Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
hanzin
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 20:28 Onderwerp: Vriendin enig erfgenaam volgens testament |
|
|
In 1990 maakt een man een testament op waarin hij alles nalaat aan zijn vriendin X. Man en vriendin wonen enige tijd samen (er was een samenlevingscontract), maar gaan vervolgens uit elkaar. Man heeft verder geen relaties met andere vrouwen gehad en is onlangs overleden. Er zijn geen kinderen. Hij is X altijd als zijn vriendin blijven beschouwen, maar dat zal juridisch gezien niets betekenen(?). Over en weer stonden ze klaar om te helpen als er iets aan de hand was. De laatste maanden heeft zij hem intensief begeleid tijdens zijn ziekte.
Na het overlijden van de man blijkt dat niemand op de hoogte was van het bestaan van het testament. Een paar weken geleden heeft de man tegenover zijn broer zelfs ontkend dat er een testament is (aldus de broer). Voor de naaste familie (twee broers en een zus) bleek het bijzonder pijnlijk te zijn dat in het testament alles wordt nagelaten aan de vriendin. Ook zij hebben de laatste maanden veel hulp geboden en 'rekenden' op een behoorlijke erfenis.
Volgens de notaris is het discutabel of het testament rechtsgeldig is. Er is sprake van vriendin X en dat was de situatie in 1990. Die situatie is veranderd en de familie zou bij een rechtszaak vermoedelijk winnen.
Al met al een ingewikkeld verhaal. Mijn vraag is of er jurisprudentie over zo'n situatie is. Elke hulp is welkom! De vriendin moet binnenkort beslissen of ze wel of niet afziet van de erfenis. |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 22:19 Onderwerp: |
|
|
Hmm, lastige situatie, Hanzin. Waarom zou je vriendin ervan afzien?
Dit gaat dus over de uitleg van testamenten. Daar is behoorlijk wat jurisprudentie over. In een recente uitspraak bepaalde de rechtbank Den Haag dat nu de man het testament had gemaakt terwijl ze samenwoonden (ik ga er vanuit dat dat in 'jouw' geval ook zo was?) de erfstelling van 'zijn vriendin' alleen gold tijdens de relatie, en niet meer daarna. Verschil is wel dat de mensen in deze uitspraak na het samenwonen nog waren gehuwd, maar ook weer gescheiden. De relatie was dus in ieder geval verbroken.
De rechter vindt het niet van belang dat het testament niet was herroepen. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat de man zijn testament liet bestaan omdat hij haar nog steeds als vriendin beschouwde. Maar ik denk dat je dan wel met sterke bewijzen moet komen, áls daar al naar gekeken wordt. Het gaat namelijk om de wil van de testateur ten tijde van testeren. De rechter zegt ook nog dat dit volgt uit analoge toepassing van art. 4:52 BW:
Quote: | Een beschikking, getroffen ten voordele van degene met wie de erflater op het tijdstip van het maken van de uiterste wil gehuwd was of reeds trouwbeloften gewisseld had, vervalt door een daarna ingetreden echtscheiding of scheiding van tafel en bed, tenzij uit de uiterste wil zelf het tegendeel is af te leiden. |
Volgens Van Mourik in het WPNR kan dit, maar is hetzelfde te bereiken via de gewone uitlegregels van art. 4:46 BW. En daar drijft volgens mij de hele redenering van de rechter op.
Quote: | Artikel 46
1.
Bij de uitlegging van een uiterste wilsbeschikking dient te worden gelet op de verhoudingen die de uiterste wil kennelijk wenst te regelen, en op de omstandigheden waaronder de uiterste wil is gemaakt.
2.
Daden of verklaringen van de erflater buiten de uiterste wil mogen slechts dan voor uitlegging van een beschikking worden gebruikt, indien deze zonder die daden of verklaringen geen duidelijke zin heeft.
3.
Wanneer een erflater zich klaarblijkelijk in de aanduiding van een persoon of een goed heeft vergist, wordt de beschikking naar de bedoeling van de erflater ten uitvoer gebracht, indien deze bedoeling ondubbelzinnig met behulp van de uiterste wil of met andere gegevens kan worden vastgesteld. |
Ik denk dus dat je vriendin weinig kans heeft als dit voor de rechter komt...[/quote] |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 22:45 Onderwerp: |
|
|
Gertje schreef: | In een recente uitspraak bepaalde de rechtbank Den Haag dat nu de man het testament had gemaakt terwijl ze samenwoonden (ik ga er vanuit dat dat in 'jouw' geval ook zo was?) de erfstelling van 'zijn vriendin' alleen gold tijdens de relatie, en niet meer daarna. Verschil is wel dat de mensen in deze uitspraak na het samenwonen nog waren gehuwd, maar ook weer gescheiden. De relatie was dus in ieder geval verbroken. |
Grappig, ik dacht dat ik gisteren over deze zaak had gelezen in een vers aangeschafte syllabus, maar dat artikel (J.H. Nieuwenhuis, "Tekst en tijd", WPNR 5 mei 2007) gaat (onder meer) over HR 3 december 2004, NJ 2005/58. Het Hof besliste in het voordeel van de bij testament aangewezen erfgenaam, maar de HR casseerde. Het wordt niet duidelijk hoe dit is afgelopen, maar vermoedelijk zoals in deze recente uitspraak.
Ik vind het zelf een beetje vreemde uitkomst. De man had toch gewoon zijn testament kunnen (in mijn ogen: moeten) aanpassen? Door dat niet te doen geeft hij te kennen akkoord te gaan met wat het testament bepaalt... zoals Gertje ook al zegt. Maar zo werkt het blijkbaar niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 23:24 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat is inderdaad die zaak die je noemde. Ik had als antwoord op de vraag van Hanzin daar een heel stuk over getypt, totdat ik ontdekte dat de testateur in dat arrest was overleden onder het oude recht en er dus expliciet werd gekeken naar de vraag of de bewoordingen duidelijk waren. Hoewel onder het oude recht al werd geanticipeerd op art. 4:46, vraag ik me af of die vraag nu nog wel zo'n grote rol speelt ('een duidelijke zin hebben' is wat anders dan 'duidelijk' zijn, lijkt me?). En een duidelijk antwoord op de vraag of de bewoordingen in het geval van testeren bij samenwonen duidelijk zijn of niet, is nog steeds niet gegeven, dat moet komen van het Hof Amsterdam. Waar ik al maanden met smart op zit te wachten
Het leek me daarom beter die uitspraak maar niet te noemen, en toen dacht ik opeens aan de uitspraak van de Rb Den Haag. Die verder los staat van HR 3 december 2004 hoor!
Je kunt je natuurlijk nog afvragen wat er met deze uitspraak in hoger beroep was gebeurd, maar aan de andere kant, dit lijkt me wel een redelijke uitspraak en in de lijn van de ontwikkeling van de uitleg.
Tsja, aan de ene kant is de uitspraak misschien wel vreemd, maar als je nagaat wat de meeste testateurs zullen willen voor het geval van echtscheiding... wat de meerderheid wil is natuurlijk niet doorslaggevend maar kan wel een aanwijzing zijn.
Volgens mij had de notaris gewoon beter moeten nadenken en een clausule op moeten nemen voor het geval van verbreken van de relatie. Er zijn intussen al zó veel uitspraken geweest over echtscheiding en erfstelling, dat te verwachten is dat dit ook problemen zou opleveren... In die uitspraken wisselt overigens steeds de redenering en de uitkomst. Ook al zijn de omstandigheden vergelijkbaar. Best apart.
Maar er zijn genoeg mensen die ervan uitgaan dat het testament met een erfstelling van de partner vervalt na scheiding. Je zou kunnen zeggen: er staat niet voor niets 'mijn echtgenote'/'mijn vriendin'. Na scheiding is diegene dat niet meer, dus erft ze ook niet. En sommige mensen vergeten dat ze een testament hebben gemaakt, of stellen het herroepen uit. Dat weet je nooit, net zoals je niet weet of diegene door het niet-aanpassen misschien bedoelde akkoord te gaan met het testament.
Trouwens, aan een nalaten wordt tegenwoordig geen waarde meer gehecht, alleen aan een daad of verklaring, art. 4:46 lid 2 BW.
Heb je de rest van dat WPNR-nummer ook gelezen? Gaat helemaal over uitleg! Er staat een groot artikel van Van Mourik in, en ook nog enkele rechtsvragen die door hem beantwoord worden, ook zo'n geval als dit. Maar vreemd genoeg spreekt hij zichzelf daarbij tegen
(Sorry, als ik eenmaal op dreef ben over dit onderwerp... ) |
|
|
|
 |
hanzin
|
Geplaatst: ma 27 aug 2007 23:37 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de snelle reactie!
Begrijp ik goed dat het dus eigenlijk niet uitmaakt dat in het testament vriendin X staat vermeld? Zelfs als er gestaan had dat alles aan X (zonder vermelding van vriendin) wordt nagelaten, zal de doorslag geven dat ze in 1990 gingen samenwonen en het testament in samenhang daarmee gezien moet worden?
In het testament staat overigens ook nog dat de man o.a. als overweging had dat hij een zorgplicht had t.o.v. de vriendin. Dat zal de zaak voor de familie (bij een rechtszaak) vermoedelijk nog sterker maken?
P.S. Kreeg van mijn schoonzus net het advies eens aan te kloppen bij (het kantoor van) Van Mourik. Hij is de grote expert op dit gebied? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 0:26 Onderwerp: |
|
|
Om te beginnen: ik ben niet erg thuis in deze materie.
Maar als ik lees:
hanzin schreef: | Man en vriendin wonen enige tijd samen (er was een samenlevingscontract), maar gaan vervolgens uit elkaar. Man heeft verder geen relaties met andere vrouwen gehad en is onlangs overleden. Er zijn geen kinderen. Hij is X altijd als zijn vriendin blijven beschouwen, maar dat zal juridisch gezien niets betekenen(?). Over en weer stonden ze klaar om te helpen als er iets aan de hand was. De laatste maanden heeft zij hem intensief begeleid tijdens zijn ziekte. |
dan lijkt X mij toch zeker niet kansloos. Is er echt reden om aan te nemen dat de man niet langer gewild zou hebben dat X van hem zou erven? Bovendien heeft hij zijn einde zien aankomen en desondanks zijn testament niet herroepen. Wellicht is dat juridisch niet van belang, maar in mijn ogen geeft dit toch een andere situatie dan wanneer je over een bananenschil uitglijdt en ongelukkig landt.
Het kan toch ook niet zo zijn dat iedere periode waarin je overhoop ligt met de persoon die je als erfgenaam hebt aangewezen direct je testament doet vervallen? Maar ik kan er dus heel goed naast zitten.
Gertje schreef: | totdat ik ontdekte dat de testateur in dat arrest was overleden onder het oude recht en er dus expliciet werd gekeken naar de vraag of de bewoordingen duidelijk waren. |
Was het niet zo dat voor testamenten opgemaakt onder het oude erfrecht, het oude recht nog steeds geldt? (Ik zou het wel errug vreemd vinden als het bij de uitleg van oude testamenten tegenwoordig wél, maar onder het oude erfrecht nog niet om de wil ten tijde van testeren zou gaan! Of dat het nieuwe erfrecht van invloed zou zijn op die wil ten tijde van testeren, terwijl toen over het nieuwe erfrecht nog helemaal niets bekend was.)
Gertje schreef: | Heb je de rest van dat WPNR-nummer ook gelezen? Gaat helemaal over uitleg! Er staat een groot artikel van Van Mourik in, en ook nog enkele rechtsvragen die door hem beantwoord worden, ook zo'n geval als dit. Maar vreemd genoeg spreekt hij zichzelf daarbij tegen  |
Nee, de syllabus (voor het mastervak Rechtsvinding) bevat helaas alleen het artikel van Nieuwenhuis, niet dat van Van Mourik. Het artikel van Nieuwenhuis vond ik erg interessant. Ik ben er nog niet over uit wat ik moet vinden van het Andorraanse testament!
