|
Auteur |
Bericht |
s4m0d
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 27 dec 2007 12:37 Onderwerp: Verplichte belasting vermelding in verkoopprijs strijd EU? |
|
|
Hoi,
Ik vind dat het verplicht moeten vermelden van alle belastingen (waaronder BTW) in de verkoopprijs strijdig is met het Europees Recht. Het levert namelijk een schending op van het belemmeringsverbod van het vrije verkeer van goederen - zonder dat hier een goede rechtvaardigingsgrond voor aanwezig is. Het maakt namelijk de interne markt ondoorzichtig om goede concurrentie mogelijk te maken.
Als ik het goed begrijp stelt het verdrag mbt voorkoming dubbele belastingen namelijk dat bij koop op afstand (i.c. Internet) heffing van de BTW plaats heeft in het doelland.
(1. Als ik in Spanje een computer koop betaal ik daar naar dat land BTW en mag het vervolgens vrij meenemen naar NL. Bij Koop op Afstand gaat het artikel belastingvrij de grens over en moet ik naar Ned. tarief BTW betalen).
Als ik dus opzoek ben naar de goedkoopste computerleverancier in de EU wordt ik geconfronteerd met allemaal incl. BTW prijzen - die voor mij toch niet relevant zijn (hence: doelland heffing). Het maakt prijsvergelijkingen ondoorzichtig en zo doende ook concurrentie lastiger. Daarom stel ik voor dat webwinkels (en bij koop op afstand in het algemeen) voortaan ook verplicht de prijs excl. btw vermeldt moet staan om zo concurrentie op de interne markt te bevorderen en dus afscheid te nemen van deze belemmering (of maatregel van gelijke werking)
Of sla ik de plank mis? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 27 dec 2007 16:27 Onderwerp: Re: Verplichte belasting vermelding in verkoopprijs strijd E |
|
|
s4m0d schreef: | Of sla ik de plank mis? |
Ik vermoed dat bij consumentenkoop-op-afstand in Spanje, de BTW alleen in Spanje wordt geheven. Hoe zou jij anders als consument de BTW in Nederland willen voldoen?
(Uiteraard geldt de verplichting tot het vermelden van de prijs incl. BTW alleen bij verkoop aan consumenten.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
s4m0d
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 27 dec 2007 17:19 Onderwerp: Re: Verplichte belasting vermelding in verkoopprijs strijd E |
|
|
bona fides schreef: | s4m0d schreef: | Of sla ik de plank mis? |
Ik vermoed dat bij consumentenkoop-op-afstand in Spanje, de BTW alleen in Spanje wordt geheven. Hoe zou jij anders als consument de BTW in Nederland willen voldoen?
|
Nou mijn boek zegt: Anders dan voor ondernemers geldt voor particulieren binnen de EU het oorspronglandbeginsel. Dit betekent dat ze de BTW betalen in het land waar ze hun inkopen doen en de goederen vervolgens mee de grens over kunnen nemen. Daarmee is de kous af. Hierop zijn echter wel enige uitzonderingen:
De eerste uitzondering houdt verband met de nog bestaande tariefverschillen tussen de lidstaten en wil het zgn. tariefshoppen tegengaan. Als particulieren (...) hun aankopen doen bij een buitenlandspostorderbedrijf of ieder ander bedrijf dat zogenaamde verkoop op afstand verricht, wordt de BTW niet geheven in het land van vestiging van het postorderbedrijf, maar in het land van de besteller (zie art. 5 Wet OB). Anders zou iedereen gaan postorderen in de lidstaat met het laagste tarief voor de desbetreffende goederen.
(Hoofdzaken Belastingrecht, 9e druk)
En hier ook nog wat info (er geldt namelijk een bepaalde drempel waarbij pas het oorsprong omspringt naar bestemmingslandtarief)
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-04.html#P76_6329
"Voorbeeld 1
U bent ondernemer en u levert via afstandsverkoop regelmatig goederen aan Franse particulieren. Frankrijk heeft een drempelbedrag van € 100.000 vastgesteld. U levert voor € 40.000 via afstandsverkoop. Hiermee overschrijdt u het drempelbedrag niet en u brengt dus Nederlandse btw in rekening en draagt de btw aan de Nederlandse Belastingdienst af. Als u met uw leveringen het grensbedrag wel overschrijdt, moet u het Franse btw-tarief in rekening brengen en aan de Franse Belastingdienst afdragen. U moet zich dan ook in Frankrijk laten registreren als ondernemer."
Als bijv. Amazon.co.uk voor meer dan 100,000 euro per jaar verkoopt aan Nederland, moet ik 19% BTW betalen en niet het UK tarief (zoals vaak in de prijzen juist wel verwerkt is - en dus vergelijkingen moeilijker maakt). |
|
|
|
 |
|