|
Auteur |
Bericht |
Iemanders
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 31 aug 2013 13:28 Onderwerp: Vraagje doorverkoop festival kaarten. |
|
|
Enkele weken geleden heb ik een festival kaartje gekocht.
Gisteren besloot ik niet te gaan wegens omstandigheden.
Ik bood mijn kaartje aan op de facebook van het betreffende festival, voor het hoogste bod mochten mensen het hebben. Binnen 5 minuten verkocht ik het kaartje met 40 euro winst (!).
Procedure van transactie: ik gaf mijn rekeningnummer, het geld werd gestort, daarna stuurde ik het kaartje als pdf naar de 'koper'.
Dit zette mij aan het denken. Het inkopen en verkopen van kaartjes voor festivals die vrijwel zeker uitverkocht zullen zijn, dat lijkt een gouden handel. En als student kan ik altijd wat extra zakgeld gebruiken. Maar ik wil natuurlijk niet in de problemen komen.
Dan nu mijn vraag. Is dit strafbaar? Zo ja, is dit strafbaar boven bepaalde aantallen, of boven bepaalde winst, of zelfs al bij 1 kaartje?
Dank voor hulp. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 31 aug 2013 15:11 Onderwerp: |
|
|
Je zult de concurrentie moeten aangaan met de andere parasieten van deze maatschappij.
http://www.weetwaarjekoopt.nl/ _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 sep 2013 8:47 Onderwerp: |
|
|
Het is niet strafbaar noch ben je een parasiet. Het is gewoon een vorm van handel. Als mensen te lui zijn om een kaartje op de normale wijze te kopen maar wel bereid zijn meer dan de normale prijs voor een voorstelling te betalen moeten ze dat zelf weten. Parasieten in deze vind ik de verkopers die niet transparant zijn en mensen oplichten.
Mocht blijken dat je in feite een handeltje begint dan wordt je aangemerkt als ondernemer voor de belastingen en moet je omzetbelasting en inkomstenbelasting betalen. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 09 sep 2013 10:13 Onderwerp: |
|
|
Er was een wetsvoorstel over de doorverkoop van toegangskaarten (kamerstukken 31461, doorverkoop toegangskaarten). Volgens berichtgeving zou dit door de Tweede Kamer al aangenomen zijn. Ik zie echter geen verdere stukken van een behandeling in de Eerste Kamer. Het voorstel is in ieder geval nog geen wet.
Op basis van dat wetsvoorstel zou een prijsverhoging van 20% of meer als onredelijk worden beschouwd en krijgt de consument de mogelijkheid het meerdere als onverschuldigd betaald terug te vorderen van een professionele verkoper.
Daarnaast speelt nog dat diverse organisaties toegangskaarten op naam stellen, zodat doorverkoop daarvan niet mogelijk is.
De doorverkoop van toegangskaarten is geen branche waar enige toekomst in zit. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 sep 2013 14:38 Onderwerp: |
|
|
Los daarvan zou ik de algemene voorwaarden van de verkoper nog eens doornemen. Er zijn diverse aanbieders die doorverkoop verbieden.
Hoe ze dat willen handhaven of controleren is hun pakkie aan en een ander verhaal.
In theorie zou je dan ook geen kaartje voor een bekende kunnen kopen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 10 sep 2013 16:40 Onderwerp: |
|
|
jpst schreef: | Los daarvan zou ik de algemene voorwaarden van de verkoper nog eens doornemen. Er zijn diverse aanbieders die doorverkoop verbieden.
Hoe ze dat willen handhaven of controleren is hun pakkie aan en een ander verhaal.
Met kaarten op naam is dat geen probleem. Gewoon bij aankoop de naam van die bekende opgeven, zodat de verkoper de naam op het kaartje kan printen.
Probleem is dat het controleren van de identiteit veel gedoe is, zeker bij grootschalige evenementen. Verder is het bijzonder vervelend (en een beetje vragen om gewelddadige escalaties) om iemand met een kaartje op zak, waarvoor uiteindelijk wel betaald is, de deur te moeten wijzen. Verder heb je er natuurlijk mensen mee die gewoon ziek of anderszins verhinderd zijn en iemand anders met hun kaartje hopen blij te kunnen maken (evt. tegen vergoeding van de kostprijs)
Ik denk dat de grote concertorganisatoren veel eerder hadden moeten duidelijk maken dat je er met een kaartje op andermans naam gewoon niet in komt. Dan zou bij het publiek niet de verwachting zijn ontstaan dat het wel los zal lopen. Als zo'n organisator nu opeens streng gaat controleren kan hij maar beter eerst de ME laten opdraven.
Het lijkt me dat de concertorganisatoren beter kunnen overstappen op een elektronisch systeem, gekoppeld aan identeitskaarten bijv. zoals met vliegtickets. Doorverkoop moet dan via het systeem plaatsvinden en is dan beter te reguleren (je hebt nog steeds geen zicht op geldstromen buiten het systeem om, maar je kunt het wel zien als iemand standaard zijn kaartjes doorverkoopt). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: wo 11 sep 2013 1:36 Onderwerp: |
|
|
jpst schreef: | Los daarvan zou ik de algemene voorwaarden van de verkoper nog eens doornemen. Er zijn diverse aanbieders die doorverkoop verbieden.
De eerste vraag bij AV is of ze tijdig en rechtsgeldig ter hand zijn gesteld, de tweede of de bepalingen waarop men zich beroept juridisch door de beugel kunnen (dwz niet strijdig zijn met dwingend recht).
Een kaartje dat niet op naam staat kan eenvoudig doorverkocht worden zonder dat daar iets tegen te doen is, net als dat je dat met een mobieltje of voetbal kunt doen. En het tegendeel zou natuurlijk ook te gek voor woorden zijn, aangezien er genoeg legitieme redenen zijn om zoiets te doen. En wat de gek er dan voor geeft is de prijs die je ervoor kunt krijgen. Daar kun je moreel van alles over vinden, maar dit is de juridische realiteit. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|