|
Auteur |
Bericht |
DennisBerg21
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 jun 2012 19:33 Onderwerp: Vraag voor verhaal |
|
|
Beste allemaal,
Mijn naam is Dennis van den Berg, en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben op dit moment een verhaal aan het schrijven en ik heb een vraag over de hoofdpersoon. Hij heeft namelijk een strafbaar feit gepleegd, en ik weet niets over strafrecht. Jullie waarschijnlijk wel. Eerst zal ik zijn situatie even uitleggen:
Mijn hoofdpersoon is, na een relatie van vijf haar, bedrogen door zijn vriendin met een andere man. Hij staat voor het huis van zijn ex en haar minnaar, agressief met een mes te dreigen dat hij naar binnen zal komen. De ex belt de politie en hij wordt aangehouden.
Mijn vraag is wat er in zo een geval met hem zou gebeuren. Krijgt hij een gevangenisstraf, of TBS, of beiden? In hoeverre wordt er in een dergelijk geval naar iemands geschiedenis gekeken. In mijn verhaal heb ik tien jaar voor zijn gevangenisstraf uitgetrokken. Is dit te veel, of moet het minder zijn?
Hopelijk kunnen jullie mij hier antwoord opgeven. En anders: kunnen jullie me doorverwijzen naar iemand die dit wel weet?
Vriendelijke groet,
Dennis van den Berg |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 03 jun 2012 20:44 Onderwerp: |
|
|
Op bedreiging staat een gevangenisstraf van max 4 jaar of geldboete.
Zoals je de casus beschrijft zal hij waarschijnlijk boete krijgen. |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 jun 2012 21:49 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Op bedreiging staat een gevangenisstraf van max 4 jaar of geldboete. |
Hilde, op de gewone bedreiging (art. 285 lid 1 WvSr) staat max twee jaar gevangenisstraf. Gebeurt het schriftelijk, dan is dat 4 jaar.
Geachte schrijver: als u echt een flinke gevangenisstraf in het verhaal wilt hebben, laat de hoofdpersoon dan een poging tot moord of doodslag doen. Daar staat tenminste een aantal jaren gevangenisstraf op.
In het Wetboek van Strafrecht is te vinden wat de maximale straffen zijn. |
|
|
|
 |
DennisBerg21
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 jun 2012 22:18 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Op bedreiging staat een gevangenisstraf van max 4 jaar of geldboete.
Zoals je de casus beschrijft zal hij waarschijnlijk boete krijgen. |
Bedankt voor al deze antwoorden. Heb ik veel aan voor mijn verdere onderzoek!  |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 04 jun 2012 7:50 Onderwerp: |
|
|
Let er wel op dat de aangegeven straffen maximale straffen zijn, en deze nagenoeg niet worden gegeven. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 04 jun 2012 13:59 Onderwerp: |
|
|
Ik stem voor taakstraf: weekje plantsoenendienst bij de nieuwe vriend van zijn exvriendin voor de deur... _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: ma 04 jun 2012 19:38 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Ik stem voor taakstraf: weekje plantsoenendienst bij de nieuwe vriend van zijn exvriendin voor de deur... |
Dat is een goede. Misschien nog reclassering indien hij meerdere misdrijven is begaan. Praat groep, hij komt niet opdagen. Zie je wel eens in films. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 05 jun 2012 4:35 Onderwerp: |
|
|
Zozo, literaire genieën hier. |
|