|
Auteur |
Bericht |
sjoukje87
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 15 jun 2011 16:26 Onderwerp: Vraag voor een collega |
|
|
Een college kwam zonet bij me met een vraag waar ik geen antwoord op wist. Het betreft het volgende: ze heeft 3 contracten voor bepaalde tijd gehad: 2x1 jaar, 1x 1/2 jaar en 1x1 jaar (totaal dus 3 1/2 jaar). Allen overigens 0 uren. Nu heeft ze een min-max contract ontvangen met een clausule dat het contract vervalt wanneer een andere collega weer beter is. Mag deze clausule? En naar wat ik weet van arbeidsrecht is het toch zo dat je na 3 jaar of 3 contracten in vaste dienst moet worden genomen? Daarnaast heeft ze de afgelopen maanden steeds ongeveer 30 uren p/m gewerkt. Dan is het toch ook zo dat ze die uren kan gaan claimen?
Alvast bedankt (ook namens mijn collega)! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 16 jun 2011 11:32 Onderwerp: |
|
|
In principe klopt je zelf gegeven antwoord, echter kunnen CAO's in het nadeel van de werknemer afwijken. Je bent dus niet klaar met de wettekst, maar zult ook even in de CAO moeten kijken. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
De Fiscalist
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 jun 2011 15:12 Onderwerp: |
|
|
ik tel al vier contracten:
2 x 1 jr
1 x 1/2 jr
1 x 1 jr _________________ Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 jun 2011 21:45 Onderwerp: |
|
|
Quote: | echter kunnen CAO's in het nadeel van de werknemer afwijken |
Ik dacht altijd dat CAO's nooit nadeliger voor een werknemer konden zijn dan de wet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 16 jun 2011 23:36 Onderwerp: |
|
|
Zie hier over dwingend recht, driekwart-dwingend recht, semi-dwingend recht en aanvullend of regelend recht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 17 jun 2011 12:03 Onderwerp: |
|
|
ouwe sloeber schreef: | Quote: | echter kunnen CAO's in het nadeel van de werknemer afwijken |
Ik dacht altijd dat CAO's nooit nadeliger voor een werknemer konden zijn dan de wet. |
Dan ben ik blij dat ik je wat heb kunnen leren ;-)
Zie de tekst van artikel 7:668a BW
Art. 7:668a lid 5 BW schreef: | Van de leden 1 tot en met 4 en lid 6 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer. |
_________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 jun 2011 11:27 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Dan ben ik blij dat ik je wat heb kunnen leren
|
oh, zeker! ik leer altijd heel veel van dit forum. Ik ben techneut, maar ik vind de juridische kwesties echt interessant. |
|
|
|
 |
Babet
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 jul 2011 13:36 Onderwerp: |
|
|
als een werknemer onder de 27 is mag deze zelfs 4 contracten krijgen. Is een tijdelijke wetswijziging om de jeugdwerkeloosheid tegen te gaan. |
|
|
|
 |
|