Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 16:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verplichting tot afgeving tas
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RonnyJ

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WiertOmta schreef:
Ik begrijp het op zich wel maar dat ik mijn tas voor eigen risico moet achterlaten vind ik niet kunnen omdat mij verplicht wordt mijn tas achter te laten. De winkelier wou dan ongezien alle tassen kunnen stelen zonder problemen te krijgen (er vanuit gaande dat niemand hem ziet ). Ik kan er erg slecht tegen dat veel mensen zo negatief over jongeren denken.

Kijk je moet het zo zien.

Jij bent niet verplicht je aankopen te doen bij die C1000. Wanneer jij dat wel wilt doen, dan dien jij je te gedragen naar de 'gedragsregels' van de winkelier.
Als jij nu besluit om je inkopen ergens anders te doen dan staat dat je vrij. De winkelier heeft dan door zijn regels 1 klant minder. Dit noemt men marktwerking.
Als alle scholieren en misschien hun ouders dit zelfde voorbeeld zouden volgen loopt de winkelier een deel van zijn inkomsten mis. En dat is het risico wat de winkelier loopt voor de vrijheid om die regels te stellen.

Ik denk dat de wetgever bewust geen regelgeving hier heeft opgesteld omdat de markt dit vanzelf wel regelt.

n.b.: Ik heb het nu niet over het aansprakelijkheidsgedeelte van de winkelier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bolletje schreef:
Ik ga ervan uit dat een winkelier die iets aanbiedt in zijn winkel tegen een zekere prijs daarmee in principe een onherroepelijk aanbod doet en dat hij dat - een winkel eigen - publiekelijk en voor iedereen doet.

Je gaat nu 1 stap te ver. We zijn nog bij de deur en de scholier die het blikje cola wil kopen mag niet naar binnen met zijn tas. Hij kan ook geen kennis nemen en het [edit] aanbod aanvaarden omdat hij nog buiten staat.
WiertOmta

Leeftijd: 33
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:
WiertOmta schreef:
Ik begrijp het op zich wel maar dat ik mijn tas voor eigen risico moet achterlaten vind ik niet kunnen omdat mij verplicht wordt mijn tas achter te laten. De winkelier wou dan ongezien alle tassen kunnen stelen zonder problemen te krijgen (er vanuit gaande dat niemand hem ziet ). Ik kan er erg slecht tegen dat veel mensen zo negatief over jongeren denken.

Jij bent niet verplicht je aankopen te doen bij die C1000. Wanneer jij dat wel wilt doen, dan dien jij je te gedragen naar de 'gedragsregels' van de winkelier.
Als jij nu besluit om je inkopen ergens anders te doen dan staat dat je vrij. De winkelier heeft dan door zijn regels 1 klant minder. Dit noemt men marktwerking.
Als alle scholieren en misschien hun ouders dit zelfde voorbeeld zouden volgen loopt de winkelier een deel van zijn inkomsten mis. En dat is het risico wat de winkelier loopt voor de vrijheid om die regels te stellen.

Ik denk dat de wetgever bewust geen regelgeving hier heeft opgesteld omdat de markt dit vanzelf wel regelt.

Kijk dat snap ik wel maar dat ik mijn tas voor eigen risico moet wegleggen vind ik zo moeilijk te begrijpen. Zo wordt het mij nl. onmogelijk gemaakt om daar iets te kopen zonder het risico te lopen dat mijn tas wordt gestolen.
bolletje

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee Wiert, de studenten hier kunnen het wetsartikel niet vinden (dus bestaat het niet, neem ik maar aan).
En ik ben een ouwe lul van 46 die de logica van jouw winkelier niet kan vinden (net zo min als jij) (ik ben nu eenmaal ondernemer, zij het geen winkelier).

In plaats van gelijk te hebben, is het nog leuker om het te krijgen. Tenminste, als dat rechtvaardig voelt. In dat kader mijn suggestie: probeer het eens uit!

* ga de winkel in, rugzak op / schooltas bij je
* laat je gerust aanspreken over het moeten neerleggen etc.
* vertel even wat je bezwaar is;
* als laat de winkelier / het personeelslid kiezen:
(1) of ze zullen goed op je spullen passen
(2) of jij mag ze zelf bij je houden; bied aan om bij de uitgang in je tas te laten kijken als zij een vermoeden van diefstal hebben;
(3) of iets anders wat winkelier mag verzinnen, zodat jij kunt aanschaffen wat je nodig hebt (daar is het om te doen, niet waar?)

Haal er eventueel het verhaal van de tas, de ring en de Zigeuners bij. Voor mijn part nog het bordje "Niet voor Joden" dat vroeger ook op menige winkeldeur hing.
En niet boos worden natuurlijk, de winkelier en jij (en ik) doen maar gewoon ons best om uit te vinden hoe we het allemaal moeten doen in t leven.
Succes! En laat me weten hoe 't is afgelopen svp! - bolletje
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee Wiert, niet alles geloven wat ouwe bolletjes schrijven Wink
(bovendien heb je kunnen zien dat er wel degelijk juridisch onderbouwd is, maar daarnaast: op sommige dingen kun je je vinger iets lastiger leggen, maar daarvan weet je zelf ook heus wel dat het zo is. Gek voorbeeld: waar staat in de wet dat jij naar je docenten moet luisteren? Er staat alleen dat je naar school moet.)

Verder: praktische oplossingen genoeg voorhanden, maar ik begrijp dat het jou om het principe gaat en dat is ook goed, dat je je dat afvraagt.

De regeling van de onbeheerde tafel IS namelijk ook absurd. Die winkelier weet dat ook wel. Het is gewoon een extra drempel om de binnenkomst van scholieren te verhinderen.

En ja, dat mag wel. Baas in eigen huis/winkel. Dat je daarvoor niet eens persé eigenaar hoeft te zijn blijkt bijvoorbeeld al uit het gegeven dat ook huurders (denk aan iemand in een huurhuis) niet van alles hoeven te dulden.
WiertOmta

Leeftijd: 33
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 8:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan moet ik mijn tas maar op school laten... Mischien is het wel normaal dat jongeren dit soort dingen pikken. Op mijn vorige school (stedelijk gymnasium) was er geen een winkel in de buurt die dit soort regels had.
RonnyJ

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WiertOmta schreef:
RonnyJ schreef:
WiertOmta schreef:

Kijk dat snap ik wel maar dat ik mijn tas voor eigen risico moet wegleggen vind ik zo moeilijk te begrijpen. Zo wordt het mij nl. onmogelijk gemaakt om daar iets te kopen zonder het risico te lopen dat mijn tas wordt gestolen.

Dat klopt helemaal. Maar jij hebt hier een keus om al dan niet zaken te doen met die winkelier. En daar draait het om.
bolletje

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:

Dat klopt helemaal. Maar jij hebt hier een keus om al dan niet zaken te doen met die winkelier. En daar draait het om.

En daar zit het probleem. Dit houdt in dat winkeliers met toegangsregels de keuze van de consument beperken. Dit schaadt serieus het belang van de consument die via winkels aan zijn eten en zijn spullen wil komen; die daarbij bovendien moet kunnen profiteren van de concurrentie tussen winkeliers. (In pre-moderne tijden - zonder grote ketens, zonder grote steden, zonder anonimiteit - speelden deze bezwaren sterker, maar ze zijn niet verdwenen!)

Uitdaging
En zoals ik eerder stelde: er bestaat een rechtsgrond die de vrijheid van winkeliers daarin stevig beperkt. En die rechtsgrond speelt een rol als winkeliers diefstal-recidivisten, asielzoekers en scholieren uit hun winkel willen weren. Ik daag de studenten hier uit die rechtsgrond te vinden - en ik vermoed dat er bezoekers/posters zijn die me erom uitlachen, omdat zij die rechtsgrond niet hebben gevonden. Idee: vraag een advocaat die een of meer winkel-geweigerden heeft bijgestaan.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad: een goed onderzoek bevat gedegen zoekwerk naar zowel belastend als ontlastend bewijsmateriaal.
Als je na gedegen zoeken weinig ontlastends vindt dan wordt je 'zaak' automatisch sterker en dat werkt uiteraard ook vice versa.
Meten is weten.

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bolletje schreef:
RonnyJ schreef:

En daar zit het probleem. Dit houdt in dat winkeliers met toegangsregels de keuze van de consument beperken. Dit schaadt serieus het belang van de consument die via winkels aan zijn eten en zijn spullen wil komen; die daarbij bovendien moet kunnen profiteren van de concurrentie tussen winkeliers. (In pre-moderne tijden - zonder grote ketens, zonder grote steden, zonder anonimiteit - speelden deze bezwaren sterker, maar ze zijn niet verdwenen!)

Uitdaging
En zoals ik eerder stelde: er bestaat een rechtsgrond die de vrijheid van winkeliers daarin stevig beperkt. En die rechtsgrond speelt een rol als winkeliers diefstal-recidivisten, asielzoekers en scholieren uit hun winkel willen weren. Ik daag de studenten hier uit die rechtsgrond te vinden - en ik vermoed dat er bezoekers/posters zijn die me erom uitlachen, omdat zij die rechtsgrond niet hebben gevonden. Idee: vraag een advocaat die een of meer winkel-geweigerden heeft bijgestaan.

En de marktwerking zorgt er dan weer voor dat de consument daar dan niet koopt en de winkelier minder inkomsten heeft. Ook door de marktwerking zelf, zal als het echt uit de hand loopt, de winkelier deze regels bijstellen.

Die rechtsgrond waar jij het over hebt is, naar mijn weten, geen algemeen beginsel of iets dergelijks. Ik denk dat je daar naar toe wilt. Het gaat steeds om individuele gevallen.
Verder is het, volgens mij, een strafrechtelijke rechtsgrond. Hier wordt gesproken over civiele verhoudingen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bolletje schreef:
Idee: vraag een advocaat die een of meer winkel-geweigerden heeft bijgestaan.

Idee: vraag het zelf aan een advocaat.

HenkR

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of iemand die dit leest, vraagt het aan zo'n advocaat als hij of zij er een tegen het lijf loopt. Het is geen gekke vraag.

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is maar wat je geen gekke vraag vindt, als je in aanmerking neemt dat alle studenten hier die hier toch wel iets van kunnen weten in koor en met onderbouwing roepen dat bolletje het mis heeft. Bolletje mag best de betweter spelen, maar laat hem dan wel met argumenten komen in plaats van zich halftrots te verschuilen achter juridische onkunde. "Ik ben geen jurist, dus jullie moeten maar aantonen dat jullie het niet weten." Tja.

Ik merk nogmaals op dat in bijzondere gevallen (denk aan een afgelegen dorp met één winkel) het weigeren van klanten onrechtmatig kan zijn. In het algemeen is een particuliere winkelier echter een vrij mens.

Verder zou uit bolletje's stelling onder meer volgen dat een winkelier er niet voor kan zorgen dat klanten een winkelwagentje of boodschappenmandje gebruiken. Is dat logisch?

HenkR

BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou kunnen dat Bolletje het bij het verkeerde eind heeft en in dat geval zouden sommige mensen Bolletje voor een betweter uit kunnen maken (alhoewel ik liever zou spreken van een vergissing maar wie ben ik?) en sommige mensen zouden dan zelfs de term onkunde in de mond kunnen nemen jegens Bolletje, dat gedeelte heb je goed gezien inderdaad.

Maar wat als Bolletje gelijk heeft? Dan is hij iets interessants op het spoor gekomen en hij is zelfs zo nobel om dat met ons te willen delen.

En dan kom jij en je zegt m.a.w. dat hij danwel zijn mond moet houden danwel dat hij zelf moet onderbouwen wat hij beweert, iets dat overigens nergens in de forumregels terug is te vinden. Zo'n opmerking is ook meer iets voor mensen / juristen die met een ander in strijd willen zijn en niet voor mensen / juristen die nieuwsgierig en sociaal zijn.
Daarnaast ga je onnodig lomp doen en hem beschimpen en je probeert, lijkt het, het gras onder z'n voeten vandaan te maaien. Dáárover staat ook niet letterlijk iets in de forumregels maar het is niet lief van je en het lijkt mij ook niet gewenst en het is zeker niet bevorderlijk voor de voortgang van een discussie.
Het kàn immers zijn dat Bolletje een punt heeft? Ik krijg het idee dat hij over praktijkervaring beschikt -iets dat niet in de boekjes is terug te vinden- dus dat zou het extra interessant kunnen maken.

Hopelijk zijn er mensen die Bolletjes punt onthouden en de vraag stellen aan een advocaat met die ervaring als ze in die gelegenheid zijn.
Als men dan het antwoord van die advocaat hier meldt dan kunnen we misschien meer zeggen over de uitspraken van Bolletje. Het eerder doen van uitspraken over de betrouwbaarheid van Bolletje's informatie is voorbarig.
Jij zal hem dan -afhankelijk van het antwoord van de advocaat- waarschijnlijk huldigen of beschimpen misschien weer te vroeg of misschien op tijd.
En anderen hebben gewoon weer wat opgestoken.

Hopelijk vergeeft hij je je lompigheid en blijft hij ons forum van feiten en ideeën voorzien.

BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Take it down
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds