|
Auteur |
Bericht |
svierkant
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 19 dec 2010 18:10 Onderwerp: Voorwaarden aan waarborgsom van verhuur kamer |
|
|
In mijn huurcontract van mijn studentenkamer staat dat de minimale huurtermijn 1 jaar is. Ik wil nu na ongeveer 6 maanden al opzeggen. Het beding in het contract is echter in strijd met art. 7:271 lid 5 onder a BW en de verhuurder lijkt akkoord te zijn met mijn opzegging.
In het huurcontract staat echter ook dat de waarborgsom niet wordt teruggestort als de huur eerder dan een jaar wordt opgezegd. Nu is mijn vraag of deze bepaling nietig is, omdat de basis ervan dit wel is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 19 dec 2010 21:00 Onderwerp: Re: Voorwaarden aan waarborgsom van verhuur kamer |
|
|
svierkant schreef: | In mijn huurcontract van mijn studentenkamer staat dat de minimale huurtermijn 1 jaar is. Ik wil nu na ongeveer 6 maanden al opzeggen. Het beding in het contract is echter in strijd met art. 7:271 lid 5 onder a BW |
Dat is het niet. Die bepaling gaat over de opzegtermijn. Jij kunt nog niet opzeggen. Zie art. 7:271 lid 1 BW, "niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd".
Quote: | In het huurcontract staat echter ook dat de waarborgsom niet wordt teruggestort als de huur eerder dan een jaar wordt opgezegd. Nu is mijn vraag of deze bepaling nietig is, omdat de basis ervan dit wel is. |
Die bepaling lijkt me geldig. Zelfs zonder die bepaling kan de verhuurder m.i. akkoord gaan met de vroegtijdige opzegging op voorwaarde dat je een bedrag gelijk aan de waarborgsom betaalt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
svierkant
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 19 dec 2010 21:32 Onderwerp: |
|
|
In mijn geval heeft de verhuurder ingestemd met de opzegging. Ik heb een huuropzeggingsformulier getekend en ook de handtekening voor akkoord van de verhuurder staat hier onder.
Ik vraag me alsnog af of de waarborgsom mag worden ingehouden. Ik kan me voorstellen dat de huurovereenkomst wordt 'afgekocht' met een bepaald bedrag, maar wat als de 'opzeggingsovereenkomst' daar niets over zegt? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 19 dec 2010 22:46 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat de huurovereenkomst er in jouw geval wel iets over zegt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|