|
Auteur |
Bericht |
Lieke84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 7
|
Geplaatst: di 08 feb 2005 20:42 Onderwerp: Verrekening kosten |
|
|
Stel: Jan krijgt een rekening van een energiebedrijf, die volgens hem niet klopt. Hij gaat erachter aan en na enkele uren in de wacht bij de Nuon hebben gestaan, krijgt hij zijn gelijk. Hij hoeft ipv 40 euro nog maar 30 te betalen. Jan besluit op eigen initiatief om van deze rekening 25 euro af te trekken vanwege gemaakte kosten. Hij heeft immers telefoonkosten moeten betalen om een fout van de Nuon recht te zetten. Mag hij op deze manier zijn gemaakte kosten verrekenen? _________________ Ik hoef geen rechten, doe mij maar vrijheid- Loesje |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 08 feb 2005 20:58 Onderwerp: |
|
|
Kortweg NEEN.
Voor een motvering van dit antwoord zie een soortgelijke vraag hier _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Michael Dekkers
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
Berichten: 196
|
Geplaatst: wo 16 feb 2005 22:14 Onderwerp: |
|
|
Antwoord is nee, MITS het om een 'opeisbare' vordering gaat zoals omschreven in artikel 6:52 BW. Dat is in dit geval niet aan de orde.
Het enige wat je m.i. kan doen is Nuon aansprakelijk houden voor een onrechtmatige daad (6:162 BW) en aantonen dat je dientegevolge (causaal verband art. 6:98 BW) schade hebt geleden, te weten telefoonkostan van <bedrag>.
Maar of dat gaat slagen en of dat een optie is in deze zaak, het lijkt me niet. |
|
|
|
 |
Funky
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
Berichten: 164
|
Geplaatst: vr 18 feb 2005 20:06 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me vrij onzinnig om hier van een onrechtmatige daad van de NUON te spreken. Als je naar zo'n helpdesk belt, weet je dat dat geld kost. Wil je dit voorkomen, dan regel je dit soort dingen gewoon via een brief. Op het moment dat je belt, kies je er zelf voor om deze kosten te maken. Ik heb te weinig fantasie om dit als een onrechtmatige daad van de NUON te kwalificeren!
Voorts vind ik het gevaarlijk om te verwijzen naar de casus over ingehouden borg, omdat de situatie daar niet te vergelijken is met de situatie hier.
Niettemin ben ik van mening dat er niet verrekend kan worden. Er valt namelijk niets te verrekenen omdat er geen vordering is! Daarnaast vraag ik me, mocht er toch sprake zijn van een vordering, af of er over verplichtingen voortvloeiende uit dezelfde rechtsverhouding gesproken kan worden.
Groet, _________________ mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: vr 18 feb 2005 20:43 Onderwerp: |
|
|
Funky schreef: | Niettemin ben ik van mening dat er niet verrekend kan worden. Er valt namelijk niets te verrekenen omdat er geen vordering is! | Er is een vordering mogelijk gegrond in wanprestatie en de verplichting tot het vergoeden van de schade die daar uit voortvloeit. Volgens Asser:
"Niet alleen het geval dat de prestatie niet aan de overeenkomst beantwoordt, behoort tot de categorie ondeugdelijk presteren, maar ook het geval dat de geleverde prestatie, of daarmee samenhangende gedragingen van de schuldenaar, schade toebrengt aan de schuldeiser."
Dit geldt voor het uitbrengen van een onterechte vordering net zozeer als NUON een afspraak zou maken om een monteur langs te sturen welke uiteindelijk niet komt opdagen. Natuurlijk is het een heel andere zaak om NUON ertoe te bewegen dergelijke schade te vergoeden, voor zo'n bedrag gaat niet iedereen een rechtszaak starten. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 18 feb 2005 23:47 Onderwerp: |
|
|
Iemand die schade claimt, zal ook moeten zorgen dat die schade beperkt blijft; Nuon zal zich erop beroepen dat persoon ook een brief had kunnen sturen en daarmee veel minder kosten gemaakt zou hebben.
Verrekening lijkt me zowieso niet toegestaan. |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: vr 18 feb 2005 23:53 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Iemand die schade claimt, zal ook moeten zorgen dat die schade beperkt blijft; Nuon zal zich erop beroepen dat persoon ook een brief had kunnen sturen en daarmee veel minder kosten gemaakt zou hebben. | Een telefoongesprek is aan de andere kant geen ongewone manier om met NUON in gesprek te treden; het is niet voor niets een directe lijn naar de klantenservice.
Je argument deel ik in deze dan ook niet.  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 19 feb 2005 9:37 Onderwerp: |
|
|
Sovereign schreef: | StevenK schreef: | Iemand die schade claimt, zal ook moeten zorgen dat die schade beperkt blijft; Nuon zal zich erop beroepen dat persoon ook een brief had kunnen sturen en daarmee veel minder kosten gemaakt zou hebben. | Een telefoongesprek is aan de andere kant geen ongewone manier om met NUON in gesprek te treden; het is niet voor niets een directe lijn naar de klantenservice.
Je argument deel ik in deze dan ook niet.  |
Mijn argument ? Ik geef alleen aan welk argument Nion aan zal dragen. |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: za 19 feb 2005 12:31 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Sovereign schreef: | StevenK schreef: | Iemand die schade claimt, zal ook moeten zorgen dat die schade beperkt blijft; Nuon zal zich erop beroepen dat persoon ook een brief had kunnen sturen en daarmee veel minder kosten gemaakt zou hebben. | Een telefoongesprek is aan de andere kant geen ongewone manier om met NUON in gesprek te treden; het is niet voor niets een directe lijn naar de klantenservice.
Je argument deel ik in deze dan ook niet.  |
Mijn argument ? Ik geef alleen aan welk argument Nion aan zal dragen. | Ah right! Wat een vreemde fictieve casus trouwens, zelfs UPC was in het echt nimmer zo erg dat je uren aan de telefoon moest hangen.  |
|
|
|
 |
Onderzoek
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 59
|
Geplaatst: ma 30 jan 2006 9:53 Onderwerp: |
|
|
Deze casus lijkt mij niet zo fictief want ik heb zelf inmiddels 18 uren werk gehad om de administratie van Essent op orde te maken en het is nog niet gelukt. Men blijft daar bezig met arrogant te dreigen met afsluiten en te wijzen op de gegevens in de eigen administratie die altijd zouden kloppen.
Ik ben dat langzamerhand spuugzat en wil het graag laten voorkomen omdat dat mij de enige mogelijkheid lijkt om van dit gezeur af te komen. Alle uren wachttijd, alle brieven, mailtjes en faxen waarin is gepoogd om de werkelijke feiten correct weer te geven zijn dus voor mijn eigen rekening?
Als dat laatste waar is wil ik graag weten hoe vaak je moet reageren op een spooknota of anderszins onterchte vordering. Want dan is het dus het voordeligst om er maar zo min mogelijk tijd aan te besteden. Hoe vaak en hoe moet je reageren om aantoonbaar je goede wil te laten zien? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 30 jan 2006 12:26 Onderwerp: |
|
|
Michael Dekkers schreef: | Antwoord is nee, MITS het om een 'opeisbare' vordering gaat zoals omschreven in artikel 6:52 BW. Dat is in dit geval niet aan de orde. |
TENZIJ?  |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 3307
|
Geplaatst: ma 30 jan 2006 17:31 Onderwerp: |
|
|
Onderzoek schreef: | Deze casus lijkt mij niet zo fictief want ik heb zelf inmiddels 18 uren werk gehad om de administratie van Essent op orde te maken en het is nog niet gelukt. Men blijft daar bezig met arrogant te dreigen met afsluiten en te wijzen op de gegevens in de eigen administratie die altijd zouden kloppen.
Ik ben dat langzamerhand spuugzat en wil het graag laten voorkomen omdat dat mij de enige mogelijkheid lijkt om van dit gezeur af te komen. Alle uren wachttijd, alle brieven, mailtjes en faxen waarin is gepoogd om de werkelijke feiten correct weer te geven zijn dus voor mijn eigen rekening?
