|
Auteur |
Bericht |
Mriekss
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 05 jun 2009 14:11 Onderwerp: Vragen over getuigenverklaring |
|
|
Hoi,
Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.
In juli '07 ben ik met twee vriendinnen gaan stappen, ik en een jongen (die we tijdens het uitgaan hadden ontmoet) bleven bij mijn (op dat moment beste) vriendin slapen. Hij is uiteindelijk bij haar in bed gaan slapen, ik op de bank. Kern van dit verhaal is, dat ik 's ochtends wakker werd toen zei schreeuwde 'dat doe je niet bij slapende meisjes!' En hij naakt haar bed uitstapte. Later vertelde ze mij dat hij haar verkracht had.
Nadat we diezelfde ochtend naar het politibureau en het ziekenhuis zijn geweest, heb ik een paar dagen later een verklaring afgelegd.
Hierna hebben we er allebei erg weinig meer van gehoord, door allerlei ruzies en verhuizingen heb ik haar nooit meer gesproken. Nu hoorde ik gisteren van een andere vriendin, dat een aantal maanden geleden haar zaak gediend heeft, maar dat de rechter (?) daar heeft besloten na uitgebreide behandeling van mijn getuigeverklaring, dat deze niet toegelaten mocht worden als bewijs, hierdoor was het haar woord tegen het zijne en werd de zaak geseponneerd.
Wat ik mij nu afvraag is, waarom heb ik hier nooit iets over gehoord? Waarom ben ik niet uitgenodigd voor deze zitting? Mijn hele hebben en houwen over die avond, wat ik dacht en wat ik deed is daar uitgebreid besproken, er schijnen ook wat 'lullige' vragen gesteld te zijn over waarom ik bepaalde dingen heb gedaan. Maar ik wist van niets. Weet iemand hoe ik achter deze informatie kom en eventueel ook achter een nummer (o.i.d.) dat ik het verslag van deze zitting op kan vragen? Want ik ben nu toch wel erg benieuwd.
Zoals ik dit stukje begon, eindig ik nu ook, ik zit met een hoop vragen en een erg naar gevoel hierover en hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
 |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 05 jun 2009 14:17 Onderwerp: |
|
|
Als je ermee in je maag zit dan lijkt het mij het beste om contact te zoeken met je vriendin en te vragen wat er op de zitting gebeurd is en hoe zij daar over denkt. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Mriekss
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 05 jun 2009 14:20 Onderwerp: |
|
|
Nou dat ligt dus wat problematisch allemaal, aangezien ik als ik haar bel ze de telefoon er op gooit en als ik mail, ik geen reactie krijg. Vandaar op deze manier. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 05 jun 2009 16:52 Onderwerp: |
|
|
Mriekss schreef: | Nou dat ligt dus wat problematisch allemaal, aangezien ik als ik haar bel ze de telefoon er op gooit en als ik mail, ik geen reactie krijg. Vandaar op deze manier. |
Goh, waar ken ik dat van?
Om een lang verhaal kort te maken: als er een rechter is geweest die heeft vrijgesproken (rechters spreken vrij en seponeren niet): is er niets aan te veranderen. Als er een Officier van Justitie is geweest die heeft geseponeerd (OvJ's spreken niet vrij maar seponeren), is er onder hele stricte voorwaarden misschien nog wat tegen te doen. Heb je meer informatie? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 06 jun 2009 1:52 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | Om een lang verhaal kort te maken: als er een rechter is geweest die heeft vrijgesproken (rechters spreken vrij en seponeren niet): is er niets aan te veranderen. Als er een Officier van Justitie is geweest die heeft geseponeerd (OvJ's spreken niet vrij maar seponeren), is er onder hele stricte voorwaarden misschien nog wat tegen te doen. Heb je meer informatie? |
Over dat seponeren/vrijspreken: ik bedacht dat er heel misschien sprake zou kunnen zijn geweest van een procedure ex art. 12 Sv. Het is denkbaar dat de rechter (het gerechtshof) na een beklag van het slachtoffer de beslissing van de OvJ om te seponeren niet onjuist heeft bevonden...
Maar het lijkt me inderdaad meer waarschijnlijk dat er of is geseponeerd door de OvJ, of vrijgesproken door de rechter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 06 jun 2009 11:21 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Over dat seponeren/vrijspreken: ik bedacht dat er heel misschien sprake zou kunnen zijn geweest van een procedure ex art. 12 Sv. Het is denkbaar dat de rechter (het gerechtshof) na een beklag van het slachtoffer de beslissing van de OvJ om te seponeren niet onjuist heeft bevonden...
Maar het lijkt me inderdaad meer waarschijnlijk dat er of is geseponeerd door de OvJ, of vrijgesproken door de rechter. |
Inderdaad, dat zou inderdaad nog kunnen. Met mijn "onder hele stricte voorwaarden" doelde ik ook op art. 12Sv maar uit het verhaal van TS valt idd niet te halen dat dat niet al aan de orde is geweest. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 06 jun 2009 11:22 Onderwerp: |
|
|
De zaak zou gediend hebben, dus dan lijkt het mij toe dat er een vrijspraak is gevolgd.
@ Mriekss: Als je weet wanneer de zaak heeft gediend of hoe de verdachte heette, dan kun je wel het vonnis opvragen, maar dat is dan niet uitgewerkt, denk ik.
Als vriendin de telefoon er telkens opgooit, dan zou je nog een brief kunnen schrijven, maar als ze geen contact wil dan is dat niet anders. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 06 jun 2009 12:44 Onderwerp: Re: Vragen over getuigenverklaring |
|
|
Mriekss schreef: | Weet iemand hoe ik achter deze informatie kom en eventueel ook achter een nummer (o.i.d.) dat ik het verslag van deze zitting op kan vragen? | Via het politieburo, waar je die verklaring hebt afgelegd?? |
|
|
|
 |
|