|
Auteur |
Bericht |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 21:02 Onderwerp: Vervolging na sepot? |
|
|
Stel dat de OvJ bij een bepaalde zaak een bepaalde zaak seponeert vanwege te weinig bewijs (technisch sepot).
Kan de verdachte dan in een later stadium, als er wél bewijs naar boven komt nog worden vervolgd?
Mijn gevoel zegt van wel, als de OvJ seponeert wordt er in principe niet vervolgd, dus is er ook geen sprake van een tweede vervolging.
Wie kan dit bevestigen of mij vertellen dat ik onzin verkondig? |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:38 Onderwerp: |
|
|
Dat hangt van de termijn af volgens mij. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 23:57 Onderwerp: |
|
|
Klopt. Inderdaad kan verjaring een rol spelen.
Een argument voor de recente verlenging van de verjaringstermijnen is dat door technische vooruitgang sommige dingen bewijsbaar worden die het vroeger niet waren. Als het feit verjaard zou zijn, zou dan de bewijsbaar schuldige vrijuit gaan, en dat is niet aanvaardbaar.
Dat argument gaat dus niet helemaal op: als reeds onsuccesvol vervolgd is (bv. vrijspraak wegens gebrek aan bewijs), is het goed mogelijk dat de beschikbare bewijsmiddelen door technische vooruitgang over een aantal jaren wel voldoende bewijskracht hebben. De bewijsbaar schuldige gaat dan gewoon vrijuit. Als dit niet aanvaardbaar is, moeten we kennelijk ne bis in idem afschaffen.
Maar geeft wel aan dat het soms verstandig kan zijn van de OvJ om voorlopig juist niet tot vervolging over te gaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 okt 2006 0:50 Onderwerp: |
|
|
Indien het een formeel sepot betreft, is latere vervolging niet meer mogelijk. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: do 05 okt 2006 0:56 Onderwerp: |
|
|
Verfris even mijn herinnering op Ergo Sum, een politiesepot is een technisch sepot en een formeel sepot komt van de OvJ?
En wat nou als er sprake is van een technisch sepot (door een opsporingsambtenaar) en de OvJ besluit niet te vervolgen?
Volgt er dan automatisch een formeel sepot? (Na de beroepstermijn van 3 maanden). _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 05 okt 2006 0:58 Onderwerp: |
|
|
ergo sum schreef: | Indien het een formeel sepot betreft, is latere vervolging niet meer mogelijk. |
Hmm je hebt gelijk. Dus alleen een art 12 Sv procedure is dan dus nog mogelijk.
Er is nog wel een uitzondering: bij "nieuwe bezwaren" kan opnieuw vervolgd worden. Dit is het geval bij verklaringen van getuigen of van den verdachte en stukken, bescheiden en processen-verbaal, welke later zijn bekend geworden of niet zijn onderzocht (art 255 lid 2 Sv). Met technische vooruitgang wordt kennelijk geen rekening gehouden.
@Nemine: een technisch sepot is een sepot wanneer een veroordeling niet haalbaar wordt geacht, bijvoorbeeld wegens gebrek aan bewijs. Een formeel sepot is het sepot van art 242 lid 2 Sv. Een sepot kan dus zowel formeel als technisch zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op do 05 okt 2006 1:17, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 okt 2006 1:16 Onderwerp: |
|
|
Nemine contradicente schreef: | Verfris even mijn herinnering op Ergo Sum |
De term technisch sepot zegt alleen iets over de grond waarom niet vervolgd wordt. Zo wordt er bv niet vervolgd omdat er onvoldoende bewijs is.
Dit zegt niets over het al dan niet formeel zijn van het sepot. Een formeel sepot heeft met de vorm van het sepot te maken. Als er geseponeerd wordt, waarbij een kennisgeving van niet vervolging volgt, dan is dat een formeel sepot.
Wordt er besloten niet te vervolgen, maar dit wordt de verdachte niet meegedeeld, dan is er geen formeel sepot. Latere vervolging is dan nog mogelijk. (Bv omdat er nu nog geen verdachte is, of omdat ervan uit gegaan wordt dat er nog belastend bewijs gevonden gaat worden in de toekomst.) _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
|
Geplaatst: do 05 okt 2006 14:14 Onderwerp: |
|
|
Dank je, strafprocesrecht is voor mij al weer een flinke tijd geleden. (En ik was niet in de gelegenheid om Corsten er op na te slaan). _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
|