|
Auteur |
Bericht |
A.G. Ton
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 15:43 Onderwerp: Verplichte informatieverstrekking werknemer jegens wg/arbo |
|
|
Goedemiddag,
Ik ben momenteel bezig met mijn projectopdracht en stuit daar op het volgende :
Welke informatie is een werknemer verplicht aan de wg/arbo te melden.
Nu heb ik wel zo een beetje alle informatie die een werknemer moet geven aan de werkgever echter is er een dingetje waar ik niet uitkom
Informatie zoals welke gezondheidsklachten er zijn, of er verband is tussen ziekte en privesituatie, daar hoeft de werknemer geen antwoord op te geven tegenover de werkgever echter wel tegen de arbodienst. Dit gebeurd i.v.m het oog het privacyrecht.
Nu vroeg ik mijzelf af waarom wel aan de arbo maar niet aan de wg ?
Alvast bedankt. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: wo 01 mrt 2006 18:54 Onderwerp: |
|
|
Niet aan de werkgever ivm privacy, zoals je zelf al zegt.
Aan de arbo omdat het voor de arbo wel nuttig kan zijn en omdat de arbo je privacy zal respecteren. |
|
|
|
|
A.G. Ton
|
Geplaatst: do 02 mrt 2006 9:10 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel, ik neem aan dat dit in de huisregels van de arbo staat dat ze de gegevens zullen respecteren ?
Ikzelf zat namelijk meer te denken dat ze het wel aan de arbo moesten zeggen ivm het anders kunnen belemeren van de reintegratie. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
|
Geplaatst: do 02 mrt 2006 15:13 Onderwerp: |
|
|
Hoe of waar precies wat geregeld is weet ik niet, maar bij de arbo praat je met een arts en die heeft een beroepsgeheim. Misschien is dit de enige waarborg voor de werknemer (buiten het feit dat het sowieso onbehoorlijk is om vertrouwelijke informatie door te kleppen), misschien kun je ook iets terugvinden in arbo regelgeving. |
|
|
|
|
A.G. Ton
|
Geplaatst: do 02 mrt 2006 23:14 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Hoe of waar precies wat geregeld is weet ik niet, maar bij de arbo praat je met een arts en die heeft een beroepsgeheim. Misschien is dit de enige waarborg voor de werknemer (buiten het feit dat het sowieso onbehoorlijk is om vertrouwelijke informatie door te kleppen), misschien kun je ook iets terugvinden in arbo regelgeving. |
Een ding weet ik heel zeker. Als je communiceerd met de arbo heb je bijna nooit met een bedrijfsarts te maken.
Dit omdat de kosten anders veels te hoog worden. Maar ik snap jouw insteek wel. Arts heeft de hypocratus afgelegd. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
|
Geplaatst: vr 03 mrt 2006 0:31 Onderwerp: |
|
|
A.G. Ton schreef: | Een ding weet ik heel zeker. Als je communiceerd met de arbo heb je bijna nooit met een bedrijfsarts te maken. |
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je verplicht zou zijn medische details aan een niet-arts te overleggen. Wat moet een niet-arts ermee? |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 03 mrt 2006 9:28 Onderwerp: |
|
|
Je hebt ook wel te maken met verpleegkundigen of administratief medewerkers. Maar die vallen toch gewoon onder het afgeleid beroepsgeheim? (zoals de secretaresse van een advocaat) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
A.G. Ton
|
Geplaatst: ma 06 mrt 2006 9:32 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik kan me moeilijk voorstellen dat je verplicht zou zijn medische details aan een niet-arts te overleggen. Wat moet een niet-arts ermee? |
Als je ziek bent wordt je vaak gebeld om te kijken hoe het met je gaat. Hier gaat een arts zijn dure tijd echt niet voor gebruiken. Dit gebeurd vaak door een casemanager of iemand anders die vaak niet medisch geschoold is.
Alle gegevens moeten verwerkt en bijgehouden worden. Hier gaat een arts ook niets aan doen.
De arts bij de arbo doet alleen maar de gesprekken voeren en verslaglegging. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
|
Geplaatst: ma 06 mrt 2006 12:39 Onderwerp: |
|
|
A.G. Ton schreef: | Als je ziek bent wordt je vaak gebeld om te kijken hoe het met je gaat. Hier gaat een arts zijn dure tijd echt niet voor gebruiken. Dit gebeurd vaak door een casemanager of iemand anders die vaak niet medisch geschoold is. |
Nou ja, dan zeg je dat je je belabberd voelt. Ik zie niet in hoe iets of iemand je kan verplichten veel meer dan dat te zeggen tegen een persoon zonder medische scholing.
Maar ok, je hebt wel gelijk, je gegevens gaan ook door de handen van niet-artsen. Die zullen om privacy redenen vertrouwelijk met de gegevens om moeten gaan. In tegenstelling tot je werkgever staan zij niet in een directe relatie tot jou, dus is het niet 'erg' dat ze die gegevens zien. Als het goed is ben je voor hen slechts een nummer. Je werkgever zou de gegevens echter kunnen gebruiken voor oneigenlijke doeleinden. |
|
|
|
|
|