Quote: | (Sorry, als ik eenmaal op dreef ben over dit onderwerp... ) |
Ik hou je niet tegen  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 0:30 Onderwerp: |
|
|
Waarom zou je vriendin zelf deze erfenis verwerpen? Ze kan toch gewoon een eventuele procedure afwachten? Of wie weet valt er daarna in redelijkheid wel wat te verdelen, zodat de broers en zus niet zo de behoefte voelen een procedure te starten?
Quote: | Een paar weken geleden heeft de man tegenover zijn broer zelfs ontkend dat er een testament is (aldus de broer). | Als dat zo zo zijn, dan kan ik me daar juist op dat moment ook wel weer iets bij voorstellen (bij dat ontkennen)
Maar juist omdat de man in kwestie ernstig ziek was en juist omdat er volgens het verhaal is gesproken over het testament zou je verwachten dat iemand dan nog even dubbel nadenkt over of hij het zo wil houden als hij het geregeld heeft. En dat lijkt er dan op van wel, zou ik zeggen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 0:52 Onderwerp: |
|
|
Als X juridisch gezien toch niet de erfgenaam is, dan zal de redenering waarschijnlijk als volgt zijn: de man heeft bij het opmaken van het testament gewild dat X slechts erfgenaam zou zijn als de relatie voortduurt tot aan zijn overlijden. Vervolgens komt de relatie tot een einde. Volgens de "ingeblikte" (uitleg van de) wil van de man bij testateren is X nu niet meer erfgenaam. Dat de man en X vervolgens goede maatjes blijven doet er verder niet meer toe. Ook al zou de man nog steeds willen dat X van hem zou erven, dit past niet meer in de "ingeblikte" wil die al op het moment van testateren vast is komen te liggen.
Dus het lijkt erop dat de rechter eerst naar de letterlijke tekst van het testament moet kijken (die zegt: "X is erfgenaam"). Vervolgens moet hij zich verplaatsen in het hoofd van de man op het moment van testateren en in dit geval de man in de mond leggen dat hij niet bedoelt "X is erfgenaam", maar "X is erfgenaam zolang de relatie voortduurt". Nu ligt de uitleg vast en kan daar niet meer aan worden getornd, hoe goed de man en X tot aan het eind van zijn leven ook met elkaar overweg kunnen (en hoe erg hij zijn eigen familie wellicht ook zou haten). Strikt genomen werkt het feit dat de man zijn testament niet meer heeft veranderd nu juist tegen X!
Ik weet alleen dus niet of het bovenstaande een beetje in de goede richting komt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 0:56 Onderwerp: |
|
|
Normaal gesproken zou ik zonder meer met je argument meegaan. Maar vanwege het bijzondere in deze situatie (zie vorige bericht) zie ik niet waarom het testament tegen de vriendin zou werken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 1:17 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Normaal gesproken zou ik zonder meer met je argument meegaan. Maar vanwege het bijzondere in deze situatie (zie vorige bericht) zie ik niet waarom het testament tegen de vriendin zou werken. |
Volgens de redenering in mijn vorige bericht omdat de bijzonderheid van de situatie er niet toe doet, aangezien dit bijzondere omstandigheden betreft waarmee bij het testateren geen rekening is gehouden.
Volgens die redenering is bij testateren wél rekening gehouden met de mogelijkheid dat de relatie zou eindigen (in welk geval X ophoudt erfgenaam te zijn), maar niet met de bijzondere omstandigheid dat de man en X voor elkaar blijven zorgen.
Ik geef onmiddellijk toe dat mijn redenering wat gezocht is! Maar ik ben een beetje bang dat ik er niet helemaal naast zit. Misschien kan Gertje of Flash of iemand anders hier meer over vertellen.
