Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 21 aug 2025 20:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verplicht leveren bij internetaankoop?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
johanreinink



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 11:17    Onderwerp: Verplicht leveren bij internetaankoop? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem is als volgt:
Ik heb via een internet winkel een laptop besteld. Ik heb een bevestiging van de bestelling en 1 van de betaling gekregen.
Nu zijn de prijzen na mijn bestelling van die betreffende laptop 300 euro omhoog gegaan. Ik krijg nu het idee dat de internetwinkel mij probeert af te schudden met het excuus dat deze net geintroduceerde laptop niet meer leverbaar is bij hun leveranciers. Bij het orderoverzicht op de site stond "end of life", en dat voor een gloednieuwe laptop die er nog maar pas is.
Wat zijn nu mijn rechten op het krijgen van deze laptop? Er is een overeenkomst gesloten, maar kan een verkoper nu met dit excuus daar onderuit komen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Simpel gezegd, nee.
Als u een orderbevestiging heeft ontvangen en u heeft betaald dan is een dergelijk excuus (in beginsel) niet mogelijk.
Daar zijn uitzonderingen op, bijvoorbeeld de prijs was zó laag dat u als koper had moeten weten dat dit een foutieve prijsweergave was, of in iedere winkel werd hetzelfde product voor een veel hogere prijs verkocht en dit was de enige verkoper die het product voor een dermate lage prijs verkocht.
Daar is natuurlijk tegen in te brengen dat je voor een bepaald product nou eenmaal minder betaald on-line door de lagere overhead etc.

In principe is de vraag die een derde (bijvoorbeeld de rechter) zich stelt, Mocht de koper er op vertrouwen dat de prijs die de verkoper vroeg voor het product een "normale" prijs was?. Zo ja dan is de verkoper gehouden aan de verkoop, zo nee dan kan de verkoop ontbonden worden op grond van dwaling. (De wil, een "goede" prijs voor het product, en de verklaring, het digitale "prijskaartje", van de verkoper komen niet overeen).
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
johanreinink



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toen ik de laptop bestelde, waren er verscheidene winkels met deze prijzen, er was er zelfs 1 nog 40 euro goedkoper.
Dus:
"Mocht de koper er op vertrouwen dat de prijs die de verkoper vroeg voor het product een "normale" prijs was?"
Jazeker, er waren meerdere winkels die hem rond (boven en onder) die prijs aanboden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
johanreinink



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Net een mailtje terug gekregen van MSI nederland (het merk van de laoptop is MSI) en de laptops zijn bij hun gisteren of vandaag binnen gekomen en worden binnenkort verspreid onder de distributeurs.
Wel stond er dat het mogelijk is dat de distributeur van de betreffende winkel misschien niet de laptops aan deze winkel levert. Maar vreemd genoeg is dit het enige model dat bij hun uit de lijst is verdwenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
johanreinink



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb antwoord gekregen van de internetwinkel:
Quote:
Zoals ik u gisteren heb medegedeeld zal deze laptop binnenkort wel weer leverbaar zijn. We hebben in de tussentijd wel een andere leverancier voor deze laptop gevonden, maar deze biedt de laptop voor een hogere prijs aan.

In hoeverre mag een winkel zo tijd rekken? Wachten is op zich niet zo heel erg als het binnen de perken blijft.

EDIT: Ik heb ff gekeken, en een winkel moet binnen 30 dagen zijn overeenkomst nakomen. Wat gebeurd er als de winkel dat niet doet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
johanreinink



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb net weer reactie gekregen van de winkel nadat ik vroeg hoe de stand van zaken was. Ze willen de laptop niet meer leveren voor de prijs die we overeengekomen zijn en willen alleen maar voor de hogeren prijs de laptop leveren.

Wat kan ik beginnen tegen zo'n internetwinkel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat staat er in de voorwaarden van de internetwinkel? Een prijswijzigingsbeding is niet ongewoon.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

johanreinink schreef:
Ik heb net weer reactie gekregen van de winkel nadat ik vroeg hoe de stand van zaken was. Ze willen de laptop niet meer leveren voor de prijs die we overeengekomen zijn en willen alleen maar voor de hogeren prijs de laptop leveren.

Wat kan ik beginnen tegen zo'n internetwinkel?

De vraag is of de overeengekomen prijs reëel was of dat u in redelijkheid had moeten weten dat deze te laag was.

In het eerste geval kunt u met succes vergoeding van het verschil vorderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
johanreinink schreef:
Ik heb net weer reactie gekregen van de winkel nadat ik vroeg hoe de stand van zaken was. Ze willen de laptop niet meer leveren voor de prijs die we overeengekomen zijn en willen alleen maar voor de hogeren prijs de laptop leveren.

Wat kan ik beginnen tegen zo'n internetwinkel?

De vraag is of de overeengekomen prijs reëel was of dat u in redelijkheid had moeten weten dat deze te laag was.

In het eerste geval kunt u met succes vergoeding van het verschil vorderen.
Ik begrijp even niet waarom TS persisteert bij nakoming terwijl hij zelf te kennen geeft dat andere shops de laptop zelfs goedkoper kunnen leveren. Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
johanreinink



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Andere winkels zijn ook in prijs gestegen, als ik bij een andere winkel de laptop wil kopen, betaal ik zo 350 euro meer. En de prijs is zeker reeel.
Hoe kun je zoiets eisen? Ik heb niet echt ervaring waar je dit moet laten, bij een kantonrechter oid?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22912


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je een link naar de algemene voorwaarden van de winkel?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
johanreinink



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2007 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.sallandautomatisering.nl/?redirect=/content/showcontent.php?contentId=8

Daar staat natuurlijk wel dat ze de prijs mogen verhogen. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat de algemene voorwaarden van een winkel tegen de wet in gaan. En dat is nu de vraag, of ze de prijs mogen verhogen zelfs nadat ze per email hebben toegezegd dat de laptop weer beschikbaar zou worden, en dan tegen de lagere prijs.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2007 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit die algemene voorwaarden:
Quote:
In geval van verhoging van één of meer der kostprijsfactoren is Salland gerechtigd om de prijs dienovereenkomstig te verhogen, ongeacht of de wijziging voor Salland al dan niet voorzienbaar was ten tijde van het sluiten van de overeenkomst. Een dergelijke prijsverhoging geeft de Klant wel het recht de overeenkomst te ontbinden.


Dit lijkt op zwarte lijst sub i: een beding dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden.

Salland zal dus wel moeten aantonen dat er sprake is van verhoogde kosten aan hun kant. Als ze dat lukt, is de prijsverhoging niet meteen ongeldig.

Arnoud
[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
johanreinink



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud, je zegt dat ze dus wel de prijs mogen verhogen. Nu vraag ik me af waarom hier eerder in de thread werd gezegd dat dit niet mocht Confused

Dan klopt er in ieder geval 1 van beide niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uitgangspunt is, zoals Nemine contradicente zegt, dat de afgesproken prijs niet gewijzigd mag worden. Dat wordt pas anders wanneer in algemene voorwaarden staat dat de leverancier de prijs mag verhogen. Jij gaat als klant akkoord met die algemene voorwaarden, en dus ook met het recht voor de leverancier om de prijs eenzijdig te verhogen.

De wet zegt wel dat jij als klant bij een prijsverhoging het recht hebt om de overeenkomst op te zeggen. Je hoeft een hogere prijs dus niet te betalen, maar dan heb je ook geen recht meer op het product.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds