Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 22:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verrekening kosten
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lieke84

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2005 20:42    Onderwerp: Verrekening kosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel: Jan krijgt een rekening van een energiebedrijf, die volgens hem niet klopt. Hij gaat erachter aan en na enkele uren in de wacht bij de Nuon hebben gestaan, krijgt hij zijn gelijk. Hij hoeft ipv 40 euro nog maar 30 te betalen. Jan besluit op eigen initiatief om van deze rekening 25 euro af te trekken vanwege gemaakte kosten. Hij heeft immers telefoonkosten moeten betalen om een fout van de Nuon recht te zetten. Mag hij op deze manier zijn gemaakte kosten verrekenen?
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2005 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kortweg NEEN.
Voor een motvering van dit antwoord zie een soortgelijke vraag hier
Michael Dekkers

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2005 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Antwoord is nee, MITS het om een 'opeisbare' vordering gaat zoals omschreven in artikel 6:52 BW. Dat is in dit geval niet aan de orde.

Het enige wat je m.i. kan doen is Nuon aansprakelijk houden voor een onrechtmatige daad (6:162 BW) en aantonen dat je dientegevolge (causaal verband art. 6:98 BW) schade hebt geleden, te weten telefoonkostan van <bedrag>.

Maar of dat gaat slagen en of dat een optie is in deze zaak, het lijkt me niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Funky

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me vrij onzinnig om hier van een onrechtmatige daad van de NUON te spreken. Als je naar zo'n helpdesk belt, weet je dat dat geld kost. Wil je dit voorkomen, dan regel je dit soort dingen gewoon via een brief. Op het moment dat je belt, kies je er zelf voor om deze kosten te maken. Ik heb te weinig fantasie om dit als een onrechtmatige daad van de NUON te kwalificeren!

Voorts vind ik het gevaarlijk om te verwijzen naar de casus over ingehouden borg, omdat de situatie daar niet te vergelijken is met de situatie hier.

Niettemin ben ik van mening dat er niet verrekend kan worden. Er valt namelijk niets te verrekenen omdat er geen vordering is! Daarnaast vraag ik me, mocht er toch sprake zijn van een vordering, af of er over verplichtingen voortvloeiende uit dezelfde rechtsverhouding gesproken kan worden.

Groet,
Sovereign

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Funky schreef:
Niettemin ben ik van mening dat er niet verrekend kan worden. Er valt namelijk niets te verrekenen omdat er geen vordering is!
Er is een vordering mogelijk gegrond in wanprestatie en de verplichting tot het vergoeden van de schade die daar uit voortvloeit. Volgens Asser:

"Niet alleen het geval dat de prestatie niet aan de overeenkomst beantwoordt, behoort tot de categorie ondeugdelijk presteren, maar ook het geval dat de geleverde prestatie, of daarmee samenhangende gedragingen van de schuldenaar, schade toebrengt aan de schuldeiser."

Dit geldt voor het uitbrengen van een onterechte vordering net zozeer als NUON een afspraak zou maken om een monteur langs te sturen welke uiteindelijk niet komt opdagen. Natuurlijk is het een heel andere zaak om NUON ertoe te bewegen dergelijke schade te vergoeden, voor zo'n bedrag gaat niet iedereen een rechtszaak starten.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand die schade claimt, zal ook moeten zorgen dat die schade beperkt blijft; Nuon zal zich erop beroepen dat persoon ook een brief had kunnen sturen en daarmee veel minder kosten gemaakt zou hebben.

Verrekening lijkt me zowieso niet toegestaan.
Bekijk de homepage
Sovereign

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Iemand die schade claimt, zal ook moeten zorgen dat die schade beperkt blijft; Nuon zal zich erop beroepen dat persoon ook een brief had kunnen sturen en daarmee veel minder kosten gemaakt zou hebben.
Een telefoongesprek is aan de andere kant geen ongewone manier om met NUON in gesprek te treden; het is niet voor niets een directe lijn naar de klantenservice.

Je argument deel ik in deze dan ook niet. Wink
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2005 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
StevenK schreef:
Een telefoongesprek is aan de andere kant geen ongewone manier om met NUON in gesprek te treden; het is niet voor niets een directe lijn naar de klantenservice.

Mijn argument ? Ik geef alleen aan welk argument Nion aan zal dragen.
Bekijk de homepage
Sovereign

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2005 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Sovereign schreef:
StevenK schreef:

Mijn argument ? Ik geef alleen aan welk argument Nion aan zal dragen.
Ah right! Razz Wat een vreemde fictieve casus trouwens, zelfs UPC was in het echt nimmer zo erg dat je uren aan de telefoon moest hangen. Wink
Bekijk de homepage
Onderzoek

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze casus lijkt mij niet zo fictief want ik heb zelf inmiddels 18 uren werk gehad om de administratie van Essent op orde te maken en het is nog niet gelukt. Men blijft daar bezig met arrogant te dreigen met afsluiten en te wijzen op de gegevens in de eigen administratie die altijd zouden kloppen.

Ik ben dat langzamerhand spuugzat en wil het graag laten voorkomen omdat dat mij de enige mogelijkheid lijkt om van dit gezeur af te komen. Alle uren wachttijd, alle brieven, mailtjes en faxen waarin is gepoogd om de werkelijke feiten correct weer te geven zijn dus voor mijn eigen rekening?

Als dat laatste waar is wil ik graag weten hoe vaak je moet reageren op een spooknota of anderszins onterchte vordering. Want dan is het dus het voordeligst om er maar zo min mogelijk tijd aan te besteden. Hoe vaak en hoe moet je reageren om aantoonbaar je goede wil te laten zien?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Antwoord is nee, MITS het om een 'opeisbare' vordering gaat zoals omschreven in artikel 6:52 BW. Dat is in dit geval niet aan de orde.

TENZIJ? Wink
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderzoek schreef:
Deze casus lijkt mij niet zo fictief want ik heb zelf inmiddels 18 uren werk gehad om de administratie van Essent op orde te maken en het is nog niet gelukt. Men blijft daar bezig met arrogant te dreigen met afsluiten en te wijzen op de gegevens in de eigen administratie die altijd zouden kloppen.

Ik ben dat langzamerhand spuugzat en wil het graag laten voorkomen omdat dat mij de enige mogelijkheid lijkt om van dit gezeur af te komen. Alle uren wachttijd, alle brieven, mailtjes en faxen waarin is gepoogd om de werkelijke feiten correct weer te geven zijn dus voor mijn eigen rekening?

Als dat laatste waar is wil ik graag weten hoe vaak je moet reageren op een spooknota of anderszins onterchte vordering. Want dan is het dus het voordeligst om er maar zo min mogelijk tijd aan te besteden. Hoe vaak en hoe moet je reageren om aantoonbaar je goede wil te laten zien?

Ik heb het idee dat je inmiddels een aardig dossier hebt opgebouwd aan correspondentie. Heb je ook notities gemaakt van mondelinge afspraken of andere relevante gebeurtenissen?
Zo ja, dan zou ik in jouw geval er inderdaad een rechtzaak van maken. Stap over op een andere energieleverancier, en claim een billijk schadebedrag voor alle tijd en moeite en stress die je erin hebt gestopt, plus natuurlijk voor eens en voor altijd vaststellen wat zij nu eigenlijk van jou krijgen (of andersom aan teveel betaalde nota's).
Onderzoek

Leeftijd: 68

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad een eneveloppe vol en bovendien zijn vrijwel alle telefoongesprekken opgenomen. Ik heb inderdaad een andere leverancier (Eneco) en dat blijkt de zaak te verergeren. Eneco gaat namelijk liever af op gegevens die zijn geschat door Essent dan dat men de eigen klant serieus neemt. Zo krijg ik nu bijvoorbeeld een rekening waarbij wordt uitgegaan van een enkele electriciteitsmeter terwijl op diezelfde rekening wel geschatte standen zijn aangegeven voor een dubbel tarief meter. Inmiddels heb ik zelf zo goed als mogelijk uitgerekend wat ik zou moeten betalen en een aantal voorschotten niet betaald. Ik betaalde namelijk honderden euro's teveel. Toevallig net vanmorgen heb ik 37,99 van het voorschot betaald voor februari omdat ik naar eigen berekening dan weer "bij" ben. Ik had kunnen wachten op de acceptgiro rond de vijftiende maar ik wilde feitelijk nooit te laat en ook nooit te weinig betaald hebben. En Eneco is ineens de overeenkomst met mij vergeten en heeft nu volgens hun administratie een andere - veel duurdere- overeenkomst dan ik hier in de kluis heb liggen. Wat me vooral irriteert is de arrogante wijze waarop men meteen dreigt met afsluiting, alle administratiekosten en het volledige gebrek aan nadenken dat dit soort maatschappijen laat zien. En geloof me, ik ben geen wanbetaler en ik ben ook niet uit op dit soort conflicten. Maar dit soort leveranciers lijkt steeds meer normaal te worden. De politie neemt geen aangifte van oplichting op omdat het een bestaand bedrijf is.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenhandig een ander termijnbedrag vaststellen en overmaken lijkt me niet aan te raden. Maar ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend - en onbetaalbaar - is als ze je een duurder maandbedrag door de strot duwen.
Als jij een overeenkomst in de kluis hebt liggen, heb je op zich niets te maken met een latere duurdere overeenkomst. Stuur ze een kopie op als ze het 'vergeten' zijn. Volgens mij echter zijn per 1 januari de tarieven wel stevig verhoogd, misschien dat ze daarop doelen?
En ja, I know, de manier waarop dergelijke bedrijven met je omgaan kan echt het bloed onder je nagels vandaan halen. Het enige advies dat ik daarvoor heb is hou het zakelijk, laat je niet gek maken, dien klachten in, en als je er samen niet uitkomt stap dan naar de rechter of een geschillencommissie.
Bij de politie kan je inderdaad niet terecht, ze doen toch niets strafbaars? Dit is een privaatrechtelijke kwestie.
Zuur zuur zuur ik weet het! Is het een idee om je nieuwe leverancier een brief te sturen waarin je e.e.a. uitlegt en stelt niet gediend te zijn van hun dreigementen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk eigenlijk dat het geen slecht idee is om desnoods het strafrecht in te zetten tegen ondernemingen die blijvend van hun administratie een absolute zooi maken. Er zijn nogal wat van die ondernemingen tegenwoordig. Iedereen in mijn omgeving heeft wel een slepende zaak lopen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds