|
Auteur |
Bericht |
louis99
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 sep 2012 18:12 Onderwerp: Vuistrecht |
|
|
Goedendag allemaal , Mijn naam is Louis van Meggelen en ik heb te maken met een bank die een vuistrecht heeft toegepast op een scheepswerf die onlangs failliet is gegaan. Nu heeft deze scheepswerf in opdracht van mij een schip verkocht . de opbrengst daar van min de proviesi behoord naartuurlijk aan de voormalige eigenaar toe. Dit gebeurt voordat het bedrijf faiiliet ging.
Maar de bank heeft de opbrengst in beslag genomen. Mag dit en wat kan ik doen om het terug geld terug te vorderen. Het geld wat dus de eigenaar van het verkochte schip toekomt. Alvast bedank voor uw reactie. |
|
|
|
 |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 sep 2012 19:11 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed begrijp heb jij een scheepswerf opdracht gegeven om een schip - niet in eigendom toebehorend aan de scheepswerf - te verkopen.
Het schip is verkocht en nu zeg jij dat jouw provisie in beslag is genomen door de bank ( Waarschijnlijk in verband met een krediet arrangement die de bank met de scheepswerf had).
Dus dat zou betekenen dat de opbrengst van de boot geheel of gedeeltelijk op de bankrekening van de scheepswerf terecht is gekomen, waaronder jouw provisie en dat die provisie niet voor het faillissement aan jou is uitbetaald.
In dat geval heb je denk ik alleen maar een concurrent-vordering op de scheepswerf. Want in dit scenario, wanneer de scheepswerf voor de oorspronkelijke eigenaar afrekent (inclusief jouw provisie), krijg jij een vordering op de scheepswerf gelijk aan de overeengekomen provisie, die bij faillissement in de boedel valt.
Als het anders is, hoor ik dat graag |
|
|
|
 |
louis99
|
Geplaatst: za 08 sep 2012 21:28 Onderwerp: |
|
|
bijna goed ,,,maar het is mijn schip die ik via de scheepswerf heb verkocht , de scheepswerf heeft de verkoopsom ontvangen en moest deze doorgeven min aftrek van zijn provicie. De rest behoord de verkopende partij , ik in dit geval..maar de scheepswerf heeft een probleem met zijn bank en die heeft de bank rekeningen inbeslag genomen dus ook de opbrengst van mijn schip . |
|
|
|
 |
louis99
|
Geplaatst: za 08 sep 2012 21:42 Onderwerp: |
|
|
De bank heeft dus voor dat de boel failliet ging mijn geld in beslag genomen en gaat dus mijn geld gebruiken om hun schuld te verminderen Is dit wettelijk toegestaan ?? |
|
|
|
 |
Alfred777
|
Geplaatst: za 08 sep 2012 23:27 Onderwerp: |
|
|
Ik ben bang dat je naar je centen kunt fluiten. In een kredietovereenkomt met een bank staat altijd een zinnetje dat wanneer hun kredietnemer zich niet aan de overeenkomst houdt ( vaak ongeoorloofde , langdurige overtrekking van het krediet), de bank bevoegd is het krediet op te zeggen, hetgeen inhoud dat ze vanaf dat moment van opzegging (vaak voorafgegaan door een waarschuwing van de bank) gewoon het debetsaldo niet meer laten oplopen. En dat zal hier wel het geval zijn.
Dus dan heb je nu een vordering op een failliet bedrijf.
Er is m.i. 1 mogelijkheid en dat is dat in de overeenkomst die jij met de scheepswerf hebt een clausule staat die een verpanding van de opbrengst van de boot verbied. Heeft de bank het geld van de boot voor het faillissement ontvangen als ontvangst van een verpandde vordering dan houdt de bank het geld onterecht vast. Zelfs al zou de failliet het bedrag op een verpandingslijst hebben gezet. Hoewel, als de failliet de boot op zijn briefpapier heeft gefactureerd komt er nog iets meer bij kijken.
