Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verrekening inkomsten met WWB
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ilonka

Leeftijd: 70
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2013 2:39    Onderwerp: Verrekening inkomsten met WWB Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand heeft wisselende inkomsten uit arbeid en wordt per 4 weken uitbetaald. Daarnaast meestal nog recht op aanvullende bijstand (WWB). Deze inkomsten moeten worden verrekend met de bijstand. Het zou mij logisch lijken om deze inkomsten om te rekenen naar een maandbedrag en dit bedrag te verrekenen met de bijstand. Wat doet de gemeente: verrekend het netto bedrag aan inkomsten (dus 4 weken) met de maanduitkering WWB. Maar in de ene maand zitten 4 weken en in de andere maand 5 weken en die lopen natuurlijk niet keurig van de 1e van de maand tot de 1e van de maand.
Ik heb het hele internet al afgezocht wat de juiste manier van berekenen zou moeten zijn. Ik hoor van meerdere gemeente ambtenaren dat het verrekenen va wisselende inkomsten die per week of per 4 weken worden betaald een probleem is.
Graag jullie mening. Er loopt namelijk al 6 maanden een bezwaarprocedure omtrent een terugvordering te veel betaalde bijstand. Bezwaarmedewerker komt er kennelijk ook niet uit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hans v

Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 22 jan 2013 8:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Ilonka,

Dit is een veel gehoorde klacht indien men werkt naast een WWB uitkering.

De verekening van het inkomen zou als volgt moeten plaatsvinden.

Een klant heeft vier weken gewerkt bij een uitzendbureau. Uit de toegezonden loonspecificaties blijkt, dat klant de volgende inkomsten uit arbeid heeft ontvangen:

week 20009-12 € 140,-
week 20009-13 € 175,-
week 20009-14 € 175,-
week 20009-16 € 210,-

De weken 12 en 13 vallen volledig in de maand maart '09; week 14 valt echter nog twee dagen in maart en de overige vijf dagen in april. Van de inkomsten van week 14 wordt 2 / 7 e deel (€ 50,-) gekort op de uitkering van de maand maart en 5 / 7 e deel (€ 125,-) op de uitkering van de maand april. Dit betekent in dit voorbeeld dat in maart eenmalig (€ 140 + € 175 + € 50 =) € 365 aan inkomsten gekort dient te worden en in april eenmalig (€ 125 + € 210 =) € 335

Wat de gemeente extra kan doen is per kwartaal (3 maanden = 13 weken) bekijken of de verstrekte bijstand tegenover het inkomen uit werk klopt en eventueel herberekenen. Aan het eind van het jaar moet je dan middels een verzoek om een overzicht vragen waarin de verrekeningen staan vermeld over de totale netto verstrekte bijstand en de inhoudingen i.v.m. de inkomsten uit werk. Is er teveel en dus verkeerd ingehouden dan bestaat er recht op een extra betaling. Is er te weinig inkomsten ingehouden dan onstaat er een navordering.
kampeerder

kampeerder

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 22 jan 2013 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het handboek Stimulanz geeft de volgende handleiding bij verrekening van inkomsten per 4 weken.
Dit handboek is overigens de standaard in Wwb-land.
Inkomsten per maand of per vier weken
Over het algemeen hebben de inkomsten betrekking over een periode van één maand. Maandinkomsten worden zonder omrekening op de maanduitkering in mindering gebracht. Je hoeft hierbij niet te kijken naar het aantal gewerkte uren per maand, alleen naar de inkomsten. Als de inkomsten niet per maand worden uitbetaald, maar bijvoorbeeld per week of per vier weken, dan moeten deze inkomsten omgerekend worden. Je deelt het loon per vier weken door 20 (dat is het aantal werkdagen per vier weken) en vermenigvuldigt het met 21,75 (dat is het gemiddeld aantal werkdagen per maand).

ilonka

BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 2:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reacties. Inmiddels heeft de bezwaarmedewerker zelf maar een berekening gemaakt (weekinkomsten omgerekend naar maandbedrag), want de uitkeringsadministratie kan geen specificatie van de berekening maken...!
Ik heb dezelfde vraag ook voorgelegd aan het Ministerie van SZW. Inmiddels is mijn vraag al 3 x doorgestuurd naar een andere ambtenaar en ik wacht al 3 weken op een antwoord. Kennelijk is het nogal moeilijk.

Een ander probleem waar tegenaan gelopen wordt zijn de Heffingskortingen van de Belastingdienst, die worden gekort op de WWB. Client is verplicht deze aan te vragen. Dit gebeurt aan het begin van het jaar op basis van een geschat inkomen van dat jaar. Met die flexcontracten waarbij iemand van de ene dag op de andere dag ontslagen kan worden, kan het zijn dat er teveel Heffingskortingen worden uitbetaald. Dus terugvordering Belastingdienst en dus te weinig WWB betaald.

