|
Auteur |
Bericht |
johanreinink
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 11:17 Onderwerp: Verplicht leveren bij internetaankoop? |
|
|
Het probleem is als volgt:
Ik heb via een internet winkel een laptop besteld. Ik heb een bevestiging van de bestelling en 1 van de betaling gekregen.
Nu zijn de prijzen na mijn bestelling van die betreffende laptop 300 euro omhoog gegaan. Ik krijg nu het idee dat de internetwinkel mij probeert af te schudden met het excuus dat deze net geintroduceerde laptop niet meer leverbaar is bij hun leveranciers. Bij het orderoverzicht op de site stond "end of life", en dat voor een gloednieuwe laptop die er nog maar pas is.
Wat zijn nu mijn rechten op het krijgen van deze laptop? Er is een overeenkomst gesloten, maar kan een verkoper nu met dit excuus daar onderuit komen? |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 11:30 Onderwerp: |
|
|
Simpel gezegd, nee.
Als u een orderbevestiging heeft ontvangen en u heeft betaald dan is een dergelijk excuus (in beginsel) niet mogelijk.
Daar zijn uitzonderingen op, bijvoorbeeld de prijs was zó laag dat u als koper had moeten weten dat dit een foutieve prijsweergave was, of in iedere winkel werd hetzelfde product voor een veel hogere prijs verkocht en dit was de enige verkoper die het product voor een dermate lage prijs verkocht.
Daar is natuurlijk tegen in te brengen dat je voor een bepaald product nou eenmaal minder betaald on-line door de lagere overhead etc.
In principe is de vraag die een derde (bijvoorbeeld de rechter) zich stelt, Mocht de koper er op vertrouwen dat de prijs die de verkoper vroeg voor het product een "normale" prijs was?. Zo ja dan is de verkoper gehouden aan de verkoop, zo nee dan kan de verkoop ontbonden worden op grond van dwaling. (De wil, een "goede" prijs voor het product, en de verklaring, het digitale "prijskaartje", van de verkoper komen niet overeen). _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
johanreinink
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 11:36 Onderwerp: |
|
|
Toen ik de laptop bestelde, waren er verscheidene winkels met deze prijzen, er was er zelfs 1 nog 40 euro goedkoper.
Dus:
"Mocht de koper er op vertrouwen dat de prijs die de verkoper vroeg voor het product een "normale" prijs was?"
Jazeker, er waren meerdere winkels die hem rond (boven en onder) die prijs aanboden. |
|
|
|
 |
johanreinink
|
Geplaatst: wo 11 jul 2007 11:46 Onderwerp: |
|
|
Net een mailtje terug gekregen van MSI nederland (het merk van de laoptop is MSI) en de laptops zijn bij hun gisteren of vandaag binnen gekomen en worden binnenkort verspreid onder de distributeurs.
Wel stond er dat het mogelijk is dat de distributeur van de betreffende winkel misschien niet de laptops aan deze winkel levert. Maar vreemd genoeg is dit het enige model dat bij hun uit de lijst is verdwenen. |
|
|
|
 |
johanreinink
|
Geplaatst: vr 13 jul 2007 16:00 Onderwerp: |
|
|
Ik heb antwoord gekregen van de internetwinkel:
Quote: | Zoals ik u gisteren heb medegedeeld zal deze laptop binnenkort wel weer leverbaar zijn. We hebben in de tussentijd wel een andere leverancier voor deze laptop gevonden, maar deze biedt de laptop voor een hogere prijs aan. |
In hoeverre mag een winkel zo tijd rekken? Wachten is op zich niet zo heel erg als het binnen de perken blijft.
EDIT: Ik heb ff gekeken, en een winkel moet binnen 30 dagen zijn overeenkomst nakomen. Wat gebeurd er als de winkel dat niet doet? |
|
|
|
 |
johanreinink
|
Geplaatst: di 24 jul 2007 15:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb net weer reactie gekregen van de winkel nadat ik vroeg hoe de stand van zaken was. Ze willen de laptop niet meer leveren voor de prijs die we overeengekomen zijn en willen alleen maar voor de hogeren prijs de laptop leveren.
Wat kan ik beginnen tegen zo'n internetwinkel? |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: di 24 jul 2007 15:56 Onderwerp: |
|
|
Wat staat er in de voorwaarden van de internetwinkel? Een prijswijzigingsbeding is niet ongewoon. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 24 jul 2007 16:13 Onderwerp: |
|
|
johanreinink schreef: | Ik heb net weer reactie gekregen van de winkel nadat ik vroeg hoe de stand van zaken was. Ze willen de laptop niet meer leveren voor de prijs die we overeengekomen zijn en willen alleen maar voor de hogeren prijs de laptop leveren.
De vraag is of de overeengekomen prijs reëel was of dat u in redelijkheid had moeten weten dat deze te laag was.
In het eerste geval kunt u met succes vergoeding van het verschil vorderen. |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: di 24 jul 2007 16:44 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | johanreinink schreef: | Ik heb net weer reactie gekregen van de winkel nadat ik vroeg hoe de stand van zaken was. Ze willen de laptop niet meer leveren voor de prijs die we overeengekomen zijn en willen alleen maar voor de hogeren prijs de laptop leveren.
De vraag is of de overeengekomen prijs reëel was of dat u in redelijkheid had moeten weten dat deze te laag was.
In het eerste geval kunt u met succes vergoeding van het verschil vorderen. | Ik begrijp even niet waarom TS persisteert bij nakoming terwijl hij zelf te kennen geeft dat andere shops de laptop zelfs goedkoper kunnen leveren.  |
|
|
|
 |
johanreinink
|
Geplaatst: di 24 jul 2007 18:18 Onderwerp: |
|
|
Andere winkels zijn ook in prijs gestegen, als ik bij een andere winkel de laptop wil kopen, betaal ik zo 350 euro meer. En de prijs is zeker reeel.
Hoe kun je zoiets eisen? Ik heb niet echt ervaring waar je dit moet laten, bij een kantonrechter oid? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 24 jul 2007 20:59 Onderwerp: |
|
|
Heb je een link naar de algemene voorwaarden van de winkel? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
johanreinink
|
Geplaatst: wo 25 jul 2007 12:21 Onderwerp: |
|
|
http://www.sallandautomatisering.nl/?redirect=/content/showcontent.php?contentId=8
Daar staat natuurlijk wel dat ze de prijs mogen verhogen. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat de algemene voorwaarden van een winkel tegen de wet in gaan. En dat is nu de vraag, of ze de prijs mogen verhogen zelfs nadat ze per email hebben toegezegd dat de laptop weer beschikbaar zou worden, en dan tegen de lagere prijs. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 25 jul 2007 12:45 Onderwerp: |
|
|
Uit die algemene voorwaarden:
Quote: | In geval van verhoging van één of meer der kostprijsfactoren is Salland gerechtigd om de prijs dienovereenkomstig te verhogen, ongeacht of de wijziging voor Salland al dan niet voorzienbaar was ten tijde van het sluiten van de overeenkomst. Een dergelijke prijsverhoging geeft de Klant wel het recht de overeenkomst te ontbinden. |
Dit lijkt op zwarte lijst sub i: een beding dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden.
Salland zal dus wel moeten aantonen dat er sprake is van verhoogde kosten aan hun kant. Als ze dat lukt, is de prijsverhoging niet meteen ongeldig.
Arnoud
[/quote] |
|
|
|
 |
johanreinink
|
Geplaatst: do 09 aug 2007 14:28 Onderwerp: |
|
|
Arnoud, je zegt dat ze dus wel de prijs mogen verhogen. Nu vraag ik me af waarom hier eerder in de thread werd gezegd dat dit niet mocht
Dan klopt er in ieder geval 1 van beide niet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 09 aug 2007 14:46 Onderwerp: |
|
|
Uitgangspunt is, zoals Nemine contradicente zegt, dat de afgesproken prijs niet gewijzigd mag worden. Dat wordt pas anders wanneer in algemene voorwaarden staat dat de leverancier de prijs mag verhogen. Jij gaat als klant akkoord met die algemene voorwaarden, en dus ook met het recht voor de leverancier om de prijs eenzijdig te verhogen.
De wet zegt wel dat jij als klant bij een prijsverhoging het recht hebt om de overeenkomst op te zeggen. Je hoeft een hogere prijs dus niet te betalen, maar dan heb je ook geen recht meer op het product.
Arnoud |
|
|
|
 |
|