|
Auteur |
Bericht |
RUrules
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 20 nov 2008 13:59 Onderwerp: Verwijzing naar Gerechtshof na Vordering? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik had een vraag met betrekking tot een case die wij besproken hebben met ons groepje. Globaal gaat het om het volgende:
1. Een vordering tot onttrekking aan het verkeer is ingesteld door het OM
2. De rechtbank wijst de vordering toe
3. De advocaat gaat in cassatie bij de Hoge Raad tegen de uitspraak. (hoger beroep is niet mogelijk)
4.De Advocaat-Generaal neemt in zijn conclusie de conclusie van de Advocaat over. Zijn conclusie strekt tot vernietiging van de bestreden beschikking en tot verwijzing van de zaak naar het Gerechtshof.
Nu mijn 3 vragen:
1. Ik had verwacht dat de zaak in dit geval terugverwezen zou worden naar de rechtbank. Is het normaal dat hij terugverwezen is naar het Gerechtshof?
2. Betekent de conclusie dat de klager weer voor moet komen voor het Gerechtshof om zijn zaak te verdedigen, of gebeurt dat alleen schriftelijk?
3. Is er na de uitspraak van het Gerechtshof dan weer cassatie mogelijk bij de Hoge Raad? Het lijkt me dan zo'n oneindig proces.
Alvast bedankt

Laatst aangepast door RUrules op do 20 nov 2008 16:30, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 20 nov 2008 14:49 Onderwerp: Re: Verwijzing naar Gerechtshof na Vordering? |
|
|
RUrules schreef: | 1. Ik had verwacht dat de zaak in dit geval terugverwezen zou worden naar de rechtbank. Is het normaal dat hij terugverwezen is naar het Gerechtshof? |
Dat moet je kunnen vinden in het Wetboek van Strafvordering.
Quote: | 2. Betekent de conclusie dat de klager weer voor moet komen voor het Gerechtshof om zijn zaak te verdedigen, of gebeurt dat alleen schriftelijk? |
Voor zover ik weet is de behandeling door het Hof niet anders dan die door de rechtbank.
Quote: | 3. Is er na de uitspraak van het Gerechtshof dan weer cassatie mogelijk bij de Hoge Raad? Het lijkt me dan zo'n oneindig proces. |
Cassatie is weer mogelijk. Maar het Hof zal toch niet opnieuw dezelfde juridische fout maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RUrules
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 20 nov 2008 16:34 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie. Dat vermoedde ik ook al. Ik vroeg me vooral af waarom in dit geval het terugverwezen werd naar het gerechtshof terwijl die er in eerste instantie niet bij betrokken was.
Ik ga meteen weer even verder zoeken in het Wetboek van Strafvordering. |
|
|
|
 |
|