Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vriendin verkracht, minderjarig (16 jaar)
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rivah

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 21:04    Onderwerp: Vriendin verkracht, minderjarig (16 jaar) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vriendin is verkracht door een bekende, ze is zestien jaar oud. Na herhaaldelijk nee te zeggen en de aanvaller weg te duwen bleef deze doorgaan met aan haar zitten, trok haar kleding uit en had tegen haar wil seks met haar, tot ze begon te gillen.

Vandaag zijn we aangifte gaan doen bij de politie, echter weigerde de politie er iets mee te doen omdat haar ouders absoluut niets mogen weten van dit incident. Dit is geen sprake van "het is ongemakkelijk" - het is geen optie, volstrekt en absoluut niet; Argumenten waarom het wel een optie zou moeten kunnen zijn ben ik niet op zoek naar, de hele situatie uitleggen zou lang duren.

Nu is mijn vraag, zijn er andere manieren om de politie tot onderzoek over te laten gaan? Misschien via een maatschappelijk werkster/jeugdzorg/iets? We zijn vrij wanhopig, de dader loopt vrij rond en heeft al eerder vergelijkbare dingen gedaan (zoals zijn ex stalken en mishandelen.)

Ik hoop een weg te vinden waarmee gerechtigheid kan worden bereikt. Hoogachtend, Rivah.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 22:28    Onderwerp: Re: Vriendin verkracht, minderjarig (16 jaar) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rivah schreef:
Mijn vriendin is verkracht door een bekende, ze is zestien jaar oud. Na herhaaldelijk nee te zeggen en de aanvaller weg te duwen bleef deze doorgaan met aan haar zitten, trok haar kleding uit en had tegen haar wil seks met haar, tot ze begon te gillen.

Vandaag zijn we aangifte gaan doen bij de politie, echter weigerde de politie er iets mee te doen omdat haar ouders absoluut niets mogen weten van dit incident. Dit is geen sprake van "het is ongemakkelijk" - het is geen optie, volstrekt en absoluut niet; Argumenten waarom het wel een optie zou moeten kunnen zijn ben ik niet op zoek naar, de hele situatie uitleggen zou lang duren.

Nu is mijn vraag, zijn er andere manieren om de politie tot onderzoek over te laten gaan? Misschien via een maatschappelijk werkster/jeugdzorg/iets? We zijn vrij wanhopig, de dader loopt vrij rond en heeft al eerder vergelijkbare dingen gedaan (zoals zijn ex stalken en mishandelen.)

Ik hoop een weg te vinden waarmee gerechtigheid kan worden bereikt. Hoogachtend, Rivah.

De politie is verplicht om een aangifte op te nemen; nee zeggen is simpelweg geen optie. Wijs ze hier op en dreig met een klacht bij de korpsbeheerder.

Daarnaast is het verstandig om professionele hulp te zoeken voor je vriendin. Een goed begin zou de huisarts kunnen zijn, deze heeft een vertrouwensfunctie en geheimhoudingsplicht, ook naar de ouders.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Contact opnemen met de afdeling zeden. Die hebben rechercheurs die heel goed weten hoe ze met een zaak als deze om moeten gaan.
Bekijk de homepage
Rivah

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2012 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De politie heeft de aangifte opgenomen bij een ander bureau, echter, nu zeggen ze dat ze verplicht de ouders moeten inschakelen..
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2012 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze is nou eenmaal minderjarig waardoor haar ouders op de hoogte gesteld moeten worden.

Nu weet ik niet of daar uitzonderingen op zijn igv evt eerwraak maar dat zouden jullie bij de politie kunnen vragen.

Alleen een " ik wil niet dat mijn ouders het weten" is niet genoeg.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2012 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Ze is nou eenmaal minderjarig waardoor haar ouders op de hoogte gesteld moeten worden.

Maar staat dat ergens? Ik kan me voorstellen dat het praktisch heel moeilijk wordt om alles buiten de ouders te houden, maar ik zie niet direct in waarom het nou zo hard nodig is om ze dit direct onder de neus te schuiven.

Quote:
Nu weet ik niet of daar uitzonderingen op zijn igv evt eerwraak maar dat zouden jullie bij de politie kunnen vragen.

Alleen een " ik wil niet dat mijn ouders het weten" is niet genoeg.

Misschien voor de politie niet, maar voor ons natuurlijk wel. (Ik begrijp dat je het zo ook bedoelt, maar om even duidelijk te maken dat TS op dit punt ons niets hoeft te vertellen.)

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2012 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit m'n hoofd denk ik dat dat volgt uit het bw.
Maar zeker weten doe ik dat niet.
(en goed zoeken op de iPad werkt niet zoals ik wil..)

Enne.. Bona, ja, dat bedoelde ik...
Thessa

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de juiste procedure is gevolgd heeft je vriendin een informatief gesprek gehad met rechercheurs van de afdeling zeden. Daar heeft zij globaal haar verhaal kunnen vertellen en heeft zij informatie gekregen over hoe een procedure vanaf de aangifte er uitziet. Naar aanleiding van haar verhaal hebben de rechercheurs haar verteld wat ze wel en niet voor haar kunnen betekenen.
Aan het einde van dit gesprek hebben de rechercheurs je vriendin een bedenktijd gegeven om alle informatie rustig op haar in te laten werken en een beslissing te nemen of zij wel of geen aangifte wil doen. Tenzij ze haar verhaal niet heeft kunnen/willen vertellen of het verhaal geen strafbaar feit betrof. In dat geval zal verteld zijn dat aangifte doen weinig zin zal hebben.

De rechercheurs zijn inderdaad verplicht om een aangifte op te nemen wanneer jouw vriendin dit wil (ook wanneer zij niks in de zaak zien).

Minderjarigen kunnen zelf aangifte doen. De rechercheurs hebben geen verplichting om wettelijke vertegenwoordigers op de hoogte te brengen van een aangifte.
Wanneer een minderjarige wordt aangehouden hebben de rechercheurs/de politie deze verplichting wel.

Wel moet je vriendin stilstaan bij het feit dat wanneer er een zaak komt er veel mogelijkheden zijn waardoor haar ouders toch op de hoogte (kunnen) raken. Bijvoorbeeld als er in de omgeving getuigen worden gehoord, een buurtonderzoek wordt gedaan enz. enz.

Ook is het verstandig om bij een aangifte duidelijk aan te geven waarom zij niet wil dat haar ouders ervan op de hoogte worden gebracht. Zelfs al is dit maar een 'stomme' reden als: "ik schaam me ervoor".
Zedenzaken zijn zaken waarin meestal weinig bewijs is, het is meestal een een op een verhaal. Hierdoor gaan andere dingen snel meetellen. Daarom is het het beste voor haar wanneer zij alles vertelt en geheimzinnigheid voorkomt.

Je vriendin zou ook eens kunnen gaan praten met slachtofferhulp. Slachtofferhulp kan haar veel vertellen en bijstaan in het maken van haar keuze. Op hun website staat vast een telefoonnummer.

Sterkte
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds