|
Auteur |
Bericht |
JHOhof
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 11:28 Onderwerp: Vraag over rechten freelancer |
|
|
Beste juristen,
Ik heb een vraag voor jullie. Deze zomer ben ik gaan werken als medewerker aan een onderzoek aan de universiteit. Het contact is in het begin verlopen via de mail, waarin ik nadrukkelijk heb gevraagd voor hoe lang het werk zou zijn. Er werd mij verzekerd dat ik ten minste 4 weken fulltime (40uur per week) zou kunnen werken voor 10 euro per uur. Nu is gebleken dat het werk sneller gaat dan verwacht en dat ik in plaats van 4 weken maar 3 weken kan werken. De reactie van mijn werkgever toen ik hem confronteerde met mijn reactie was "ja dat was niet zo correct van ons". Al met al loop ik nu dus wel 400 euro mis (dat voor een student behoorlijk veel geld is). Wat het nog vervelender maakt is dat ik om dit werk te doen een andere baan heb opgezegd waarmee ik zonder twijfel wél minstens 4 weken had kunnen werken en zo dus veel meer geld had kunnen verdienen. Bovendien is het nu haast onmogelijk om nog een ander vakantiebaantje te vinden.
Ik voel me dus enorm misleid en vraag me af of ik in deze zaak ook bepaalde rechten heb. Ik werk als freelancer (heb een VAR-verklaring ingeleverd) maar er is geen contract o.i.d. getekend. De enige overeenkomst die ik op papier heb staan zijn de mails waarin dus staat dat ik tenminste 4 weken kan werken voor 10euro per uur en 40 uur per week (dit heb ik dus wel echt zwart op wit).
Wat is jullie mening en advies??
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 01 aug 2011 11:47 Onderwerp: |
|
|
Aanspraak maken op een week a 40 uur werk. Dat doe je door je uitdrukkelijk beschikbaar te houden voor werk. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
JHOhof
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 02 aug 2011 15:26 Onderwerp: |
|
|
Ben van plan om morgen of overmorgen met mijn werkgever in gesprek te gaan. Wat ik graag wil weten is in hoeverre ik 'recht' heb op een 40-urige werkweek en of ik kan eisen dat hij me werk biedt, en als hij geen werk heeft, of ik dan ook aanspraak kan maken op het loon van een 40-urige werkweek. Ik heb het idee dat hij me niet makkelijk 'gelijk' zal geven dus is het denk ik erg goed als ik precies weet wat ik kan vragen en wat niet.. Hoe kan ik me volgens jullie het beste opstellen en wat kan/moet ik eisen?? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 02 aug 2011 16:18 Onderwerp: |
|
|
Je hebt recht op het nakomen van gemaakte afspraken. Daarbij is het bewijstechnisch handig als je een en ander ook op papier hebt staan. Het liefst op de wijze zoals jij het hebt afgesproken.
Is de afspraak dat jij 4 x 40 uur zou kunnen werken, dan heb je daar gewoon recht op.
Het is echter niet logisch dat er enerzijds een freelance overeenkomst is afgesproken ten behoeve van een bepaald project voor een relatief korte duur en er anderzijds per uur betaald wordt. Als jij nou heel langzaam had gewerkt had je veel meer kunnen verdienen...
Maar goed, lang verhaal kort etc. Je hebt recht op volledige nakoming van datgeen wat je hebt afgesproken. De afspraken bewijzen is dan wel een vereiste als je hiermee naar een rechter wilt. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|