|
Auteur |
Bericht |
Maze
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 jul 2013 10:38 Onderwerp: Vraag mbt bepaling huurverhoging in huurcontract |
|
|
Vandaag heeft mijn zus een huurcontract ontvangen voor een bestaande huurwoning van een particuliere verhuurder (vastgoedvermogensbeheerder). Nu zijn er een tweetal punten in de huurcontract die vragen bij mij oproepen die ik toch even wil voorleggen.
De huurprijs bedraag € 630,- kale huur, waardoor er sprake is van huur in de niet-geliberaliseerde huursector. In het huurcontract wordt in artikel 5.1 eerst de volgende bepaling genoemd
Quote: | "Huurprijswijziging
5.1 De huurprijs kan op voorstel van verhuurder voor het eerst per 1 juli 2014 en vervolgens jaarlijks worden gewijzigd met een percentage dat maximaal gelijk is aan het op de ingangsdatum van die wijziging wettelijk toegestane percentage voor woonruimte met een niet-geliberaliseerde huurprijs ....." |
Onder de bijzondere bepalingen in artikel 10 e.v. wordt echter van dit artikel afgeweken. In Artikel 10.3 staat het volgende opgenomen:
Quote: | "10.3 Het gestelde in artikel 5.1 en 5.2 van deze huurovereenkomst en in artikel 18 van de bij deze huurovereenkomst deeluitmakende Algemene bepalingen is niet van toepassing. In plaats daarvan komen de partijen het volgende overeen:
1. De laatst geldende huurprijs kan door verhuurder voor het eerst per juli a.s. en vervolgens jaarlijks worden aangepast. Die aanpassing vindt plaats met toepassing van het maandindexcijfer volgens de consumentenprijs (CPI), reeks alle huishoudens (2006 = 100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Nagegaan wordt hoe het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, zich verhoudt tot het indexcijfer van de kalendermaand die ligt zestien kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast. De verhouding wordt uitgedrukt in een percentage. De verschuldigde huurprijs op de wijzigingsdatum wordt gewijzigd met dat indexeringspercentage plus een additionele door verhuurder vast te stellen opslag van maximaal 3% over de laatst geldende huurprijs" |
Ik was onder de indruk dat indien een huurwoning wordt gehuurd volgens de regels voor niet-geliberaliseerde huurprijzen dat dan niet mag worden afgeweken van de maximale huurverhoging zoals deze wordt bepaald voor niet-geliberaliseerde huurwoningen. Weet iemand of dit een bepaling is van dwingend recht of dat hiervan in een contract kan worden afgeweken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 07 jul 2013 15:56 Onderwerp: Re: Vraag mbt bepaling huurverhoging in huurcontract |
|
|
Maze schreef: | Ik was onder de indruk dat indien een huurwoning wordt gehuurd volgens de regels voor niet-geliberaliseerde huurprijzen dat dan niet mag worden afgeweken van de maximale huurverhoging zoals deze wordt bepaald voor niet-geliberaliseerde huurwoningen. |
Die indruk is helemaal juist.
Quote: | Weet iemand of dit een bepaling is van dwingend recht of dat hiervan in een contract kan worden afgeweken? |
Dwingend recht. Zie van boek 7 BW de artikelen 265, 232 en 247-257. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Maze
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 jul 2013 16:35 Onderwerp: Re: Vraag mbt bepaling huurverhoging in huurcontract |
|
|
bona fides schreef: | Maze schreef: | Ik was onder de indruk dat indien een huurwoning wordt gehuurd volgens de regels voor niet-geliberaliseerde huurprijzen dat dan niet mag worden afgeweken van de maximale huurverhoging zoals deze wordt bepaald voor niet-geliberaliseerde huurwoningen. |
Die indruk is helemaal juist.
Quote: | Weet iemand of dit een bepaling is van dwingend recht of dat hiervan in een contract kan worden afgeweken? |
Dwingend recht. Zie van boek 7 BW de artikelen 265, 232 en 247-257. |
Bedankt zal ´t eens bekijken en bespreken hoe we ermee omgaan. |
|
|
|
 |
|