|
Auteur |
Bericht |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 03 jun 2009 19:18 Onderwerp: Vraag over dochtermaatschappijen |
|
|
Ik heb morgen het tentamen ondernemingsrecht en zit daarom nu een oefententamen te maken. Ik ben een vraag tegengekomen waarvan ik het modelantwoord niet begrijp. Dit is de vraag:
Quote: | Casus VIII (10 punten)
N.V. A bezit 50% van de aandelen in N.V. B. N.V. B bezit 40% van de aandelen in B.V. D en 55% van de aandelen in N.V. C. N.V. C bezit 40% van de aandelen in B.V. D. Om de beurskoers te steunen besluit N.V. B om 10% van de eigen aandelen op de beurs (dus niet van N.V. A) in te kopen.
Vraag 9 (10 punten)
Wie is of zijn na de inkoop dochtermaatschappij van N.V. A?
|
Mijn antwoord: NV A heeft van geen van de andere NV's, alleen of met andere dochtermaatschappijen, meer dan 50% van de aandelen in zijn bezit. NV A heeft ook niet de mogelijkheid, alleen of door middel van een overeenkomst met andere stemgerechtigden, meer dan de helft van de bestuurders of commissarissen te benoemen of te ontslaan (althans, dat blijkt niet uit de casus).
Geen van de genoemde NV's zijn dus een dochtermaatschappij van NV A. (2:24a BW).
Het modelantwoord is echter:
Quote: | Door de inkoop wordt voldaan aan het begrip dochtermaatschappij van art. 2:24a BW. Hierbij zij opgemerkt dat op grond van art. 2:118 lid 7 BW van de ingekochte (doch niet ingetrokken!) aandelen geen stem (meer) kan worden uitgebracht. N.V. B, N.V. C, N.V. D. zijn dochtermaatschappij van N.V. A.
|
Ik snap het antwoord niet. Het feit dat NV B eigen aandelen in zijn bezit heeft maakt toch niet uit? NV A heeft daardoor toch nog steeds niet meer dan 50% van de aandelen in handen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 0:45 Onderwerp: Re: Vraag over dochtermaatschappijen |
|
|
MarijnP schreef: | Ik snap het antwoord niet. Het feit dat NV B eigen aandelen in zijn bezit heeft maakt toch niet uit? NV A heeft daardoor toch nog steeds niet meer dan 50% van de aandelen in handen? |
Lees de wetsartikelen nog eens heel nauwkeurig:
art. 2:118 lid 7 BW schreef: | Voor een aandeel dat toebehoort aan de vennootschap of aan een dochtermaatschappij daarvan kan in de algemene vergadering geen stem worden uitgebracht; (...) |
art. 2:24a lid 1 sub a BW schreef: | een rechtspersoon waarin de rechtspersoon of een of meer van zijn dochtermaatschappijen, al dan niet krachtens overeenkomst met andere stemgerechtigden, alleen of samen meer dan de helft van de stemrechten in de algemene vergadering kunnen uitoefenen; |
Een aandeel dat toebehoort aan de N.V. zelf (of aan een dochtermaatschappij) geeft geen stemrecht in de algemene vergadering. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 20:51 Onderwerp: |
|
|
Ah, dat is het dus. Stom van me. Bedankt!  |
|
|
|
 |
|