|
Auteur |
Bericht |
Chaoled
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 12 jun 2013 0:34 Onderwerp: Voorwaardelijke opzet of culpoos delict? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik ben een casus tegengekomen niet zo lang geleden die mij niet helemaal duidelijk is. die ging als volgt.
2 jongens zitten op het balkon wat biertjes te drinken, opeens krijgt één van de twee jongens het idee om ballonnen te vullen met water, om die vervolgens van het balkon op voorbijgangers te gooien voor de grap. Op een gegeven moment komt er een fietser voorbij. De jongens mikken op deze fietser, raken hem, en deze komt hierdoor lelijk ten val. Wat hen ten laste wordt gelegd door de officier is zwaar lichamelijk letsel door schuld (art. 308 lid 1 Sr)
Ik veronderstelde dat dit voorwaardelijke opzet is, zij hebben zich toch willens en wetens blootgesteld aan het risico dat de fietser, door het gooien van waterballonnen van een aanzienlijke hoogte, de fietser lelijk ten val zou kunnen worden gebracht; of ander verkeer wat dat betreft. Daar moeten de 2 zich toch bewust van zijn geweest, maar hebben het desalniettemin toch gedaan. Of is dit eerder een kwestie van een culpoos delict?
Wat denken jullie?
Laatst aangepast door Chaoled op wo 12 jun 2013 0:52, in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 jun 2013 0:35 Onderwerp: Re: Voorwaardelijke opzet of culpoos delict? |
|
|
Chaoled schreef: | Of is dit eerder een kwestie van een culpoos delict? |
Art. 300 Sr? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Chaoled
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 12 jun 2013 0:54 Onderwerp: |
|
|
Mijn excuses, dit was het verkeerde artikel. Heb inmiddels het goede artikel geplaatst ( Art. 308 lid 1 Sr) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 jun 2013 1:28 Onderwerp: |
|
|
Chaoled schreef: | Mijn excuses, dit was het verkeerde artikel. Heb inmiddels het goede artikel geplaatst ( Art. 308 lid 1 Sr) |
"aan wiens schuld te wijten" dus culpoos. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|