|
Auteur |
Bericht |
Peter4871
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: zo 21 apr 2013 17:29 Onderwerp: Verwijderen schutting/Scheiding tuin huurhuis. |
|
|
Ik heb het volgende:
Een kennis van mij woont in een huurhuis. Tussen hem en de buren stond een muur.
Nu zijn de buren verhuist, en heeft de verhuurde de muur tussen de tuinen afgebroken. Hij komt dus na zijn werk en de muur is weg.
Wat kan hij nu doen? Wie moet opdraaien voor de kosten van een nieuwe scheiding? Hij komt dus thuis en iedereen kan alles uit zijn tuin halen aangezien men nu van af de straat zo zijn tuin in kan.
Ze geven aan uit te zoeken hoe of wat. Maar in eerste instantie gaan ze er van uit dat hij zelf moet betalen voor een nieuwe muur/schutting. Met de nieuwe huurder. Maar ze moeten nog eerst het huis huur klaar maken. En dat gaat tijd kosten, en daarnaast was de oude scheiding goed. |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: ma 22 apr 2013 8:55 Onderwerp: |
|
|
Artikel 5:49 BW:
'Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.'
Welke werking het 'afbreken zonder overleg' daarop heeft zou ik u niet durven zeggen. |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
|
|
|
 |
KathyKat
|
Geplaatst: ma 22 apr 2013 15:01 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Welke werking het 'afbreken zonder overleg' daarop heeft zou ik u niet durven zeggen. |
Dat kan te maken hebben met artikel 5:62 jo 3:170 lid 3 BW. Volgens mij is lid 1 niet van toepassing aangezien TS in de casus aangeeft dat de oude scheiding niks mankeerde.
Afbreken zonder overleg betekent mijns inziens dat degene die de stoornis heeft veroorzaakt schade moet gaan vergoeden op grond van een onrechtmatige daad. _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 apr 2013 15:49 Onderwerp: |
|
|
KathyKat schreef: | Quote: | Welke werking het 'afbreken zonder overleg' daarop heeft zou ik u niet durven zeggen. |
Dat kan te maken hebben met artikel 5:62 jo 3:170 lid 3 BW. Volgens mij is lid 1 niet van toepassing aangezien TS in de casus aangeeft dat de oude scheiding niks mankeerde.
Afbreken zonder overleg betekent mijns inziens dat degene die de stoornis heeft veroorzaakt schade moet gaan vergoeden op grond van een onrechtmatige daad. |
Volgens mij ook, mits de oude muur op de erfgrens stond. Als de muur op het erf van de buren staat heeft TS pech gehad. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 22 apr 2013 16:01 Onderwerp: |
|
|
A.Verkerk schreef: | KathyKat schreef: | Quote: | Welke werking het 'afbreken zonder overleg' daarop heeft zou ik u niet durven zeggen. |
Afbreken zonder overleg betekent mijns inziens dat degene die de stoornis heeft veroorzaakt schade moet gaan vergoeden op grond van een onrechtmatige daad. |
Volgens mij ook, mits de oude muur op de erfgrens stond. Als de muur op het erf van de buren staat heeft TS pech gehad. |
Zou er geen sprake van verjaring kunnen zijn? |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 apr 2013 16:10 Onderwerp: |
|
|
Verjaring van wat? De muur is, neem ik aan, net weggehaald. |
|
|
|
 |
KathyKat
|
Geplaatst: ma 22 apr 2013 18:49 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Zou er geen sprake van verjaring kunnen zijn? |
Bedoel je misschien verjaring van de erfgrens? Erfgrenzen kunnen inderdaad verjaren na verloop van 20 jaar, wanneer bijvoorbeeld de buurman een stukje grond van TS in bezit heeft genomen. (artikel 3:105 jo 3:306 BW)
Dat kan van belang zijn wanneer er bepaald moet worden of de muur op het erf van buurman staat of net op de erfgrens.
Natuurlijk kan, indien de erfgrenzen zijn gemeten, dat gegeven worden opgezocht in het Kadaster. Dan is verjaring niet van toepassing, omdat de erfgrenzen duidelijk zijn aangegeven.
Alleen weet ik in casu niet of dit allemaal van toepassing is. Ik lees niks over het verschuiven van erfgrenzen, alleen dat de buurman een scheidingsmuur heeft afgebroken.
Quote: | Volgens mij ook, mits de oude muur op de erfgrens stond. Als de muur op het erf van de buren staat heeft TS pech gehad. |
Hierbij kan er sprake zijn van een wettelijk vermoeden krachtens artikel 5:36 BW. _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
KathyKat
|
Geplaatst: ma 22 apr 2013 19:07 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Dan is verjaring niet van toepassing, omdat de erfgrenzen duidelijk zijn aangegeven.
|
Dit is alleen zo wanneer de verjaring wordt gestuit. _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
|