|
Auteur |
Bericht |
Pixo
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 aug 2010 16:58 Onderwerp: Vruchtgebruik na overlijden |
|
|
Goedemiddag,
Ik ben hier nieuw dus als het onderwerp niet goed staat, sorry hiervoor.
Mijn grootvader is getrouwd geweest met een jongere vrouw, plusminus 25 jaar jonger. Hij is echter een paar jaar geleden overleden. Nu is het zo dat deze vrouw geen opleiding heeft en dat er ook nog een huis is om te onderhouden.
Dat is dan ook de reden dat er in het testament van mijn grootvader is opgemaakt dat het geld wel over zou gaan op zijn 2 kinderen, maar dat mijn grootmoeder hier vruchtgebruiker van zou zijn. Ook is er nog een aparte "pot" gemaakt voor kleinkinderen. Deze staat echter ook onder vruchtgebruik. Nu mijn vraag, ik word binnenkort 18 en zou wel eens in willen zien of deze pot überhaupt ooit vrij komt en of de blote eigenaren het recht hebben om de rekening die onder vruchtgebruik staat in te zien?
Het testament is overigens opgemaakt onder de Belgische wetgeving, ik woon zelf in Nederland.
Bvd. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 16 aug 2010 12:16 Onderwerp: |
|
|
Is er daadwerkelijk sprake van een vruchtgebruik (met/zonder recht van verteer), of is er sprake van bewindvoering? In het eerste geval: waarom zou je het willen inzien? Je zou wellicht wel eens kunnen vragen hoe wordt bijgehouden wat in welke pot zit, maar voor de rest zal je er vermoedelijk weinig mee kunnen.
Overigens ga ik er vanuit dat het Belgische recht van toepassing is, dat je in Nederland woont doet niet terzake. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Pixo
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 21 aug 2010 15:04 Onderwerp: |
|
|
Sorry voor mijn late reactie, was een tijdje weg.
Het gaat hierbij niet om bewindvoering maar echt om vruchtgebruik. Ik zou dit wel eens willen inzien omdat het op papier mijn geld is, ik kan er echter niets mee. Volgens mijn logische gedachten is het dan zo dat de vruchtgebruiker dan een soort volmacht heeft over de rekening en dat ik als blote eigenaar niets op kan nemen/overschrijven. Wel zou ik hem nog in moeten zien? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 21 aug 2010 15:59 Onderwerp: |
|
|
www.juridischforum.be _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |