|
Auteur |
Bericht |
dirkpeterstra
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 25 sep 2011 22:11 Onderwerp: Verwijderen objecten in tuin bij koophuis zonder vergunning. |
|
|
Heb een discussie met een vriend. Die stelt dat als een huis jouw eigendom is je ook mag bepalen wat er met de objecten gebeurt die in je tuin staan (stel schuur vorige bewoner). Hij stelt dat de schuur dan van jou is en dat je dit soort dingen te allen tijde mag verwijderen. Omdat dat immers jouw eigendom is. Volgens die vriend hoef je dan niets aan te vragen bij de gemeente (vergunning o.i.d.). Wat is jullie mening? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 25 sep 2011 22:47 Onderwerp: |
|
|
art. 5:1 BW schreef: | 1. Eigendom is het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben.
2. Het staat de eigenaar met uitsluiting van een ieder vrij van de zaak gebruik te maken, mits dit gebruik niet strijdt met rechten van anderen en de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen daarbij in acht worden genomen.
3. De eigenaar van de zaak wordt, behoudens rechten van anderen, eigenaar van de afgescheiden vruchten. |
Als de wet een sloopvergunning vereist, mag je dus ook als eigenaar zonder zo'n vergunning niet tot sloop overgaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 sep 2011 11:01 Onderwerp: |
|
|
"Ik ben eigenaar dus ik mag op mijn grond doen, bouwen en slopen wat ik wil." is een veelgemaakte denkfout.
Stel eens voor wat er allemaal zou gebeuren als iedereen dat echt ging doen....
Het bestemmingsplan is juridisch bindendvoor het gebruik van elke m2 grond.
Voor alles wat gebouwd of gesloopt wordt is in beginsel een bouw- en sloopvergunning nodig.
Pas als de wetgever of een verordening hierop een uitzondering maakt mag iets vergunningsvrij. |
|
|
|
 |
|