Als dat laatste waar is wil ik graag weten hoe vaak je moet reageren op een spooknota of anderszins onterchte vordering. Want dan is het dus het voordeligst om er maar zo min mogelijk tijd aan te besteden. Hoe vaak en hoe moet je reageren om aantoonbaar je goede wil te laten zien? |
Ik heb het idee dat je inmiddels een aardig dossier hebt opgebouwd aan correspondentie. Heb je ook notities gemaakt van mondelinge afspraken of andere relevante gebeurtenissen?
Zo ja, dan zou ik in jouw geval er inderdaad een rechtzaak van maken. Stap over op een andere energieleverancier, en claim een billijk schadebedrag voor alle tijd en moeite en stress die je erin hebt gestopt, plus natuurlijk voor eens en voor altijd vaststellen wat zij nu eigenlijk van jou krijgen (of andersom aan teveel betaalde nota's). _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Onderzoek
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 59
|
Geplaatst: ma 30 jan 2006 22:32 Onderwerp: |
|
|
Het is inderdaad een eneveloppe vol en bovendien zijn vrijwel alle telefoongesprekken opgenomen. Ik heb inderdaad een andere leverancier (Eneco) en dat blijkt de zaak te verergeren. Eneco gaat namelijk liever af op gegevens die zijn geschat door Essent dan dat men de eigen klant serieus neemt. Zo krijg ik nu bijvoorbeeld een rekening waarbij wordt uitgegaan van een enkele electriciteitsmeter terwijl op diezelfde rekening wel geschatte standen zijn aangegeven voor een dubbel tarief meter. Inmiddels heb ik zelf zo goed als mogelijk uitgerekend wat ik zou moeten betalen en een aantal voorschotten niet betaald. Ik betaalde namelijk honderden euro's teveel. Toevallig net vanmorgen heb ik 37,99 van het voorschot betaald voor februari omdat ik naar eigen berekening dan weer "bij" ben. Ik had kunnen wachten op de acceptgiro rond de vijftiende maar ik wilde feitelijk nooit te laat en ook nooit te weinig betaald hebben. En Eneco is ineens de overeenkomst met mij vergeten en heeft nu volgens hun administratie een andere - veel duurdere- overeenkomst dan ik hier in de kluis heb liggen. Wat me vooral irriteert is de arrogante wijze waarop men meteen dreigt met afsluiting, alle administratiekosten en het volledige gebrek aan nadenken dat dit soort maatschappijen laat zien. En geloof me, ik ben geen wanbetaler en ik ben ook niet uit op dit soort conflicten. Maar dit soort leveranciers lijkt steeds meer normaal te worden. De politie neemt geen aangifte van oplichting op omdat het een bestaand bedrijf is. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 3307
|
Geplaatst: ma 30 jan 2006 22:56 Onderwerp: |
|
|
Eigenhandig een ander termijnbedrag vaststellen en overmaken lijkt me niet aan te raden. Maar ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend - en onbetaalbaar - is als ze je een duurder maandbedrag door de strot duwen.
Als jij een overeenkomst in de kluis hebt liggen, heb je op zich niets te maken met een latere duurdere overeenkomst. Stuur ze een kopie op als ze het 'vergeten' zijn. Volgens mij echter zijn per 1 januari de tarieven wel stevig verhoogd, misschien dat ze daarop doelen?
En ja, I know, de manier waarop dergelijke bedrijven met je omgaan kan echt het bloed onder je nagels vandaan halen. Het enige advies dat ik daarvoor heb is hou het zakelijk, laat je niet gek maken, dien klachten in, en als je er samen niet uitkomt stap dan naar de rechter of een geschillencommissie.
Bij de politie kan je inderdaad niet terecht, ze doen toch niets strafbaars? Dit is een privaatrechtelijke kwestie.
Zuur zuur zuur ik weet het! Is het een idee om je nieuwe leverancier een brief te sturen waarin je e.e.a. uitlegt en stelt niet gediend te zijn van hun dreigementen? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 30 jan 2006 23:19 Onderwerp: |
|
|
Ik denk eigenlijk dat het geen slecht idee is om desnoods het strafrecht in te zetten tegen ondernemingen die blijvend van hun administratie een absolute zooi maken. Er zijn nogal wat van die ondernemingen tegenwoordig. Iedereen in mijn omgeving heeft wel een slepende zaak lopen. |
|
|
|
 |
|