Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
slavko
|
Geplaatst: do 04 jul 2013 21:41 Onderwerp: Vraagje Consumentenrecht |
|
|
Hallo, ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken met het volgende:
Stel:
Ik krijg van een bedrijf A, korting op een aantal producten bij bedrijf B.
Producten waar ik uit kan kiezen zijn vast gelegd.
Bedrijf A, maakt een reclame, dat product X1 gratis verkrijgbaar is voor me, en ze zetten er een waarde bij. Zeg maar voor het gemak: 100
Echter als ik in het assortiment bij het bedrijf B kijk, is de waarde van het gratis product niet 100 maar enkele tientjes lager.
(Dit is mijn eerste vraag, mag dit? In mijn ogen een vorm van misleiding! heb ik dat goed?)
Daarnaast zeggen de bedrijven A & B, je mag ook een ander product kiezen tegen bij betaling.
Echter de prijs die ik er voor moet neerleggen is aanziengelijk hoger dan een reguliere consument er voor zou moeten betalen.
(Vraag 2: Mag dit? In mijn ogen weer een vorm van misleiding)
Vraag 3:
Bedrijf B reclameert met "vandaag besteld morgen in huis"
Op de website van bedrijf B is het product "voorradig"
Echter na de bestelling zie ik opeens dat het 3 weken duurt voor dat ik het product ontvang, ivm leverproblemen. Ongeacht dat de website aangeeft dat het op voorraad is.
(Ik lees dat ik de leverancier 30 dagen de tijd moet geven om het product te leveren. Zelf vind ik het verschil van 1 dag, naar 3 weken wel heel erg buiten proporties)
Vraag 4:
Product wat ik besteld heb, heeft een cashback actie vanuit de fabrikant lopen. Dit wist ik, en dat maakte de aanbieding wel aantrekkelijker.
Maar met het gegeven vanuit "Vraag 3" loop ik deze gelegenheid mis.
Is het dan gebruikelijk om dit als "schade" te beschouwen, en zo ja, mag ik dit van bedrijf B vergoed verwachten?
Ik zou het erg waarderen als u me hiermee kunt helpen.
BVD |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: vr 05 jul 2013 9:43 Onderwerp: |
|
|
Met wie en onder welke voorwaarden wordt de overeenkomst gesloten? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
slavko
|
Geplaatst: vr 05 jul 2013 19:37 Onderwerp: |
|
|
Hallo Ronald,
Bedoel je werkelijk de naam van het bedrijf?
In het metaforisch verhaal met bedrijf A.
Voorwaarden:
Ik neem een dienst van bedrijf A.
Bedrijf A geeft me een korting bij Bedrijf B.
Voor de rest zijn algemene winkel voorwaarden van toepassing.
Althans ik kan geen bijzondere voorwaarden terugvinden mbt deze actie. |
|
|
|
 |
slavko
|
Geplaatst: vr 05 jul 2013 19:54 Onderwerp: |
|
|
Alhoewel, ik heb wel iets van "Actie voorwaarden" gevonden.
Vrij logische bepalingen in dit schrijven op deze na:
De actie houdt in dat u kunt kiezen tussen
− een gratis "Product 1" ter waarde van 249,- of
− een "Product 2" ter waarde van 349,- voor 149,99
mits u voldoet aan de Actievoorwaarden Dienst A.
Maar zoals ik al eerder aangaf, vind ik dit al niet kunnen.
Product 1 kost niet 249 maar minder, Product 2 kost ook niet 349 maar minder. echter mijn bijbetaling blijft hetzelfde.
Ik kan me best voorstellen dat als Bedrijf B deze producten daadwerkelijk
voor de prijzen verkoopt dat Bedrijf A benoemd, dat er sprake is van normale gang van zaken.
Het kan toch niet zo zijn dat je 2 producten op de plank hebt liggen met verschillende prijzen? Die aan "bepaald soort" klanten toegekend wordt?
Of zit ik er een beetje naast? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 05 jul 2013 20:06 Onderwerp: |
|
|
Waarschijnlijk zijn de door A genoemde prijzen advies prijzen en de door B genoemde prijzen de prijs die de consument bij B betaalt.
En ja, het kan zijn dat producte voor verschillende prijzen aangeboden worden.
