Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
bartws
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 sep 2005 22:43 Onderwerp: Verzekeringstussenpersoon failliet |
|
|
Beste Forumleden,
Het probleem is alvolgt:
Vorig jaar heeft iemand vakkundig zijn auto in die van mij geparkeerd. Hierdoor is een forse schade ontstaan. Nu is de auto hersteld door een schadehersteller nadat een taxateur van de verzekering van de tegenpartij langs geweest en accoord is gegeven om de auto te herstellen.
Auto is hersteld en de factuur is opgestuurd naar mijn tussenpersoon en deze heeft geprobeerd de schade te verhalen. Dit is gelukt echter dan ontstaat een probleem. Net nadat het schadebedrag door de tegenpartij is overgemaakt naar de tussenpersoon, wordt deze laatste failliet verklaard. Hierdoor is bij de schadehersteller nooit het bedrag binnengekomen. Nu krijg ik bezoek van een deurwaarder om dit geld per direct te betalen. Het verhaal speelt in oktober as 1 jaar. Aan de deurwaarder heb ik een brief van de curator laten zien en dat het wachten was of daar nog iets te halen valt. Vandaag heb ik tehoren gekregen dat er niets voor mij beschikbaar is.
Dus nu heb ik volgens mij echt een probleem.
Persoonlijk houd ik de tegenpartij verantwoordelijk voor de betaling aan de schadehersteller, echter de tegenpartij zegt dat deze door de uitbetaling aan de tussenpersoon aan al zijn verplichtingen heeft voldaan. Mijn vraag is dit ook zo, moet de tegenpartij niet het bedrag overmaken aan de schadehersteller of aan een stichting derdengelden zodat het geld niet ergens kan blijven kleven.
Graag uw advies en hartelijk bedankt. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 08 sep 2005 5:23 Onderwerp: Re: Verzekeringstussenpersoon failliet |
|
|
bartws schreef: | Beste Forumleden,
Het probleem is alvolgt:
Vorig jaar heeft iemand vakkundig zijn auto in die van mij geparkeerd. Hierdoor is een forse schade ontstaan. Nu is de auto hersteld door een schadehersteller nadat een taxateur van de verzekering van de tegenpartij langs geweest en accoord is gegeven om de auto te herstellen.
Auto is hersteld en de factuur is opgestuurd naar mijn tussenpersoon en deze heeft geprobeerd de schade te verhalen. Dit is gelukt echter dan ontstaat een probleem. Net nadat het schadebedrag door de tegenpartij is overgemaakt naar de tussenpersoon, wordt deze laatste failliet verklaard.
|
Een onafhankelijke tussenpersoon valt onder de verantwoordelijkheid van zijn opdrachtnemer, jij dus.
Een goede tussenpersoon zal voor dit soort zaken gebruik maken van een stichting derdengelden of iets in die richting, maar ik neem aan dat dit dezelfde discussie is die ook al op Fok! loopt en daar is dat niet het geval.
Quote: |
Hierdoor is bij de schadehersteller nooit het bedrag binnengekomen. Nu krijg ik bezoek van een deurwaarder om dit geld per direct te betalen.
|
Wie heeft het schadebedrijf opdracht gegeven ? Jij ? Dan moet je betalen.
Quote: |
Het verhaal speelt in oktober as 1 jaar. Aan de deurwaarder heb ik een brief van de curator laten zien en dat het wachten was of daar nog iets te halen valt. Vandaag heb ik tehoren gekregen dat er niets voor mij beschikbaar is.
Dus nu heb ik volgens mij echt een probleem.
Persoonlijk houd ik de tegenpartij verantwoordelijk voor de betaling aan de schadehersteller, echter de tegenpartij zegt dat deze door de uitbetaling aan de tussenpersoon aan al zijn verplichtingen heeft voldaan.
|
Ik zou proberen van de tegenpartij een bewijs te verlangen dat zij er gerechtvaardigd op hebben vertrouwd dat het geld aan die tussenpersoon overgemaakt mocht worden; daarbij kun je aangeven dat je aan de tussenpersoon de opdracht hebt gegeven te zorgen dat de verzekeraar de rekening aan het schadebedrijf zou betalen.
Kortom: je kunt proberen het erop te gooien dat de verzekeraar de fout heeft gemaakt, want op de ingediende rekening stond duidelijk het rekeningnummer van het schadebedrijf en een uitkering aan een derde valt volgens mij niet onder het recht van de tussenpersoon dat premie en uitkering via hem lopen.
Maar: formeel is het in eerste instantie jouw probleem en lijkt de verzekeraar correct te hebben gehandeld.
Wederom, er van uit gaande dat jij dezelfde bent als op Fok!: waarom heb je de schade niet op je eigen (all-risk) verzekeraar geclaimd ? Eén van de voordelen is dan juist dat de verzekeraar de schade gaat verhalen en je er zelf geen sores van hebt. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|