Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 17 jul 2025 4:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Voorbereidend onderzoek, 359a
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Titia

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 13:02    Onderwerp: Voorbereidend onderzoek, 359a Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag!

Ik had een vraag over artikel 359a Sv.
in augustus is er in twee arresten door de HR (LJN AU3426, LJN AX6277) verwezen naar het criterium "voorbereidend onderzoek van de tenlastegelegde zaak". Volgens mij geven de arresten alleen de beperkingen van een dergelijk criterium aan, en niet iets nieuws. Toch?

Zelf kon ik het me haast niet voorstellen dat een onrechtmatige aanhouding geen consequenties heeft, ook al is het in het kader van een andere zaak. Je kan immers niet zeggen dat de verdenking was ontstaan op dat moment zonder het vormverzuim.

Wat vinden jullie ervan?

Bij die andere zaak ging het om een vormverzuim in het buitenland in het kader van een ander onderzoek. Bij beide gevallen kon het bewijs gewoon gebruikt worden, en had het geen enkel gevolg.

Waar kan de verdachte dan heen om zijn nadeel gecompenseerd te krijgen? Vinden jullie de beperking "in het kader van deze zaak" wenselijk?

Ene kant snap ik de beperking wel, aangezien de rechter niet overal over kan oordelen, maar aan de andere kant: Wie ziet er dan nog toe op de vormverzuimen?

Ben benieuwd!

Groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 24 okt 2006 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het eerste arrest lijkt me een voorbeeld van de schutznorm. De onrechtmatigheid schuilt in de schending van een norm die strekt tot de bescherming van belangen van een ander dan de verdachte.

Het tweede arrest vind ik wel wat vreemder. Ik vraag me wel een beetje af of er echt sprake is van een onrechtmatige aanhouding (verkeerde persoon stond gesignaleerd, maar die bij nader inzien verkeerde informatie lijkt me op het moment van aanhouding toch wel voldoende om die persoon mee te nemen...?). De HR doet hier echter niet moeilijk over en spreekt gewoon over de onrechtmatige aanhouding.

Ik kan me op zich vinden in de conclusie dat art 359a Sv niet van toepassing is, maar dit artikel lijkt me niet een uitputtende regeling te geven voor ieder denkbaar onrechtmatig verkregen bewijs.

Misschien had de advocaat niet alleen moeten klagen over art 359a Sv, maar meer in het algemeen over onrechtmatig verkregen bewijs? Wellicht een foutje bij de formulering van het cassatiemiddel, of misschien was de kans eigenlijk al verkeken door een onnauwkeurig beroep op art 359a Sv tijdens het hoger beroep?

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2006 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het eerste waar het mij aan deed denken was fruits of the poissenous tree. Maar dat was meer een gevoel, dan echt onderbouwd...

dacht dat je bij onrechtmatig verkregen bewijs in het algemeen ook bij 359a uitkwam? of zeg ik nu iets heel verkeerds bona fides?

Nadeel van een beroep doen op 359a Sv is dat je heel nauwkeurig moet zijn in je formulering en dat je als advocaat duidelijk aan moet geven dat je er een beroep op doet en wat je wenst te zien (in dit geval strafvermindering). Denk dat de raadsvrouwe voor bewijsuitsluiting ook weinig kans had, gezien het feit dat hij het zelf heeft gezegd dat er een pistool in zat. En volgens mij kan er niet echt gezegd worden dat er een ernstige schending is van een behoorlijke procesorde.

Hoezo vraag je je af of er sprake is van een onrechtmatige aanhouding? Achteraf gebleken is het toch onrechtmatig?

Wat mij verder opviel is dat er niets gezegd wordt over de toetsing bij de RC, terwijl de advocate dat wel heeft aangevoerd. Of stuit ik nu op iets heel onbenulligs en kleins?

grt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 2:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
dacht dat je bij onrechtmatig verkregen bewijs in het algemeen ook bij 359a uitkwam? of zeg ik nu iets heel verkeerds bona fides?

Wanneer die onrechtmatigheid zich bij het voorbereidend onderzoek heeft voorgedaan wel, denk ik.

Maar het lijkt me dat wanneer de onrechtmatigheid zich buiten het voorbereidend onderzoek heeft voorgedaan, dit niet per definitie geen gevolgen kan hebben...

Quote:
En volgens mij kan er niet echt gezegd worden dat er een ernstige schending is van een behoorlijke procesorde.

Corstens noemt ook goede trouw als argument om aan een vormfout geen gevolgen te verbinden, en daar lijkt me hier toch eigenlijk wel sprake van (hij stond gewoon gesignaleerd). Maar de HR gebruikt dit argument niet.

Quote:
Hoezo vraag je je af of er sprake is van een onrechtmatige aanhouding? Achteraf gebleken is het toch onrechtmatig?

Die goede trouw dus. Wat bedoel je precies met "achter is gebleken"? Een aanhouding van een persoon die achteraf nergens wat mee te maken had is daardoor nog niet gelijk onrechtmatig. In dit geval mocht je van de agenten niet anders verwachten dan dat ze die man meenamen naar het bureau. Dus in mijn ogen weliswaar ten onrechte aangehouden, maar niet onrechtmatig. Het is natuurlijk wel slordig dat de verkeerde persoon gesignaleerd stond.

Quote:
Wat mij verder opviel is dat er niets gezegd wordt over de toetsing bij de RC, terwijl de advocate dat wel heeft aangevoerd. Of stuit ik nu op iets heel onbenulligs en kleins?

Hmm inderdaad. Maar de verdachte hoeft pas na 3 uur en 15 uur voorgeleid te worden, en zover was het volgens mij nog niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds