. Aanvankelijk bleef zij in dezelfde functiegroep. Binnen de nieuwe afdeling hanteerde het bedrijf voor hetzelfde werk drie verschillende functiegroepen. Om dit enigszins recht te trekken zijn medewerkers van de fusiepartner met functiegroep 3 opgetrokken naar 4. Ook mijn partner is meegegaan en heeft dit aan het GAK gemeld. In mei is wederom een functiegroepcorrectie doorgevoerd. Alle medewerkers zitten nu in functiegroep 5 met bijbehorend salaris. Behalve mijn echtgenote.
Het bedrijf beweert dat salariswijzigingen consequenties hebben voor de WAO-status. In een brief laat zij weten:" Te verwachten dat mijn partner haar WAO-status al kwijt is en anders kwijt raakt bij salariswijziging door functieschaalverhoging naar 5".
Het bedrijf geeft geen antwoord op onze brief aan te geven waar dit staat.
Nu is sprake van rechtsongeljkheid. Mijn partner doet hetzelfde werk als haar collega's, maar qua salariering wordt zij gekort omdat zij in de WAO zit. Hoe kan dit? En heeft het bedrijf gelijk. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: do 20 sep 2007 14:27 Onderwerp: |
|
|
Het kan zo zijn dat door een hogere loonschaal uw vrouw minder dan 15-25% arbeidsongeschikt wordt geacht en dan geen recht meer heeft op WAO omdat haar arbeidsongeschiktheid daardoor onder de 15% kan komen. In de catagorie 0-15% bestaat geen recht op WAO-uitkering.
Het beste is dit om na te vragen bij het UWV, maar uit praktijk blijkt dat dit helaas gewoon gebeurt. Het is met de huidige regelgeving niet slim om uit de WAO te geraken en mogelijkerwijs later weer arbeidsongeschikt te raken en dan een beroep te moeten doen op de WIA. De WIA regelgeving pakt nl. ongunstiger uit dan de oude WAO. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 26 sep 2007 1:43 Onderwerp: |
|
|
Wat Annemieke schrijft klopt, maar het zou inderdaad ook best wel eens kunnen dat uw vrouw har WAO status al kwijt is door het optrekken naar loongroep 4. Immers, als ik alleen even kijk naar de uren dan is zij 6 van 36 uur arbeidsongeschikt wat neerkomt op 16,67%.
Als het goed is zit bij de laatste beschikking van UWV een berekening van het arbeidsongeschiktheidspercentage. Ik zou daar gewoon het uurloon invullen en even rekenen.
Overigens, ook als ze haar WAO status kwijt raakt blijft ze de komende 5 jaar van rechtswege "functioneel gehandicapt" met de bijbehorende voordelen voor de werkgever. De eerste 5 jaar maakt het voor werkgever dus weinig tot niets uit. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
wim spijker
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 okt 2007 9:14 Onderwerp: |
|
|
Op zich vind ik dat uw werkgever goed meedenkt. Een andere manier om dit op te lossen is, om u wel in de hogere functieschaal te zetten en dan minder uren te gaan werken.
In uw geval kan het behoud van WAO rechten wel eens belangrijk zijn, omdat u anders met nieuwe arbeidsongeschiktkheid wel eens te maken kan krijgen met de WIA. Die keert pas uit bij 35% arbeidsongeschiktheid en dan ook nog voor een bepeprkte duur!
Wim |
|
|
|
 |
|