Van een curator hoef je in ieder geval geen hulp te verwachten: die ziet het geld liever in zijn eigen kas rollen.
De bank aanpakken is denk ik bij voorbaat een verloren zaak.
Dus kijk de overeenkomsten - koper/scheepswerf, scheepswerf/jou, facturen -goed na! |
|
|
|
 |
louis99
|
Geplaatst: zo 09 sep 2012 0:13 Onderwerp: |
|
|
oke ik duik in de contracten..maar hoe dan ook ga ik procederen tegen de bank of eigenaar van de scheepswerf wand ik wil wel eens van een rechter horen dat dit geld in dit geval en waarom het de bank eerder toekomt dan de eigenaar van de boot ,,,, word vervolgt...en tot zover bedankt alfred 777 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 09 sep 2012 1:41 Onderwerp: |
|
|
louis99 schreef: | De bank heeft dus voor dat de boel failliet ging mijn geld in beslag genomen en gaat dus mijn geld gebruiken om hun schuld te verminderen Is dit wettelijk toegestaan ?? |
Zoals ik het begrijp heeft de koper aan de scheepswerf betaalt. De scheepswerf had weer aan jou moeten betalen. De scheepswerf ging echter failliet, als ik je goed begrijp. Het lijkt er verder op dat de bank vóór het faillissement nog beslag heeft gelegd op de rekening van de scheepswerf waarop het geld tijdelijk stond geparkeerd.
De belangrijkste vraag lijkt me of de koper bevrijdend heeft betaald. Waarschijnlijk is dat het geval. Ofwel had de koper een overeenkomst met de scheepswerf, ofwel had de koper een overeenkomst met jou, maar was daarin afgesproken dat de koper zou betalen aan de scheepswerf. Als het anders is, maak je misschien kans dat je het koopbedrag van de koper kunt vorderen.
Als de koper inderdaad bevrijdend heeft betaald, dan heb jij slechts een vordering op de failliete scheepswerf. Daarmee moet je naar de curator. De kans is groot dat je naar een flink deel van het bedrag kunt fluiten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
louis99
|
Geplaatst: zo 09 sep 2012 9:55 Onderwerp: |
|
|
wat mij nu pas binnenschiet ,,, kan ik de koop ongedaan maken , de nieuwe eigenaar heeft toch een schip gekocht van een failliet /of onder toezicht van de bank gestelde bedrijf. en de eigenaar van de scheepswerf heeft mij maanden wat voorgelogen. |
|
|
|
 |
Alfred777
|
Geplaatst: zo 09 sep 2012 15:42 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat dit een reële mogelijkheid is. De eigenaar van de scheepswerf heeft op z'n minst gezegd niet erg met jouw belangen rekening gehouden. En als het een BV is schiet hij er zelf helemaal niets mee op om jouw geld op zijn bankrekening te laten binnen komen.
Een bank zegt niet zomaar een kredietfaciliteit op. Daar gaan maanden aan vooraf.
Hij had jou direct moeten laten afrekenen en jou voor provisie moeten facturen.
Maar juridisch trek je waarschijnlijk aan het kortste eind. Dan kun je uit een soort van genoegdoening de bank aanspreken, maar dat lijkt zo vooralsnog een kostbare en doodlopende weg. Want de bank krijgt geen geld van de failliet, maar door jouw "bijdrage" nu iets minder.
Zo zijn de spelregels en daar verander je niets aan.
Alleen, zoals ik eerder opmerkte, zou het misschien op basis van de facturen en overeenkomsten iets anders kunnen liggen.
Ook een curator gaat dit voor jou niet oplossen. Die schrijft jou vordering gewoon op z'n lijstje en dan krijg je over een paar jaar een brief dat je niks of bijna niks krijgt.
Heel vervelend en het spijt me dat ik niets positief kan opmerken. |
|
|
|
 |
|