Grootafnemers krijgen vaak een andere prijs als klein-afnemers. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 jul 2013 20:15 Onderwerp: Re: Vraagje Consumentenrecht |
|
|
Een handelaar mag geen misleidende handelspraktijk verrichten. Er is spraken van een misleidende handelspraktijk wanneer de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen dat hij niet had genomen als de handelaar hem niet informatie had verstrekt die feitelijk onjuist is of de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie.
1: Het kan best kloppen dat het gratis product X een waarde heeft van 100, zoals bedrijf A aangeeft, ondanks dat bedrijf B het product X aanbied voor 80.
2: Het is misleidend om de indruk te wekken dat een klant een korting krijgt op een bepaald product, terwijl dat feitelijk niet zo is. Echter, als product Y bij bedrijf A normaal aan te schaffen is voor 200 en u slechts 100 hoeft te betalen, dan heeft u korting gekregen.
3: Bedrijf A raakt in verzuim wanneer de bestelde producten niet morgen in huis zijn op grond van art. 6:83 BW, omdat morgen in huis een fatale termijn is.
4: Ja, als u daadwerkelijk de cashback actie misloopt als gevolg van de wanprestatie van bedrijf A dan heeft u recht op vergoeding van de schade. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 jul 2013 20:25 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Waarschijnlijk zijn de door A genoemde prijzen advies prijzen en de door B genoemde prijzen de prijs die de consument bij B betaalt. |
Als de gemiddelde prijs in de markt beduidend lager ligt dan de adviesprijs van de fabrikant, dan is de waarde van het product ongelijk aan de adviesprijs en gaat het hier om onjuiste informatie. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
slavko
|
Geplaatst: vr 05 jul 2013 22:27 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik begrijp alleen deze 2 nog niet helemaal van Alfatron:
Quote: |
1: Het kan best kloppen dat het gratis product X een waarde heeft van 100, zoals bedrijf A aangeeft, ondanks dat bedrijf B het product X aanbied voor 80.
|
Geldt dat ook als bedrijf A aangeeft dat het product bij bedrijf B 100 kost, terwijl bedrijf B het verkoopt voor 80? Bedrijf A verkoopt namelijk geen goederen maar verleent alleen diensten. Bedrijf B levert dus voor bedrijf A.
Quote: |
2: Het is misleidend om de indruk te wekken dat een klant een korting krijgt op een bepaald product, terwijl dat feitelijk niet zo is. Echter, als product Y bij bedrijf A normaal aan te schaffen is voor 200 en u slechts 100 hoeft te betalen, dan heeft u korting gekregen. |
Als een product Y idd 200 kost, en er een korting van 150 euro toegezegd wordt. Waarbij je alsnog 100 moet betalen, dat is toch niet ok!? In dit geval word je in feite gedwongen om dit te betalen middels geforceerde website prijzen op een speciale pagina voor de klanten afkomstig van bedrijf A. (Website van bedrijf B)
@Hilde, het gaat hier niet om advies prijzen, iedere normale consument kan in dit geval het product voor een lager bedrag verkrijgen dan dat er bij klanten van bedrijf A voor gerekend wordt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 06 jul 2013 12:52 Onderwerp: Re: Vraagje Consumentenrecht |
|
|
slavko schreef: | Ik krijg van een bedrijf A, korting op een aantal producten bij bedrijf B.
Producten waar ik uit kan kiezen zijn vast gelegd.
Bedrijf A, maakt een reclame, dat product X1 gratis verkrijgbaar is voor me, en ze zetten er een waarde bij. Zeg maar voor het gemak: 100
Echter als ik in het assortiment bij het bedrijf B kijk, is de waarde van het gratis product niet 100 maar enkele tientjes lager.
(Dit is mijn eerste vraag, mag dit? In mijn ogen een vorm van misleiding! heb ik dat goed?) |
Als bedrijf A jou in ruil voor het sluiten met een overeenkomst met A expliciet korting belooft bij bedrijf B en daarbij de grootte van het te genieten voordeel onjuist weergeeft, is dat misleidend. E้n en ander moet wel opzettelijk gebeuren en niet het gevolg zijn van toevallige prijsdalingen bij B.
Als bedrijf A je alleen maar een artikel belooft met daarbij een waardeindicatie van 100, terwijl datzelfde artikel bij bedrijf B in de schappen ligt voor 70, dan is er niets aan de hand.
Het zal afhangen van hoe ้้n en ander precies is geformuleerd en wat de prijsontwikkeling van dat product bij B is geweest.
Quote: | Daarnaast zeggen de bedrijven A & B, je mag ook een ander product kiezen tegen bij betaling.
Echter de prijs die ik er voor moet neerleggen is aanziengelijk hoger dan een reguliere consument er voor zou moeten betalen.
(Vraag 2: Mag dit? In mijn ogen weer een vorm van misleiding) |
Ben ik ook met je eens. A mag je een aanbieding doen waarin allerlei voordelen worden voorgespiegeld, maar die voordelen moeten dan wel kloppen.
Quote: | Vraag 3:
Bedrijf B reclameert met "vandaag besteld morgen in huis"
Op de website van bedrijf B is het product "voorradig"
Echter na de bestelling zie ik opeens dat het 3 weken duurt voor dat ik het product ontvang, ivm leverproblemen. Ongeacht dat de website aangeeft dat het op voorraad is.
(Ik lees dat ik de leverancier 30 dagen de tijd moet geven om het product te leveren. Zelf vind ik het verschil van 1 dag, naar 3 weken wel heel erg buiten proporties) |
Die bestelling kun je dus annuleren (maar dan kon toch al bij koop op afstand). Tja, niet heel veel aan te doen behalve een opmerking plaatsen over slordige levertijdindicaties op consumentenwebsites.
Quote: | Vraag 4:
Product wat ik besteld heb, heeft een cashback actie vanuit de fabrikant lopen. Dit wist ik, en dat maakte de aanbieding wel aantrekkelijker.
Maar met het gegeven vanuit "Vraag 3" loop ik deze gelegenheid mis.
Is het dan gebruikelijk om dit als "schade" te beschouwen, en zo ja, mag ik dit van bedrijf B vergoed verwachten? |
In ieder geval niet gebruikelijk. Je kunt de koop annuleren. Als de webwinkel expliciet heeft geadverteerd met de cashback en niet tijdig heeft aangegeven dat je door de vertraging in de levering die cashback gaat mislopen (zodat jij kunt aangeven af te zien van de aankoop), heb je m.i. wel recht op vergoeding van de retourkosten (die normaal gesproken voor jou zijn). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
slavko
|
Geplaatst: za 06 jul 2013 15:19 Onderwerp: |
|
|
Hallo Bona Fides,
Dank voor je toelichting.
Ontbinden van de overeenkomst heb ik inmiddels onder de knie, dat is het punt niet. Ik wil in dit geval gewoon mijn gelijk krijgen. Het is leuk dat bedrijven allerlei acties maken, maar blunders hebben ook voor hen gevolgen.
Quote: | E้n en ander moet wel opzettelijk gebeuren en niet het gevolg zijn van toevallige prijsdalingen bij B. |
Ik vraag me af in hoe verre een prijsdaling toevallig kan zijn?
Mijn verwachting is ook dat de waarde van producten in beginstadium van de actie wel overeen kwamen, maar dat bedrijf B idd tweemalig de prijzen
heeft verlaagd in verband met komst van nieuwe generatie van het product. Prijs genoemd in de actie staat dus niet meer in verhouding met de markt prijs.
In dit geval hebben zowel bedrijf A als bedrijf B een reclame pagina met deze gelijke gegevens. Dat A het mis kan hebben, tot daar aan toe, dat B
hier nog mee adverteert vind ik wel kwalijk.
Inmiddels loopt er al een correspondentie tussen mij en Bedrijf B.
(In mijn ogen heb ik niets met A te maken, gezien deze alleen de korting heeft beloofd, en B artikel levert en bepaalt wat de waarde daarvan is, vind ik tenminste )
However: Uit de correspondentie verklaart B dat het prijs verschil komt door de speciale inkoop kanaal voor deze actie. Ze leggen uit dat de prijs van het product conform afspraak is met bedrijf A. (Ik zie niet wat ik hier mee te doen heb)
Ik vind dit niet terug in de actie: Enige wat ik lees is:
Bericht van bedrijf A: Je krijgt 50 korting bij webshop van Bedrijf B, op Product 1 twv 40 of op Product 2 twv 100.
Tevens is het zo dat het prijs in de webshop voor een gewone consument vrij reeel is gezien de rest van de markt.
Voor de klanten van bedrijf A wordt deze kunstmatig opgevoerd.
Nu wil ik eigenlijk naar de geschillencommissie stappen hiermee, en hoop middels deze weg mijn kansen een beetje in te kunnen schatten.
Wat me nog steeds onduidelijk is, mag een bedrijf 2 prijzen voor 1 product voeren, en onderscheid maken in de klanten mbt hoogte van de prijs.
Even metaforisch voorbeeldje:
Stel je krijgt van een Tankstation een waarde bon van 10 op je tankbeurt.
Een liter brandstof kost 1.
Je wilt deze inwisselen bij de eerste de beste keer dat je tankt.
Het zou toch gek zijn dat ze bij de kassa dan zeggen:
Nee, u hebt een kortingsbon, dus uw brandstofprijs is 2 per liter, u krijgt dus niet 10 liter brandstof voor uw kortingsbon, maar 5 liter. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 06 jul 2013 16:24 Onderwerp: |
|
|
slavko schreef: | Het is leuk dat bedrijven allerlei acties maken, maar blunders hebben ook voor hen gevolgen. |
Niet noodzakelijk de door jou gewenste gevolgen.
Quote: | Ik vraag me af in hoe verre een prijsdaling toevallig kan zijn? |
E้n en ander moet met gezond verstand worden beoordeeld aan de hand van alle relevante omstandigheden. Ik ken die omstandigheden niet.
Quote: | (In mijn ogen heb ik niets met A te maken, gezien deze alleen de korting heeft beloofd, en B artikel levert en bepaalt wat de waarde daarvan is, vind ik tenminste ) |
Je hebt een overeenkomst gesloten met A, dus met B heb je niets te maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
slavko
|
Geplaatst: za 06 jul 2013 18:14 Onderwerp: |
|
|
daar zit zeker een punt in, maar niets doen is ook geen optie.
Heb je zin / behoefte om de actie te beoordelen met gegevens?
Ik kan je de links toezenden middels pb. Ik weet niet of het toegestaan is om in de forum bedrijfsnamen en documenten te plaatsen.
Ja ik heb een overeenkomst gesloten met A idd, die heeft zich gehouden aan zijn deel van de afspraak. Ik heb tenslotte een korting genoten. Echter heeft A een afspraak met B dat ik een klant word van B als ik een dienst van A aanneem. Dus word ik, of ik het wil of niet, ook klant van B en ga een overeenkomst ook met B aan, ik ga akkoord met voorwaarden van B, krijg een webshop account van B, etc etc...Pas dan kan ik mijn korting verzilveren bij B.
Ik zou het mis kunnen hebben, maar volgens mij heb ik op dit punt niets meer met A te maken, behalve blijven voldoen aan onze afspraak (afnemen van de dienst van A voor 1 jaar) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 06 jul 2013 18:36 Onderwerp: |
|
|
slavko schreef: | Heb je zin / behoefte om de actie te beoordelen met gegevens? |
Nee, pb's negeer ik. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 06 jul 2013 18:40 Onderwerp: |
|
|
slavko schreef: | Ja ik heb een overeenkomst gesloten met A idd, die heeft zich gehouden aan zijn deel van de afspraak. Ik heb tenslotte een korting genoten. |
Als je daar tevreden over bent, dan is er dus niets aan de hand.
Ik dacht dat je klaagde over de misleidende informatie waarmee je door A was gelokt tot het aangaan van een overeenkomst. Maar als je over A tevreden bent, dan is alles dus in orde. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
slavko
|
Geplaatst: za 06 jul 2013 18:52 Onderwerp: |
|
|
Nou nee, het is niet ok, het is wel een uitdaging.
Ik vind het niet ok dat ik mijn eigen korting betaal, maar was tot nu toe overtuigd dat B de verantwoordelijke daarvoor was...
Maar ik begrijp dus nu uit jouw bericht dat ondanks dat A niet de leverancier is en geen invloed heeft op prijs van product van B, en waarschijnlijk ook mogelijk onjuist ge๏nformeerd is door B over de waarde van het product, dat A altijd mijn aanspreek punt is, omdat ik daar de aanbieding voor het eerst heb gezien? |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|