Helemaal wordt het een probleem voor de Sociale Dienst als die Heffingskortingen halverwege het jaar worden aangevraagd en toegekend door de Belastingdienst. De verekening daarvan met de WWB wordt dan erg ingewikkeld. De een wil dit dan 'ingedikt' verrekenen met de WWB en de ander deelt het jaarbedrag door 12. Wat is de juiste manier?

Wie zal het zeggen. Al met al geeft het heel veel stress aan clienten die graag willen werken en uit de uitkering proberen te blijven.
Hans v

BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Ilonka,

Dit herken ik en heeft menig cliënt in de problemen gebracht die is gaan werken met een flexcontract. Afhankelijk van de gezinssituatie vraagt men de juiste heffingskortingen aan. En sinds 2012 worden vrijwel alle heffingskortingen gekort op de WWB. Alleen de heffingskortingen die gerelateerd zijn aan arbeid zijn het meest gevaarlijk. Zaak is om die gelijk te wijzigen als men werkloos wordt en de gewijzigde beschikking aan de sociale dienst op te sturen. Ook als het inkomen sterk fluctueert is het belangrijk om gelijk de situatie aanpassen.

Het feit dat de SD deze HK maandelijks kort en niet achteraf als men dit in zijn belastingaangifte achteraf terug vroeg is omdat menigeen het geld al uit gaf voordat de SD kon gaan terugvorderen. Laat staan dat men de beschikking (definitieve aanslag) aan de SD opstuurde of dat de SD erom vroeg. Smile

Quote:
Niet verplicht in de belastingwetgeving
Volgens de belastingwetgeving is een klant niet verplicht een heffingskorting aan te vragen. Dat kan ook na afloop van een kalenderjaar met een T-biljet.

Wel verplicht in de WWB.

De Wet Werk en Bijstand verplicht de uitvoerende dienst wel het bedrag aan heffingskorting in mindering te brengen op de uitkering.
Weigert de klant de heffingskorting(en) aan te vragen via voorlopige aanslag of T-biljet, dan breng je het bedrag aan mogelijke heffingskorting toch op de uitkering in mindering, of je vordert het terug. Het gaat immers om middelen waarover een klant redelijkerwijs kan beschikken (Artikel 31. Middelen WWB
.

Dus al vraag je de HK achteraf aan dan mag men dit maandelijks korten op de uitkering. Als je de gegevens reeël wijzigt dan dient men te handelen naar de beschikking van de belastingdienst. Wink

Even nog wat extra informatie :

Stel dat er te veel aan heffingskortingen is verstrekt en dat men dit terug moet betalen aan de BD. De klant dient dan de beschikking aan de SD te overhandigen. Omdat er te veel is ingehouden op de uitkering dient de SD de te veel ingehouden HK terug te betalen aan de klant die het weer betaald aan de BD. Dus nooit zelf terug betalen maar even bellen met de belastingdienst dat er een verzoek ligt bij de SD om de HK terug te vragen!!! Dit voorkomt veel al een boete.
ilonka

BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 1:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je uitgebreide antwoord Hans.
Inmiddels is er eindelijk een beslissing op bezwaar gekomen. Ongegrond verklaard. De gemeente heeft nieuwe feiten die na het bestreden besluit naar voren zijn gekomen hierin meegenomen. Ik laat het er niet bij zitten, want de berekening van de gemeente klopt van geen kant. En daarnaast is de terugvordering gebruteerd. Terwijl client in kwestie alles bijtijds heeft ingeleverd en alle informatie heeft verstrekt. Is dus geen verwijt te maken.
Ik ga dus maar in beroep. Als ik het goed heb bekijkt een bestuursrechter toch naar de feiten ex-tunc? En niet naar de feiten die na datum bestreden besluit beschikbaar zijn gekomen?
Hans v

BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze vraag over ex-nunc of ex-tunc kan ik niet echt beantwoorden Ilonka. Het lijkt mij dat de rechter zich eerst over de juiste wijze van terugvordering moet gaan buigen. Elke beslissing op bezwaar daarna is onjuist als de terugvordering niet correct is. Als ik het goed heb moet de gemeente dan een nieuwe beslissing nemen. Dus mijn inziens gebeurd dit inderdaad ex-tunc.

Feit is wel dat mocht het bedrag later bruto als nog terugbetaald worden aan de SD dan kan dit later in de belastingaangifte in het jaar van betaling als negatief inkomen worden opgevoerd.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2013 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ilonka schreef:
Als ik het goed heb bekijkt een bestuursrechter toch naar de feiten ex-tunc? En niet naar de feiten die na datum bestreden besluit beschikbaar zijn gekomen?

Hangt een beetje van het soort besluit af, maar over het algemeen kijkt de rechter naar de situatie op het moment van het bestreden besluit. Dat bestreden besluit is de beslissing op bezwaar. De beslissing op bezwaar mag/moet dus rekening houden met relevante feiten die zich hebben voorgedaan ná het nemen van het primaire besluit.

Verder staat "ex tunc" er niet principieel aan in de weg dat feiten worden meegenomen die zich vóór het bestreden besluit hebben voorgedaan en die eerst niet, maar nu opeens wél kunnen worden bewezen. Aan de andere kant kan het zijn dat op nieuw bewijs voor feiten waarvoor de belanghebbende de bewijslast had en dat eerder had kunnen en moeten worden aangeleverd niet meer wordt toegelaten.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ilonka schreef:
Als ik het goed heb bekijkt een bestuursrechter toch naar de feiten ex-tunc? En niet naar de feiten die na datum bestreden besluit beschikbaar zijn gekomen?

Zoals jij ex tunc nu uit lijkt te leggen klopt niet helemaal.

Tegen het besluit teken je bezwaar aan. Het bezwaar wordt ex nunc beoordeeld.

Tegen de beslissing op bezwaar teken je beroep aan. De rechter beoordeelt het beroep (tegen de beslissing op bezwaar) ex tunc.

Overigens kan een rechter het beroep ook gegrond achten, maar het bestuursorgaan een nieuw besluit te laten nemen in acht neming met de overwegingen van de rechter. Vervolgens kan het bestuursorgaan alsnog de nieuwe feiten en omstandigheden laten meewegen in het nieuwe besluit.

Je houdt de casus een beetje vaag. En dat is je goed recht overigens, maar voor zover er feiten en omstandigheden zijn die het recht op bijstand in een ander licht plaatsen, ontkom je daar uiteindelijk niet aan.

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dennis, ik heb het bewust in zijn algemeenheid geplaatst. Want dit komt heel veel voor.
Ik heb inmiddels een antwoord van het Ministerie SZW ontvangen op mijn vraag over verrekening inkomsten met WWB. Dat antwoord vind ik eerlijk gezegd een beetje zorgwekkend. Iedere gemeente mag het op haar eigen manier verrekenen. Het is bij het ministerie bekend dat uit onderzoek van de G4 gemeenten is gebleken dat er minstens 16 knelpunten zijn gesignaleerd in de uitvoering van de verrekening van inkomsten. En laatste opmerking van het ministerie is dat ze niet van plan is om met een handleiding te komen, zodat alle gemeenten de inkomsten op dezelfde (juiste) manier verrekenen.
Gelukkig werkt de gemeente waar ik woon wel met een werkinstructie en daar worden de inkomsten (als het even kan) verrekend met de maand waarop het betrekking heeft en in het geval er wisselende inkomsten zijn die per week of 4 weken worden betaald, wordt dit omgerekend naar een maandbedrag nadat de salarisspecificatie is ontvangen.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Hans v

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt wel een beetje op de Fyra affaire, er ligt een rapport maar men doet er niks mee.

Ik ben blij Ilonka dat jij het antwoord van SZW hier vermeld en dat men er daar van op de hoogte is maar er niks mee doet.

Ik ben er allang op aan het hameren dat het afwijken door de gemeente op de WWB wetgeving niet werkt en de overheid hierdoor burgers met een WWB uitkering enorm benadeeld.

Het wordt dus tijd dat de rechtspraak daar eens corrigerend gaat optreden want ik acht dat hier sprake is van onbehoorlijk bestuur. Het mag niet uitmaken in welke gemeente men woont, een ieder heeft recht op een gelijke behandeling volgens de regels in de wet en in dit geval de WWB wetgeving.

Er zijn in 2011 al vragen gesteld over dit onderwerp in de Tweede Kamer :
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20112012-1087.html
ilonka

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 0:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel Hans.

"....Daarom heeft de toenmalige staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mevrouw Klijnsma, het initiatief genomen gemeenten in 2010 een handreiking ter beschikking te stellen ter verbetering van de uitvoeringspraktijk. Zij heeft de Tweede Kamer hierover geïnformeerd bij brief d.d. 15 februari 2010 (nummer 2010Z03032)....."

Als je op die link klikt, 'bestaat' die brief niet meer.

Ik start zo wie zo de beroepsprocedure. En daar zal ik zeker dit punt aankaarten. Wie weet komt het ministerie dan alsnog over de brug met een handleiding?
Hans v

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Ilonka,

Het zal een langdurige bezwaarprocedure worden maar ik wens jou er veel succes mee.

P.s. Mocht je interesse hebben in meer info over mistanden in de WWB :

http://www.internetwerkt.nl/forum/topic/12455-langdurigheidstoeslag/page__view__findpost__p__36554
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds