Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
rjdevries
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 feb 2009 9:45 Onderwerp: Verplicht automatisch incasso verenigingen |
|
|
Hoi beste mensen,
ik zit met een vraagje en zal de situatie kort omschrijven.
Ik vind het leuk om af en toe eens te vissen. En om dat te kunnen doen, moet je in het bezit zijn van een Vispas. Om deze vispas te kunnen krijgen moet je lid worden van de vis-vereniging.
Ik ben dus lid geworden van de vis-vereniging en heb contant de kosten die daaraan verbonden zijn betaald.
Nu krijg ik een brief van de vereniging waarin staat dat de kosten van het lidmaatschap, mits drie maanden van tevoren stop gezet, automatisch per incasso wordt geëncadreerd. Daar heb ik nooit akkoord voor gegeven en daarnaast heb ik mijn eerste betaling contant kunnen doen.
Ik heb dus een mail gezonden naar de sportvissersbond en zij melden het volgende:
Quote: | De VISpas is het bewijs van lidmaatschap van een vereniging. In de
Nederlandse wetgeving staan allerlei zaken met betrekking tot het
verenigingsrecht. Eén van de zaken die wettelijk geregeld is, is dat je
als lid niet zomaar kan stoppen, maar dat je je lidmaatschap moet
opzeggen (boek 2, Burgerlijk Wetboek). In oktober worden de
voorbereidingen getroffen voor het volgende jaar, daarom moeten voor die
maand de opzeggingen bekend zijn.
Als lid van de vereniging heb je rechten en plichten. Een van die
rechten is dat je mag vissen in alle wateren opgenomen in de Lijst van
Viswateren. Een plicht is het betalen van een jaarlijkse contributie.
Die contributie-gelden worden voor een groot aantal activiteiten
gebruikt. |
Dit zegt toch nog steeds niet dat ik automatisch incasso moet accepteren?
En daarnaast zou ik graag willen weten wat er gebeurt als ik volgend jaar niet meer betaal. Heb ik dan wettelijk een schuld opgebouwd bij de vereniging?
Ik hoop dat jullie mij deze zaak kunnen ophelderen.
Alvast erg bedankt voor jullie reacties. Ik stel ze zeer op prijs.
Groet, Ronald J. de Vries |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: do 05 feb 2009 12:32 Onderwerp: Re: Verplicht automatisch incasso verenigingen |
|
|
rjdevries schreef: |
Nu krijg ik een brief van de vereniging waarin staat dat de kosten van het lidmaatschap, mits drie maanden van tevoren stop gezet, automatisch per incasso wordt geëncadreerd. Daar heb ik nooit akkoord voor gegeven en daarnaast heb ik mijn eerste betaling contant kunnen doen.
Ik heb dus een mail gezonden naar de sportvissersbond en zij melden het volgende:
Quote: | De VISpas is het bewijs van lidmaatschap van een vereniging. In de
Nederlandse wetgeving staan allerlei zaken met betrekking tot het
verenigingsrecht. Eén van de zaken die wettelijk geregeld is, is dat je
als lid niet zomaar kan stoppen, maar dat je je lidmaatschap moet
opzeggen (boek 2, Burgerlijk Wetboek). In oktober worden de
voorbereidingen getroffen voor het volgende jaar, daarom moeten voor die
maand de opzeggingen bekend zijn.
Als lid van de vereniging heb je rechten en plichten. Een van die
rechten is dat je mag vissen in alle wateren opgenomen in de Lijst van
Viswateren. Een plicht is het betalen van een jaarlijkse contributie.
Die contributie-gelden worden voor een groot aantal activiteiten
gebruikt. |
Dit zegt toch nog steeds niet dat ik automatisch incasso moet accepteren?
En daarnaast zou ik graag willen weten wat er gebeurt als ik volgend jaar niet meer betaal. Heb ik dan wettelijk een schuld opgebouwd bij de vereniging? |
Nee, dat klopt helemaal. Je hebt inderdaad een plicht om contributie te betalen. Op welke manier je dit doet, is voor de wet echter niet relevant. In principe mag niemand iets van je rekening afschrijven zonder machtiging. Je kunt je bank vragen deze afschrijving ongedaan te maken.
Aan de andere kant is het niet zo raar dat deze vereniging graag met automatisch incasso's werkt. Zo zijn ze in elk geval verzekerd van betaling van contributie. Je kunt je er druk om maken, je kunt ook alsnog toestemming geven (je moet immers toch betalen).
Als je niet betaalt, bouw je inderdaad een schuld op bij de vereniging. Door lid te worden heb je de verplichting contributie te betalen. Als je niet op tijd opzegt (dus niet voor oktober), ben je volgend jaar ook gewoon nog lid en moet je nog steeds betalen (maar mag je ook nog steeds vissen in alle wateren opgenomen in de Lijst van Viswateren ). De verplichting om contributie te betalen is overigens alleen wettelijk opeisbaar wanneer deze is vastgelegd in de statuten van de vereniging (artikel 2:34a BW), maar daar ga ik wel vanuit. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|