|
Auteur |
Bericht |
Chaoled
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 07 jan 2016 22:02 Onderwerp: Verzoek aan bestuursorgaan |
|
|
Ik heb een verzoek gestuurd - o.g.v. de wet openbaarheid van bestuur - aan een gemeente in het kader van een onderzoek.
Nu heb ik vernomen dat zij binnen een termijn van 4 weken moeten reageren, en dit eventueel verlengd kan worden met nogmaals 4 weken. Vraag is of de feestdagen, zaterdagen en zondagen óók meetellen in deze termijn. Wat als ik het verzoek bijvoorbeeld op 20 dec verstuur? Wanneer moeten zijn dan uiterlijk reageren? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 08 jan 2016 1:07 Onderwerp: |
|
|
Vier weken is vier weken. Wel is er de Algemene termijnenwet. Zie in het bijzonder artikel 2 (dat niet van belang zal zijn voor een termijn van vier weken) en artikel 1 (een termijn die eindigt op een feestdag of zaterdag of zondag wordt verlengd tot de eerste werkdag).
Een interessante vraag is wat er geldt als de termijn van vier weken eindigt op een feestdag en wordt verlengd met nog eens vier weken. Ik vermoed dat dit een termijn van acht weken oplevert en niet een termijn van vier weken plus 1 (of meer) dagen plus vier weken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 22 jan 2016 10:59 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Een interessante vraag is wat er geldt als de termijn van vier weken eindigt op een feestdag en wordt verlengd met nog eens vier weken. Ik vermoed dat dit een termijn van acht weken oplevert en niet een termijn van vier weken plus 1 (of meer) dagen plus vier weken. |
De beslistermijn eindigt dan na 8 weken, als die dag niet op een zater- zon- of feestdag eindigt, is de Atw m.i. niet van toepassing voor de eerste termijn. De beslistermijn is 8 weken geworden.
Interessant kan nog wel zijn, wat er gebeurd als de beslistermijn eindigt op een feestdag, ingevolge de Atw wordt verlengd en het BO op de laatste dag met 4 weken verlengt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 23 jan 2016 2:04 Onderwerp: |
|
|
RB_1969 schreef: | bona fides schreef: | Een interessante vraag is wat er geldt als de termijn van vier weken eindigt op een feestdag en wordt verlengd met nog eens vier weken. Ik vermoed dat dit een termijn van acht weken oplevert en niet een termijn van vier weken plus 1 (of meer) dagen plus vier weken. |
De beslistermijn eindigt dan na 8 weken, als die dag niet op een zater- zon- of feestdag eindigt, is de Atw m.i. niet van toepassing voor de eerste termijn. De beslistermijn is 8 weken geworden. |
Dat komt overeen met mijn vermoeden. Maar staat dit ergens in de wet of is hier rechtspraak over?
Quote: | Interessant kan nog wel zijn, wat er gebeurd als de beslistermijn eindigt op een feestdag, ingevolge de Atw wordt verlengd en het BO op de laatste dag met 4 weken verlengt. |
Dat zal aan het antwoord niets veranderen, denk ik. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: za 23 jan 2016 22:50 Onderwerp: |
|
|
Heroverweging:
Atw spreekt over een bij wet gestelde termijn. Dan zou de conclusie kunnen zijn dat de eerste termijn van 4 weken verlengd wordt ingevolge de Atw, en de (extra) verlenging vanaf dat moment zou gelden. |
|
|
|
 |
|