Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

VoG na aanhouding?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
quilja

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 11:39    Onderwerp: VoG na aanhouding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb inmiddels het forum een beetje doorgespit, maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag. Ik hoop dat ik hiervoor nu op het juiste deel van het forum ben.

Vorige maand ben ik aangehouden wegens verdenking van vuurwapenbezit.
Mijn ex had de politie ingeschakeld, nadat ik haar de toegang tot mijn huis weigerde.
Het betreffende "vuurwapen" was een luchtdrukpistool, waarvan ik vrijwillig afstand heb gedaan.
Er zijn geen strafbare feiten mee gepleegd, maar het "wapen" bevond zich in mijn huis en was mijn eigendom.
Er is me verteld dat de zaak waarschijnlijk gesponeerd zal worden, maar hierover heb ik nog geen uitsluitsel.

Voor dit voorval was een VoG nooit een probleem, buiten een enkele verkeersboete ben ik niet eerder in aanraking geweest met justitie.
Ik heb geen reden om dit voorval te verzwijgen als een VoG geweigerd zou worden, maar weigering verlaagt simpelweg mijn kansen.

Heeft de aanhouding invloed op een aanvraag van een Verklaring omtrent Gedrag zolang de zaak nog niet geseponeerd is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Ik begrijp de Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens niet helemaal goed, maar volgens mij wordt van de aanhouding wel een aantekening gemaakt.

Voor de eventuele weigering van een VOG (art. 35 Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens) lijkt het echter om (meerdere) veroordelingen te moeten gaan. Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag/onderzoek-naar-strafbaar-gedrag.

Ook moet het om veroordelingen gaan van feiten die voor de specifieke beroepsgroep een bedreiging vormen.

Het belangrijkste is dat u nog niet veroordeeld bent en misschien ook niet zal worden en dat dat volgens mij niet meespeelt bij een VOG-aanvraag.

Met vriendelijke groet,

Marja
quilja

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie.
Als link werkte je link niet, maar ik heb de pagina gevonden.
Waarschijnlijk heb je de zin uit gewoonte met een punt afgesloten, want zonder die punt werkte het prima.

Onderstaande informatie heb ik van www.om.nl

Quote:
Seponeren

De officier van justitie kan ook besluiten om uw zaak te seponeren. Hij ziet dan af van verdere vervolging, uw zaak wordt dus niet aan de rechter voorgelegd. De politie en de officier van justitie bewaren de gegevens wel. Als u nog eens wordt aangehouden, worden deze gegevens erbij gehaald.

Quote:
Hoe worden de strafrechtelijke gegevens van de verdachte gedocumenteerd?Met de inwerkingtreding van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en daarmee het vervallen van de Wet op de justitiële documentatie en op de verklaring omtrent het gedrag (Wet JD) per 1 april 2004, is ook het zgn. strafregister vervallen en daarmee eigenlijk ook het strafblad. In dit strafregister waren alleen gegevens met betrekking tot rechterlijke vonnissen geregistreerd. In het maatschappelijk leven wordt echter nog steeds het begrip strafblad gehanteerd, waaronder het volledige uittreksel justitiële documentatie wordt verstaan, oftewel het historisch overzicht van alle justitiële antecedenten.
In de artikelen 2 t/m 5 van het 'Besluit justitiële gegevens' is expliciet aangegeven welke strafzaken geregistreerd dienen te worden.
Kortweg komt het erop neer dat in alle gevallen waarbij iemand, die 12 jaar of ouder is, als verdachte van een MISDRIJF (ernstig strafbaar feit) wordt aangemerkt, er een registratie plaatsvindt in de justitiële documentatie, waardoor er dus een strafblad ontstaat. Dit geldt ook voor een groot aantal OVERTREDINGEN, maar daarbij is wel sprake van een 'onder-grens'. Er moet sprake zijn van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of de opgelegde boete/transactie moet tenminste 100 Euro bedragen. De Wjsg gaat uit van een zo volledig mogelijke registratie. Uitgangspunt daarbij is dat alle beslissingen van het Openbaar Ministerie en alle uitspraken van de Rechterlijke Macht dienen te worden geregistreerd. Dat betekent dat ook de zgn. niet-onherroepelijke gegevens, waartegen nog verzet of beroep ingesteld kan worden, in de justitiële documentatie worden geregistreerd.
De aldus geregistreerde gegevens worden op diens verzoek aan de in het Besluit justitiële gegevens genoemde instanties/personen verstrekt.

Een aantekening van de aanhouding wordt dus inderdaad wel gemaakt.

Ik heb in het verleden in de beveiliging gewerkt en zie daar best kansen in. Destijds was een simpele VoG-aanvraag voldoende, omdat het bedrijf pas beveiligingstaken kreeg toen ik er al werkzaam was.
Ik heb begrepen dat de eisen voor beveiliging anders zijn.

Voor andere beroepen lijkt het me overigens ook niet erg gewenst als je bekend staat als "vuurwapengevaarlijk", maar voor die benaming zal je ongetwijfeld iets meer op je kerfstok moeten hebben.

Over mijn VoG hoef ik me denk ik verder niet druk te maken.
Rest mij nog 1 vraag betreffende deze zaak.
Deze past beter in het gedeelte "Strafrecht", maar een nieuw topic openen lijkt me overbodig.
De officier moet het een verdachte bekend maken als wordt overgegaan tot verdere vervolging, maar hoe zit dat als er geseponeerd wordt? Daarover vond ik geen informatie op www.OM.nl

Moet de OvJ een sepot kenbaar maken aan de verdachte?

(Ik zal zelf ook nog even verder zoeken. Als ik het antwoord elders vind, zal ik de vraag verwijderen.) edit (2x): 1e quote werkte niet, nu wel
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Of de OvJ het sepot bekend moet maken aan de verdachte, is afhankelijk van het antwoord op de vraag of het om een informeel of een formeel sepot gaat.

Ik had de indruk dat u nog niet gedagvaard was. Dan gaat het om een informeel sepot (van een formeel sepot is sprake, als de vervolging al is gestart, maar deze niet wordt voortgezet).

Een formeel sepot moet aan de verdachte betekend worden (art. 243, 244 lid 1, 245 lid 1, art. 245a en 266 lid 3 Sv).
Een informeel sepot is niet aan vormvereisten gebonden en hoeft dus niet betekend te worden. De Nationale Ombudsman neemt wel het standpunt in dat het sepot aan de verdachte bekend gemaakt moet worden, zodra dit redelijkerwijs mogelijk en verantwoord is.

Art. 51f lid 3 Sv De OvJ doet van het sepot ook mededeling aan de benadeelde partij. Deze kan dan klagen (art. 12 Sv) over de niet (verdere) vervolging. Ik weet niet zeker of aangeefster aangemerkt kan worden als benadeelde partij.

Bron: G.J.M. Corstens, "Het Nederlands Strafprocesrecht", Kluwer: 2005, p. 505.

Met vriendelijke groet,

Marja
quilja

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp zou er dus al geseponeerd kunnen zijn zonder dat ik hier van weet.
Ik ben niet gedagvaard inderdaad. Na aanhouding en verhoor kon ik gaan en heb ik niets meer vernomen.
Ik zou nog een ontvangstbewijs voor het luchtdrukpistool toegestuurd krijgen, maar heb diw nog niet ontvangen.
Hierover wilde ik al navraag doen op het politiebureau. Wellicht kunnen ze me dan meteen meer vertellen over de stand van zaken.

Nogmaals bedankt voor de reactie.
quilja

BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2012 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels navraag gedaan.
De zaak is al geseponeerd, de schriftelijke bevestiging hiervan is onderweg.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2012 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is fijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds