Sanchezinhoo
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 24 okt 2012 12:37 Onderwerp: Vraag: cumulatieve en primaire/secundaire tll |
|
|
Ik heb het volgende gelezen en daar heb ik een vraag over:
'(...) Aan de verdachte was oorspronkelijk ten laste gelegd een poging tot zware mishandeling van een ambtenaar in functie, door een bromfiets met aanzienlijke snelheid op twee verbalisanten af te rijden, van wie er één werd aangereden. Subsidiair werd de mishandeling van de aangereden politieambtenaar ten laste gelegd. In hoger beroep vorderde de AG een wijziging van de tenlastelegging, erin bestaande dat verdachte meer subsidiair werd beschuldigd van een misdrijf van art. 6 WVW 1994 en meest subsidiair van het gevaarzettingsdelict van art. 5 WVW 1994. Dezelfde gedragingen lagen aan alle beschuldigingen ten grondslag, zij het dat het in meer subsidiaire de culpa de plaats had ingenomen van het opzet. Het hof had de vordering tot wijziging van de tenlastelegging toegewezen. (...) Vervolgens overwoog uw Raad:
'In het onderhavige geval is zowel het verschil in rechtsgoederen ter bescherming waarvan de onderscheiden delictsomschrijvingen strekken als het verschil in de strafmaxima die op de onderscheiden feiten zijn gesteld, dermate groot dat geen sprake kan zijn van 'hetzelfde feit' in de zin van art. 68 Sr. Het hof heeft de vordering tot wijziging van de tenlastelegging dus ten onrechte toegewezen.'
Hier komt mijn vraag: is het niet dom van de AG dat hij de misdrijven m.b.t. de WVW als subsidiair heeft toegevoegd aan de tll? Hij had deze misdrijven toch veel beter als cumulatieve tll kunnen toevoegen? Dan heeft hij toch veel meer kans dat die misdrijven bestraft worden? |
|