|
Auteur |
Bericht |
Lea
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 18
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 16:48 Onderwerp: Vraagje over huurrecht |
|
|
Hallo iedereen,
Ik heb het volgende probleem.
Tezamen met mijn ex heb ik een huurovereenkomst van een jaar. Nu de relatie uit is, heb ik via mail de huurbaas gevraagd mijn naam van de huurovereenkomst te halen. Ik kreeg een reactie dat ze mijn naam zullen verwijderen en een nieuwe huurovereenkomst naar mijn ex zullen sturen. Nu krijg ik een dag later een bericht met daarin enkele voorwaarden die niet in hun eerdere schrijven stonden. Zij willen eerst zeker weten dat hij aan zijn verplichtingen zal voldoen voor de aankomende maanden en daarna pas mijn naam te verwijderen.
Ik denk dat de huurovereenkomst al is ontbonden door hun eerste schrijven (namelijk door wederzijds goedvinden) en dat hun voorwaarden in principe gewoon te laat zijn, ik heb immers geen huurovereenkomst meer met hun. Heb ik daarin gelijk?
Groetjes! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 18:00 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Er is sprake van opzegging met wederzijds goedvinden, niet van ontbinding.
Bij opzegging door de huurder geldt dan van rechtswege een opzegtermijn van minimaal een maand (maximaal drie maanden), zie art. 7:271 lid 5 aanhef en onder a en lid 6 BW.
U zit dus, meen ik, na de opzegging nog een maand aan de huurovereenkomst vast.
De verhuurder kan na aanvaarding van de opzegging denk ik geen nieuwe voorwaarden meer stellen, als u die niet aanvaardt. De eerdere verklaring heeft al haar werking gehad (art. 3:37 lid 3 BW).
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Lea
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 18
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 18:47 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je snelle reactie! Dat van een opzegtermijn is nieuw voor me. Bedankt voor je informatie! |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 19:47 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat er een opzegtermijn geldt, het klinkt als beëindiging met wederzijds goedvinden en dan is het afhankelijk van wat er is afgesproken bij die beëindiging. Is er in de e-mail niets gezegd over per wanneer je uit het contract wordt gehaald? Wat waren de exacte bewoordingen? _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 19:53 Onderwerp: |
|
|
Er staat in art. 7:271 lid 5 aanhef en onder a BW inderdaad 'bij opzegging door de huurder'. Dus waarschijnlijk heb je gelijk, dat dit dan bij wederzijds goedvinden niet geldt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 14 nov 2012 20:25 Onderwerp: |
|
|
Het is voor mij niet direct duidelijk dat huurbaas en één huurder dit samen kunnen overeenkomen zonder instemming van de andere huurder. Ik vermoed eerder dat alle drie de partijen tot overeenstemming moeten komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|