Als ik het als wetgever zou mogen bepalen, zou ik kiezen tussen:
1. Zo letterlijk mogelijke uitleg (het is uiteindelijk een notaris die de tekst opstelt). In dit geval erft X. Je moet nu bij leven je testament wijzigen elke keer dat je leven op zijn kop komt te staan, maar dat is nu tenminste duidelijk; of
2. Een uitleg die zo goed mogelijk aansluit bij wat de erflater op het moment van zijn overlijden (nou ja, net daarvoor dan) zou willen. Ook in dit geval erft X. Probleem van deze keuze is dat je eindeloze discussies krijgt, maar de rechter heeft de vrijheid om tot een in zijn ogen redelijke oplossing te komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 4:04 Onderwerp: |
|
|
Ik vind eigenlijk artikel 46 lid 3 wel interessant zoals hierboven geciteerd:
wetgever schreef: | Wanneer een erflater zich klaarblijkelijk in de aanduiding van een persoon of een goed heeft vergist, wordt de beschikking naar de bedoeling van de erflater ten uitvoer gebracht, indien deze bedoeling ondubbelzinnig met behulp van de uiterste wil of met andere gegevens kan worden vastgesteld. |
Artikel 43 lid 2 lijkt me ook van toepassing te zijn:
wetgever schreef: | ]Een uiterste wilsbeschikking, gemaakt onder invloed van een onjuiste beweegreden, is slechts dan vernietigbaar, wanneer de door de erflater ten onrechte veronderstelde omstandigheid die zijn beweegreden tot de beschikking is geweest, in de uiterste wil zelf is aangeduid en de erflater de beschikking niet zou hebben gemaakt, indien hij van de onjuistheid dier veronderstelling had kennis gedragen.
|
De vergissing zou er in kunnen bestaan dat de erflater niet zozeer vriendin X heeft bedoeld maar persoon X, die (weliswaar niet geheel toevallig) op dat moment ook de levenspartner was. En dat X niet meer z'n vriendin was wist ie al lang en breed, zonder te herroepen. Echter gaat het niet om het al dan niet herroepen, maar om de vraag of de wilsbeschikking in deze vorm überhaupt gemaakt zou zijn.
In de lezing van voorgaande posters zou m.i. een eventuele vernietiging gebaseerd moeten zijn op artikel 43, maar dat zou wat lastig kunnen zijn.
Anderzijds is artikel 52 natuurlijk wel evident een probleem voor de vriendin, immers, indien artikel 52 van toepassing is, en dat lijkt het wel te zijn, komt de wilsbeschikking te vervallen tenzij uit de uiterste wil zelf het tegendeel valt af te leiden. Dat laatste is uiteraard weer voor interpretatie vatbaar.
Kortom, zonder de exacte omstandigheden te kennen, en met name de tekst van de laatste wil, is het lastig oordelen, maar ik zou de mogelijkheden voor de vriendin niet zomaar willen uitvlakken.
Het gaat immers om de uiterste wil van de erflater, en als die X tot op het laatst als z'n vriendin is blijven zien, dan was het kennelijk ook zijn uiterste wil dat X zou erven.
Bottomline is uiteindelijk toch dat indien het tot een procedure komt een rechter in het hoofd van de erflater zal moeten kruipen zonder ooit een 100% garantie te kunnen geven. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 21:25 Onderwerp: Re: Vriendin enig erfgenaam volgens testament |
|
|
hanzin schreef: | Volgens de notaris is het discutabel of het testament rechtsgeldig is. Er is sprake van vriendin X en dat was de situatie in 1990. Die situatie is veranderd en de familie zou bij een rechtszaak vermoedelijk winnen. |
Het testament is in ieder geval rechtsgeldig, daarover zal ook geen discussie bestaan. De vraag is even of de bepaling waarin de vriendin tot enig erfgenaam benoemd wordt effect sorteert.
