|
Auteur |
Bericht |
dirkpeterstra
Leeftijd: 46 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 2:14 Onderwerp: Vraag over copyright - productinbreuk |
|
|
Beste allemaal,
Firma X heeft in zijn assortiment een set bestaande uit: twee injectiespuiten (10 ml en 20 ml) en drie injectienaalden (verschillende diktes).
Deze firma X koopt het in bij een farmaceutisch bedrijf en stelt zodoende de set samen. Het merk van de spuiten en naalden is BD Plastipak.
Nu wil ik exact dezelfde set gaan verkopen. Ik koop het ook in bij een farmaceutisch bedrijf, geef het wel een andere naam en bied het aan tegen een lagere prijs (+ ander logo, kleuren, teksten, verpakking, etc...).
Dit mag toch gewoon? |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 10:07 Onderwerp: |
|
|
Ik zou niet weten waarom je niet zou mogen concurreren. Met auteursrecht heeft dit niets te maken. Zolang je geen geregistreerde merken gebruikt zonder toestemming van de merkhouder heb je met merkrecht ook geen probleem. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
BG
Leeftijd: 39 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 11:36 Onderwerp: |
|
|
Mogelijk dat het helemaal los staat van deze kwestie, maar een tijdje geleden heeft volgens mij een uitgebreide reportage in het NRC gestaan. Daar kopen bedrijfjes medische spullen in via Duitsland en bieden die hier in Nederland aan. Daar zijn de leveranciers en de fabrikant niet blij mee. _________________ Mine! |
|
|
|
|
dirkpeterstra
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 19:26 Onderwerp: |
|
|
@ bona fides: "Zolang je geen geregistreerde merken gebruikt zonder toestemming van de merkhouder heb je met merkrecht ook geen probleem".
Zou je hiervan een voorbeeld kunnen geven? |
|
|
|
|
Guthman
Leeftijd: 32 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 22:34 Onderwerp: |
|
|
Als het bedrijf haar spuitenset de naam "Injectol" geeft en jij gaat diezelfde naam gebruiken dan wel een naam die er sterk op lijkt voor jouw eigen spuitenset, dan pleeg je merkinbreuk om het simpel te zeggen. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
|
Geplaatst: do 12 jan 2012 11:40 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | Als het bedrijf haar spuitenset de naam "Injectol" geeft en jij gaat diezelfde naam gebruiken dan wel een naam die er sterk op lijkt voor jouw eigen spuitenset, dan pleeg je merkinbreuk om het simpel te zeggen. |
Aangenomen dat dat bedrijf het merk "Injectol" heeft gedeponeerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
dirkpeterstra
|
Geplaatst: do 12 jan 2012 12:25 Onderwerp: |
|
|
Nu wordt het duidelijk jongens. Het is een Engels bedrijf dat het volgende op de Nederlandse markt brengt: "deadbird oil & airkit", ik noem het "dode vogels lucht & olieset", met daarin de spuiten en naalden die men overal kan kopen. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
|
Geplaatst: do 12 jan 2012 17:51 Onderwerp: |
|
|
Deadbait, niet dead bird...
De Engelse term is als ik het goed zie niet als merk gedeponeerd (wat misschien niet eens mogelijk is gezien het vermoedelijk vooral beschrijvende karakter van deze uitdrukking), dus ik zie geen probleem in het gebruik van een min of meer directe vertaling in het Nederlands. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
|