|
Auteur |
Bericht |
Rabia
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 11:29 Onderwerp: Verschoningsrecht Journalisten |
|
|
Ik moet voor Strafrecht een beschouwing schrijven over de vraag of justitie, al dan niet onder voorwaarden, beslag mag leggen op journalistiek materiaal (video,foto e.d) van openbare gebeurtenissen.
Ik kom literatuur te kort!! Het enige wat ik heb is een noot bij een uitspraak van het EHRM 8-12-2005.
Weet iemand misschien welke boeken/noten e.d. ik nog meer kan gebruiken bij dit onderwerp? |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 11:45 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Verschoningsrecht – Het recht dat een getuige op grond van zijn familierelatie met de verdachte of op grond van zijn beroep heeft om vragen van de rechter onbeantwoord te laten. Een getuige mag zich ook verschonen van het geven van een antwoord als hij zichzelf daardoor zou belasten. |
Zoek op rechtspraak.nl.
Deze links heb ik zelf even snel gevonden
1
2 _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Rabia
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 12:11 Onderwerp: |
|
|
Bedankt!
Maar ik moet eigenlijk meer meningen hebben van schrijver over dit onderwerp om de pro en contra's uiteen te zetten..
Ik heb zeker wel veel aan deze links hoor  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 16:36 Onderwerp: |
|
|
Je moet even onderscheid maken tussen het in beslag nemen van materiaal en het verschoningsrecht, want dat maakt wel wat uit.
Dus waar ligt het accent bij jouw opdracht? Het materiaal innemen of ook de bron vragen (als het geen eigen materiaal is)? Of doel je meer op: de journalist mag niet worden ingezet als een soort politieobservant achteraf tijdens evenementen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Rabia
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 20:33 Onderwerp: |
|
|
Ja nadat ik mijn vraag nog eens bekeek besefte ik ook dat ik een verkeerde onderwerp had geplaats boven de vraag..
Het gaat grotendeels toch over het materiaal zoals foto's en video-opnamen, bjvoorbeeld van rellen. En daar hebben de bronnen indirect ook mee te maken. Maar de nadruk ligt op journalistiek materiaal. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 1:00 Onderwerp: |
|
|
Dan is deze link een aardige ingang voor verder speurwerk.
Verder schijnt er een Aanwijzing toepassing dwangmiddelen bij journalisten te bestaan. Dat haal ik uit dit bericht. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|