Roomijsje
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 nov 2015 22:06 Onderwerp: Vraagjes einde dienstverband bepaalde tijd |
|
|
Medio volgend jaar loopt mijn arbeidsovereenkomst met bepaalde tijd af en ik probeer een beetje een inschatting te maken van wat de opties dan allemaal zijn. Heb al veel gelezen maar nog niet alles is me helemaal duidelijk. Zie onderstaand de mogelijke scenario's:
1: ik krijg een vast contract, happy days!!!
2: ik krijg geen vast contract en ben vervolgens onverwijtbaar werkeloos en heb recht op een ww-uitkering (correct?)
3: mijn baas biedt me een positie aan als zzp'er. Wat ik tot nu heb uitgevonden is dat er zes maanden tussen het einde van mijn huidige dienstverband en mijn eerste zelfstandige opdracht voor mijn huidige werkgever moet zitten om te voorkomen dat er sprake is van een verkapt dienstverband. Is dit correct? En mag ik na 6 maanden arbeid als zzp'er weigeren of ben ik verplicht passende arbeid te accepteren, ook als dit als zzp'er is?
4: mijn baas stelt voor om mijn arbeidsovereenkomst over te dragen aan een payrollbedrijf. Hier zitten voor mij de meeste onduidelijkheden. Zou ik dit mogen weigeren? Als de arbeidsvoorwaarden verder gelijk blijven (is dat mogelijk bij een dergelijke constructie?) zou het weigeren van een dergelijk aanbod dan gezien kunnen worden als het weigeren van passende arbeid, waardoor ik verwijtbaar werkeloos word? En mocht ik wel een dienstverband bij een payroll bedrijf moeten accepteren, wat zijn dan vervolgens mijn nieuwe rechten?
5: ik eindig zonder baan en besluit voordat ik op zoek ga naar een nieuwe eerst eens een paar maanden op reis te gaan. Natuurlijk hoef ik tijdens die maanden geen ww te ontvangen, maar het zou fijn zijn als ik er na terugkomst wel aanspraak op zou kunnen maken. Ik heb gelezen dat dit mogelijk is, zolang ik me aan het einde van mijn dienstverband maar direct als werkeloos aanmeld bij het uwv en aangeef dat ik op reis ga. Is dit correct?
Vind dat er heel veel regeltjes met her en der gemene valkuilen zijn en hoop dat jullie een beetje helderheid kunnen scheppen. Met name mbt dd payrolling is mij nog veel onduidelijk.
Bedankt voor de antwoorden en de moeite!!! |
|