|
Auteur |
Bericht |
lindahorsey
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 nov 2008 0:55 Onderwerp: Vraag over erkenning kind |
|
|
Hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende: een vriend van mij heeft een kind bij zijn ex-vriendin. De zwangerschap hebben ze samen doorlopen, maar toen wilde zijn ex bij hem weg. hij heeft het kindje nooit gezien en via spandoek voor de deur van haar ouderlijk huis weet hij de naam van zijn eigen kind. Alle contact werd afgehouden van de kant van de ex en haar familie. Mijn vriend heeft zijn kind dus ook nooit erkend. hij heeft hier veel verdriet van, maar krijgt geen contact met zijn ex en zijn eigen kind.
Mijn vraag is; kan hij alsnog zijn kind erkennen, moet de moeder dan toestemming geven hiervoor en hoe gaat dit in zijn werk? Wat kan hij doen? hij is zich ten einde raad.
Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 17 nov 2008 2:06 Onderwerp: |
|
|
In principe is erkenning nog mogelijk, maar daarvoor is toestemming van de moeder nodig. Als de moeder toestemming geeft, kan de rechter worden verzocht vervangende toestemming te geven (art. 1:204 lid 3 BW). De rechter geeft toestemming "indien de erkenning de belangen van de moeder bij een ongestoorde verhouding met het kind of de belangen van het kind niet zou schaden, en de man de verwekker is van het kind".
Erkenning is niet mogelijk als het kind intussen al een juridische vader heeft. bijv. door erkenning door de huidige vriend van de moeder. Eventueel zou dan nog wel kunnen worden geprobeerd die erkenning nietig te verklaren.
Als de man intussen met een ander is getrouwd, zijn er ook weer extra voorwaarden.
Erkenning geeft recht op omgang. Zonder erkenning kan ook recht op omgang bestaan als er sprake is van een nauwe persoonlijke betrekking tot het kind, maar dat is in deze situatie niet zo duidelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lindahorsey
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 nov 2008 12:29 Onderwerp: |
|
|
Het contact met de moeder is er niet dus die zal geen toestemming geven. Zij verwijt de vader dat hij haar en het kind heeft laten stikken, terwijl elk contact dat hij opneemde werd afgebroken door haar en haar familie.
Erg lastige situatie.. |
|
|
|
 |
|