|
Auteur |
Bericht |
Caverie
Leeftijd: 30 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 7
|
Geplaatst: di 06 aug 2013 10:52 Onderwerp: Verplicht te betalen? |
|
|
Hallo!
Ik heb recent contactlenzen bij een lokale opticien laten bestellen voor mijn ogen. Nu is de factuur van deze lenzen veel te duur vergeleken met andere lokale opticiens. Hier is mij niets over verteld tijdens de voorlichting. Nu heb ik al gebeld om te zeggen dat ik de aankoop wil annuleren. Dit kan echter niet, zegt de opticien, omdat de contactlenzen voor mij op maat zijn gemaakt en vervolgens besteld. Nu ben ik echter bij een andere lokale opticien gaan informeren. Zij menen dat die contactlenzen niet nog gemaakt moet worden, maar al ergens in een magazijn klaarliggen. Dat hele "exclusieve" is dus onzin.
Kan ik onder deze koop uit? Op grond waarvan? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 aug 2013 16:11 Onderwerp: |
|
|
Mijns inziens kunt u niet onder de koop uit. Ontbinding (art. 6:265 Burgerlijk wetboek) vereist een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst. Daar is hier geen sprake van; de lenzen worden gewoon geleverd.
Dat u dwalende was omtrent de prijs bij andere opticiens is een omstandigheid die voor uw rekening komt. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 06 aug 2013 16:37 Onderwerp: Re: Verplicht te betalen? |
|
|
Caverie schreef: | Kan ik onder deze koop uit? Op grond waarvan? |
Nee, u kunt niet onder de koop uit en moet de factuur betalen. Uw lokale opticien is immers niet verplicht u te wijzen op het feit dat u hetzelfde product ergens anders goedkoper zou kunnen krijgen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 07 aug 2013 13:35 Onderwerp: Re: Verplicht te betalen? |
|
|
Caverie schreef: | Hallo!
Ik heb recent contactlenzen bij een lokale opticien laten bestellen voor mijn ogen. Nu is de factuur van deze lenzen veel te duur vergeleken met andere lokale opticiens. Hier is mij niets over verteld tijdens de voorlichting. Nu heb ik al gebeld om te zeggen dat ik de aankoop wil annuleren. Dit kan echter niet, zegt de opticien, omdat de contactlenzen voor mij op maat zijn gemaakt en vervolgens besteld. Nu ben ik echter bij een andere lokale opticien gaan informeren. Zij menen dat die contactlenzen niet nog gemaakt moet worden, maar al ergens in een magazijn klaarliggen. Dat hele "exclusieve" is dus onzin.
Kan ik onder deze koop uit? Op grond waarvan? |
Zoals mijn voorgangers terecht hebben gezegd kunt u in principe niet onder de koop uit.
Dit zou eventueel anders zijn als de opticien u in het geheel niets gezegd heeft over de kosten voor de contactlenzen, en de kosten onredelijk veel te hoog zijn, bijvoorbeeld veel duurder dan op de markt voor exact diezelfde contactlenzen gebruikelijk is. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|