Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 07 mei 2024 16:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vrijheid van meningsuiting: Wel of geen grenzen?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 9 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet vrijheid van meningsuiting onbeperkt zijn?
Ja, absoluut en volkomen
13%
 13%  [ 4 ]
Ja, met uitzondering van discriminatie
20%
 20%  [ 6 ]
Nee, vrijheid van meningsuiting mag geen vrijbrief voor belediging en bedreiging worden
66%
 66%  [ 20 ]
Nee vrijheid van meningsuiting moet worden afgeschaft
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 30

Auteur Bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:11    Onderwerp: Vrijheid van meningsuiting: Wel of geen grenzen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn we te ver doorgeschoten met de vrijheid van meningsuiting in dit land, of moet echt alles kunnen? Poll om discussie op gang te brengen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vrijheid van meningsuiting moet blijven zoals hij is, behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet. Discriminatie, belediging, bedreiging e.d. zijn volgens mij allemaal verboden bij wet in Nederland, dus dat lijkt me duidelijk.... Feit is natuurlijk wel dat niet iedereen dezelfde mening heeft over wat beledigend is. Dat kan dan door de rechter beslist worden, maar ja, niet iedereen heeft daar zin in, en gaat daarom maar zelf tot actie over... Dus dan zou je de vrijheid van meningsuiting sterk moeten beperken om de burgers tegen hun eigen woorden te beschermen. Maar het lijkt me niet dat iemand er voor is om de bevolking de mond te snoeren, of wel? Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar ik vraag me wel af of er nu niet teveel een alles moet maar kunnen cultuur heerst. Ondanks dat ik vindt dat vrijheid van meningsuiting volkomen en zonder uitsluiting moet zijn ( daarbij ga ik uit van de definitie van vrijheid van meningsuiting zoals die in de grondwet staat). Echter, ik vind wel dat we beter moeten onderkennen wat de gevolgen kunnen zijn van die vrijheid. Hoezeer dat ook indruist tegen theoretische gevoelens en meningen, deze vrijheid kan tot geweld leiden. Dat alles moet kunnen, wil nog niet zeggen dat alles ook moet, toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vrijheid van meningsuiting staat niet in de Grondwet Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art.7 Gw behelst vrijheid van meningsuiting, de definitie van dit begrip volgens de grondwet dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was flauw, I know...

Maar Nederland is gewoon altijd het land geweest waar "alles" kan, en dat zou ik graag zo houden, maar als mensen zo op hun teentjes getrapt zijn dat ze gaan moorden.... Ik vind juist dat de vrijheid van meningsuiting op dit moment zo bedreigd wordt (door dreigementen aan het adres van bepaalde mensen die bepaalde dingen gezegd hebben) dat de vrijheid van meningsuiting juist beschermd moet worden, niet beperkt...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet flauw, onjuist! Vrijheid van meningsuiting staat wel in de grondwet, je vind hooguit deze woorden niet letterlijk, echter art 7 Gw behelst wat wij in het dagelijks verkeer ''vrijheid van meningsuiting'' noemen. Maar om terug te komen op de discussie: Moeten we de gevolgen van deze onbeperkte vrijheid dan niet beter onderkennen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind ook dat alles gezegd moet kunnen worden, maar het zou sommige mensen die zich in het publieke debat mengen sieren eerst wat langer na te denken voordat ze wat zeggen. Je kunt ook iets duidelijk maken zonder allerlei groepen nodeloos op de tenen te gaan staan. En het hoeft ook allemaal niet in van die stoere taal te gebeuren. Een wat zakelijker debat zou ik niet erg vinden. Laat de borrelpraat voor bij de borrel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vrijheid van drukpers; gaat dus alleen over geschreven teksten. Vrijheid van meningsuiting als in spreken is wel opgenomen in een van de mensenrechten verdragen (EVRM, denk ik).

Maar wat zijn de gevolgen van deze onbeperkte vrijheid van meningsuiting dan? Als moorden door moslim extremisten als gevolg daarvan moet worden gezien, kunnen we ons net zo goed gelijk tot de Islam bekeren. Als wij in ons eigen land niks meer mogen zeggen omdat bepaalde mensen zich dan beledigd voelen en dan aan het moorden slaan, dan zullen we op een gegeven moment niks meer kunnen zeggen...

Ik zie het zo: als wij de vrijheid van meningsuiting beperken omdat bepaalde dingen niet gezegd kunnen worden zonder dat bepaalde mensen aan het moorden slaan: dan laten wij ons monddood maken, dat is pas de definitie van terreur, en daarna zal er wel iets anders komen om de extremisten een reden te geven om te moorden, dan moeten we dat ook gaan nalaten, kunnen we net zo goed gelijk moslim worden en onze identiteit opgeven.

Tuurlijk kunnen beledigende dingen etc. niet gezegd worden, maar zo staat het ook in de wet, je kan nooit de wet overtreden onder het mom van een vrijheidsrecht, en zoals ik al eerder gezegd heb zijn discriminatie, belediging en bedreiging bij wet verboden... dus daar hoeft de vrijheid niet voor beperkt te worden, want dat is hij al.

Maar je moet wel kritisch kunnen zijn. Zoals bijv. Cliteur en Ellian die vanuit hun beroep (rechtsfilosoof o.a.) kritiek leveren, en daarvoor bedreigd worden, vind ik heel erg...

Ik vind dat er best veel in Nederland *niet* gezegd kan worden... we zijn in NL *erg* politiek correct...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ja, met uitzondering van discriminatie
Nee, vrijheid van meningsuiting mag geen vrijbrief voor belediging en bedreiging worden


Volgens mij sluiten deze 2 elkaar niet uit, en ik kan daarom ook geen keuze ertussen maken.

Verder ben ik voor de meeste vrijheid van ieder voor zich, en die houdt op wanneer die vrijheid van de persoon in kwestie de vrijheid van een ander beperkt....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, inderdaad een beetje raar die twee... Ik ben *voor* vrijheid van meningsuiting, *met* uitzondering van discrimintatie, belediging en bedreiging, maar ik heb op die derde gestemd...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat er best grenzen zitten aan vrijheid van meningsuiting, maar dat heeft meer met fatsoen te maken dan met de wet. Dus als iemand dat overtreedt dan is dat niet netjes, dan had ie dat niet zo mogen zeggen, maar dat is dan geen reden om de wet erbij te halen. Eventueel kan je het (publieke) debat aangaan met zo iemand, of je haalt je schouders op en laat de eer en wijsheid bij jezelf.

Zo gauw het ernstiger wordt, belediging of discriminatie, kan je het eventueel via de rechter aanvechten. Natuurlijk is het dan de vraag wat daaronder valt. Maar ik ben in principe voor de stelling 'jouw vrijheid houdt op waar die van mij begint' en andersom.

En natuurlijk spreekt het voor zich dat idioten met piefpaf geen reden mogen zijn om deze vrijheid in te perken. Je mag het er best niet mee eens zijn, je mag er zelfs boos om zijn, maar dan is de rechter en niet het geweld de oplossing! Mad
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Karsten



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het gewoon een kwestie van verschillende culturen. Natuurlijk is er vrijheid van meningsuiting, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet (art. 7 Gw) en ik ben eigenlijk ook voor een zo breed mogelijke uitleg van die vrijheid. Echter er is een probleem: we leven in een multiculturele samenleving. Er zijn heel veel verschillende meningen over deze vrijheid. Over hoever deze kan gaan en over moraal en fatsoen. Het is dus eigenlijk een cultureel probleem...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
shailesh

shailesh

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat zijn de gevolgen van deze onbeperkte vrijheid van meningsuiting dan? Als moorden door moslim extremisten als gevolg daarvan moet worden gezien, kunnen we ons net zo goed gelijk tot de Islam bekeren.

Je bedoeld toch niet tot de Islam bekeren maar tot het extremisme he mevrouw van Lulling ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de goede orde, vergeet niet dat de EHRM in een reeks arresten heeft geoordeeld dat de vrijheid van meningsuiting in het publieke debat zover kan gaan dat meningen schokkend of aanstootgevend mogen zijn.

Daarnaast is van Gogh meerdere keren voor de rechter gedaagd voor zijn 'uitingen' en vrijgesproken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 9 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds