|
Auteur |
Bericht |
Jim
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 9:36 Onderwerp: Verschil Hbo-recht, Wo-recht |
|
|
Hallo,
1. Weet iemand uit ervaring hoe snel de studietempo is bij hbo rechten en wo rechtsgeleerdheid voltijd (eerstejaars)?
Bijv. (misschien concreter);
Hoeveel bladzijden studiestof moet je gemiddeld per week doornemen of eigenmaken bij hbo-R? En Wo R?
2. Op de website van zowel de UVA als de EUR heb ik gelezen dat je met een hbo rechten diploma via een schakelprogramma en een master in rechten het civiel effect kan verwerven. Gezien de studieduur duurt het even lang. Dus waarom na een hbo propedeuse overstappen naar de universiteit? Hierover meningen graag!
3. Kan iemand mij vertellen waarom WO studenten gemiddeld 6 tot 7 jaar doen over hun studie rechten, terwijl men maar gedurende de studie 12 uur les heeft per week ?
Natuurlijk is "het waarom" per persoon weer anders. Heeft dit niet eerder een bureaucratische oorzaak? (Een keer herkansen volgend jaar weer proberen ofzo??)
Maar gezien de feiten krijg ik sterk het idee dat als je daadwerkelijk 40 uur per week studeert je dan in 4 jaar kunt afstuderen? Klopt dit? Of mis ik hier iets?
Groet,
Jim |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 10:39 Onderwerp: |
|
|
1) Studietempo? Er is denk ik niet echt een “gemiddeld aantal bladzijden”. Wel ligt het studietempo bij WO Rechten hoger, je gaat dieper en abstracter in op de stof. Daarnaast is een groot verschil tussen HBO en WO dat je minder contacturen hebt op het WO en een zelfstandigere instelling. Men heeft minder tot helemaal niet te maken met groepswerk en dingen worden minder uitgekauwd voor je.
2) Ervan uitgaande dat het even lang duurt, waarom na propedeuse naar universiteit? Je weet dat je het niveau aankan van WO, vaak betere aansluiting (minder papierenrompslomp) en het staat beter op je CV.
3) Waar is de bron dat een rechtenstudie gemiddeld 6 tot 7 jaar duurt in voltijd? Als ik om mij heen kijk is dat helemaal niet zo. Wel zijn de eisen aangescherpt wat betreft herkansingen, zo heb je bijvoorbeeld in Rotterdam maar 3 herkansingen per jaar en in Leiden heb je, als je lager dan een 4 scoort, geen herkansing dat collegejaar voor het desbetreffende vak. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 12:13 Onderwerp: Re: Verschil Hbo-recht, Wo-recht |
|
|
Wanneer je echt 40 uur per week produktief zou zijn, dan kun je die studie denk ik in 2,5-3 jaar doen. Het aantal bladzijden studiestof zegt niet zo veel. Jurisprudentie leest namelijk een stuk langzamer dan gewone teksten. Bovendien zijn boeken voor het HBO bij mijn weten vaak in een wat eenovudiger taal geschreven en dat leest natuurlijk ook een stuk sneller.
Een reden om na de P over te stappen is dat je jezelf dan het schakeljaar bespaart, alsmede dat je dan direct in het WO-systeem zit.
In aanvulling op wat Nobility schrijft over groepswerk en voorkauwen: veel studenten kunnen helaas de vrijheid die ze krijgen blijkbaar niet aan. Op de EUR is dan ook een handvasthousysysteem ingevoerd met allerlei verplichte werkgroepen e.d. Dat maakt het wel weer "schoolser". _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 12:29 Onderwerp: Re: Verschil Hbo-recht, Wo-recht |
|
|
tikSimone schreef: | Op de EUR is dan ook een handvasthousysysteem ingevoerd met allerlei verplichte werkgroepen e.d. Dat maakt het wel weer "schoolser". | Dit geldt ook voor Leiden (is waarschijnlijk nog erger), dus de uni wordt steeds meer Hbo.... |
|
|
|
 |
Jim
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 20:54 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties.
Wellicht heeft iemand een literatuurtip voor me (om te kijken) of nederlands recht op de universiteit wel echt iets voor mij is?
thanks |
|
|
|
 |
|