Gertje schreef: |
Volgens mij had de notaris gewoon beter moeten nadenken en een clausule op moeten nemen voor het geval van verbreken van de relatie. Er zijn intussen al zó veel uitspraken geweest over echtscheiding en erfstelling, dat te verwachten is dat dit ook problemen zou opleveren... In die uitspraken wisselt overigens steeds de redenering en de uitkomst. Ook al zijn de omstandigheden vergelijkbaar. Best apart. |
Heeft weinig met de notaris te maken. De rechtspraak waar je naar verwijs is pas van na de jaren '90. Dus de notaris had geen enkele reden om anders te bepalen. De eerste 'echtscheidingsgolf' ontstond pas eind jaren '80 en daarna is alles pas aan het rollen geraakt. Vervolgens zijn onder meer de huwelijkse voorwaarden en de testamenten aangepast aan de rechtspraak die zich aan het vormen was. Deze notaris had geen enkele reden om te twijfelen aan de bewoordingen van het testament aangezien vrijwel alle testamenten in die tijd op deze wijze werden opgesteld. Dat is mede de reden dat testament uit die tijd van 1 à 2 pagina's waren en je tegenwoordig bijna geen testament meer tegenkomt dat minder dan 4 pagina's omvat.
Maar nu de materie zelf. Mijns inzien zal de vriendin geen erfgenaam zijn en wel op grond van de trend die in de rechtspraak zichtbaar is. De bewoordingen van een testament zijn steeds belangrijker en de erflater heeft nadrukkelijk bepaald dat het om zijn 'vriendin' gaat. Uitleg van het testament (waar we op grond van de wet aan toe komen) zal er zeer waarschijnlijk op neerkomen dat de vriendin dus geen erfgenaam is. Maar het blijft vooralsnog nog even glad ijs waarop we ons bevinden.
Artikel 4:43 lid 2 BW voel ik weinig voor aangezien dit op dwaling ziet. Vereiste daarvoor is dat de onjuiste beweegreden bestond op het moment van het maken van de beschikking. Op dat moment was er echter geen sprake van een onjuiste beweegreden omdat het zijn vriendin toen wel was.
Ben het met Marco eens dat het goed zou kunnen dat hij X bedoeld heeft in plaats van vriendin X en dat hij het testament veranderd zou hebben indien hij dacht dat het voor problemen zou zorgen. Aan de andere kant is het net zo plausibel dat hij er van uit ging dat door het beeindigen van de relatie de bepaling in het testament was komen te vervallen en daarom geen ander testament heeft gemaakt. Het blijft gissen en aan de erflater kan het niet meer worden gevraagd.
Zo, dit was mijn marathon-post. Hoop dat het een beetje duidelijkheid schept  _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
hanzin
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 21:51 Onderwerp: |
|
|
OK, hier volgt een relevant stuk uit het testament (met waardering voor de discussie die mijn vraag heeft opgeleverd!).
Quote: | Ik benoem tot mijn enig erfgename mijn vriendin X (...). Ik maak deze beschikking mede in verband met de op mij rustende verzorgingsverplichting jegens haar, welke verzorgingsverplichting ik uitdrukkelijk als schuld erken.
Voor het geval mijn genoemde vriendin mij niet overleeft, benoem ik tot mijn enige erfgenamen, voor gelijke delen en bij aanwas, behoudens plaatsvervulling als bij een plaatsvervulling volgens de wet: de kinderen van mijn genoemde vriendin. |
Levert dit nog nieuwe inzichten op? |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 22:17 Onderwerp: |
|
|
Er wordt nadrukkelijk verwezen naar de verzorgingsverplichting die geldt ten opzichte van de vriendin. Daar toont voor mij alleen maar aan dat het erfgenaamschap specifiek gekoppeld zou moeten zijn aan de relationele sfeer. Deze verzorgingsverplichting bestaat tussen echtgenoten, geregistreerd partners en samenwoners (o.g.v. het samenlevingscontract), maar niet tussen 'gewone' vrienden.
Ik zou dus nog steeds zeggen dat de vriendin in deze geen erfgenaam meer is. En daarmee ook de kinderen van de vriendin niet. Dan treedt vervolgens de wet in werking en komen eigen kinderen of anders de ouders, broers en zusters op als erfgenamen. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
southfield
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 aug 2007 8:21 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij heeft die vriendinX geen schijn van kans! Bovendien blijft ze nog tijden in de ellende zitten door onzekerheid over de afloop van een eventuele procedure. Is dat de moeite waard? Welk belang heeft Hanzin zelf bij een positieve ontwikkeling? |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|